BioShock-mies täräyttää: Sen pitää olla hiton tyhmää! / Uutiset / pelaaja.fi

BioShock-mies täräyttää: Sen pitää olla hiton tyhmää!

3.04.2008 // Kirjoittanut: Eemeli Rekunen
35

BioShock on peli, jota on aina kehuttu sen tunnelmasta ja tarinasta. Nyt BioShockin parissa työskennellyt Ken Levine paljastaa salaisuudet.

"Asetelman täytyy olla v*tun typerä!!", Levine täräyttää. "Jos haluat, että ihmiset seuraavat tarinaa, sen punaisen langan on kuljettava typerästi. Mietipä vaikka BioShockia. Menet sukelluskelloon, joka menee alaspäin. Lähdet etsimään Ryania tappaaksesi hänet."

Levine kertoo, että alun perin tarinaa oli todella paljon enemmän, mutta lopulta he yksinkertaistivat kaiken, jotta sen ymmärtäminen olisi helpompaa. Levinen mukaan videopelit antavat elokuvia paremman mahdollisuuden kertoa tarinoita: tekijöiden ei peleissä tarvitse työntää tarinaansa esille, vaan antaa pelaajien itse selvittää sen. Levinen mukaan Valve on tälläisen tarinankerronnan pioneeri HalfLifen ansiosta.

BioShock 2 on näillä näkymin tulossa markkinoille joskus ensi vuoden aikana.

Lähde: CVG

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

näinhän se menee

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Half-Life -peleissä on kyllä erinomainen ja mukaansatempaava juoni.

Käyttäjän petrijuh kuva
petrijuh

Taitaa tarkoittaa suomennettuna sitä ,että juonen pitää olla typerä , jotta se saataisiin nopeammin markkinoille rahastamaan ;)

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tuossahan kommentissakaan ei ollut mitään järkeä.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"Tuossahan kommentissakaan ei ollut mitään järkeä."

Oli erittäin paljon suurin osa pelaajista on niin toopeja, että eivät tajua vaikeita juonia.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ei ensimmäisessä BioShockissa kovin mukaansatempaavaa juonta ollut, tosin tunnelma oli tämänhetkisistä peleistä ehkä paras. Half-Life -kommentin kanssa samaa mieltä.

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

Kyllä se noin on,että erikoinen ja hyvällätavalla typerä juoni siis sellainen todella kummalinen pelaamis tapa ja ihan omituisten asioiden tavoittaminen ja ihan erikoiset juonenkäänteet ovat varmasti osaavissa käsissä hyvä-peli.

Bioshock onnistui tässä erinomaisesti ja Half Lifet ovat tässä kyllä kuninkaita.

Käyttäjän Eemeli Rekunen kuva
Eemeli Rekunen

"Oli erittäin paljon suurin osa pelaajista on niin toopeja, että eivät tajua vaikeita juonia."

Ei kyse ole siitä, vaan siitä, että turhan monimutkainen ei välttämättä ole hyvä. BioShockissa on yksinkertainen perusidea, mutta ne jotka haluavat voivat tutkia pelimaailmaa paljastaen kokoajan lisää siitä mitä on tapahtunut ja miksi.

BioShockissakin oli aluksi juoni jonka tapahtumat sijoittuivat tyyliin kymmenien vuosien aikajanalle. Tässä sitten oli vaikka millaista sisältöä, mutta lopulta tekijät tajusivat, että yksinkertaistamalla juoni on sekä helpommin seurattavissa, että parempi.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"Oli erittäin paljon suurin osa pelaajista on niin toopeja, että eivät tajua vaikeita juonia."

Totta, esim. Halo2:n juonta haukuttiin monelta taholta typeräksi ja vaikeaselkoiseksi, mitä en kyllä voi ymmärtää. Juonellisesti Halo2 oli ehkäpä trilogian paras osa, kun juonta seurattiin myös Covenantin näkökulmasta ja yllättävät juonenkäänteet kuten Arbiterilla pelaaminen jaksoivat pitää mielenkiinnon yllä.

Tiedä sitten kuunteliko Bungie Halo2:n juoneen kohdistunutta kritiikkiä ja päättivät yksinkertaistaa, vai loppuivatko ideat kesken, mutta Halo3:ssa juoni on aivan liian yksinkertainen ja tapahtumat ovat melko ennalta-arvattavia tai jopa typeriä, kuten taistelu 343 Guilty Sparkia vastaan. Halon tarinan viehtätysvoima perustui ennenkaikkea siihen salaperäisyyteen. Kysymyksiä nousi paljon esiin, ja vastauksia annettiin vähän, jos lainkaan. Ainoastaan Halo3:n Legendary-vaikeusasteen loppu tarjosi sitä salaperäisyyttä.

Half-Life on myös toinen loistava esimerkki. Ensimmäisessä osassa juoni oli lähes näkymätön, mutta Half-Life 2 ja sen lisäepisodit ovat todella onnistuneesti pystyneet sekä herättämään kysymyksiä, että hiljalleen myös antamaan vastauksia. Toivottavasti Episode 3 tarjoaa myös monia juonenkäänteitä ja yllättäviä ratkaisuja, eikä hommaa yksinkertaisteta liikaa, kuten Halo3:n kohdalla kävi.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mario.
Pelasta prinsessa,saat siltä suukon.
AIVAN!PITÄÄ OLLA HITON TYHMÄÄ!