BioShock Infiniteä kehittävä Irrational Games on jälleen menettänyt kaksi työntekijää. Molemmat siirtyivät studiolta MIcrosoftin leipiin, Superannuation paljastaa.

Clint Bundrick vastasi taistelusuunnittelusta, kun taas Don Norbury huolehti tekoälystä. Myös tuottaja Joseph Faulstick lähti toukokuussa Microsoftille. Viimeksi Infinite-tiimin mullistuksista puhuttiin elokuussa, kun tuotekehittelystä vastannut Timm Gerritsen ja taidejohtaja Nate Wells jättivät Irrationalin.

Vaikka menetykset olivatkin merkittäviä, vakuutteli studiopomo Ken Levine vielä elokuussa, että käytännössä kaikki ensimmäisen BioShockin johtohenkilöt olivat vielä mukana kuvioissa. Lisäksi Gears of Waria tuottanut Rod Fergusson hyppäsi mukaan Irrationalille auttamaan pelin julkaisemisessa.

On spekuloitu, että työntekijöiden lähdöt liittyvät kehitysprosessin ongelmiin. On puhuttu esimerkiksi moninpeliominaisuuksista, jotka sittemmin hyllytettiin pelistä.

Alun perin BioShock Infiniten oli tarkoitus ilmestyä jo tässä kuussa, mutta sitä lykättiin ensi vuoden helmikuulle. Viime aikoina projektia ei ole julkisuudessa nähty. Pian tähän tulee kuitenkin muutos: pelistä pukkaa uutta traileria oletettavasti sunnuntaina.

Myös tapauksen toinen osapuoli kiinnostaa. Polygonilla peleistä kirjoittava Arthur Gies nimittäin kertoo kuulleensa, että Microsoft olisi vahvistamassa omaa pelinkehityspuoltaan seuraavaa konsolisukupolvea varten.

Yhtenä esimerkkinä suuntauksesta voidaan pitää 343 Industriesia, joka on kasvanut noin neljän vuoden aikana yhdeksän henkilön tiimistä noin 200 työntekijän kolossiksi. HIljattain ohjelmistojätti on avannut uusia studioita Lontooseen, Redmondiin, Vancouveriin ja Victoriaan. Lisäksi se on ostanut ainakin Twisted Pixel Gamesin ja Press Playn.

Kuluvan vuoden vahvistuksiin Microsoft Studiosilla kuuluu myös Phil Harrison. Sonyn pelistudioita joitakin vuosia sitten vetänyt Harrison siirtyi Atarilta MIcrosoftin eurooppalaisten studioiden ja yleensäkin interaktiivisen viihteen johtoon.

Lähde: Eurogamer, Twitter

Lisää luettavaa