Blizzard ei luovu enää toisesta Dotasta – Warcraft III: Reforged muuttaa custom-pelien omistussääntöjä / Uutiset / pelaaja.fi

Blizzard ei luovu enää toisesta Dotasta – Warcraft III: Reforged muuttaa custom-pelien omistussääntöjä

30.01.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
14
Blizzard, Warcraft III: Reforged, Warcraft

Blizzard on päivittänyt eilen julkaistun Warcraft III: Reforgedin käyttäjäsopimuksen uusiksi välttääkseen uuden potentiaalisen hittipelin valumisesta näpeistä.

Toisin sanoen studio omistaa jatkossa kaikki Warcraft III: Reforgedin Custom Games -tilassa tehdyt tuotokset, eikä käyttäjät pääse tästä päättämään voidakseen pelata uudistunutta RTS-klassikkoa.

Vaikka yhtiö ei ole antanut virallista syytä muutokselle, taustalla on todennäköisesti huippusuositun Defense of the Ancientsin kohtalo, joka käynnisti tarunsa Warcraft III:n työkaluilla tehtynä modina. Pelin tekijät siirtyivät sittemmin Valvelle töihin, jossa nämä loivat nykyisen MOBA-hitti Dota 2:n.

Warcraft III synnytti julkaisussa ympärilleen aktiivisen modikulttuurin, jonka seurauksena peliin luotiin mitä moninaisimpia variaatioita pelin mukana tulleella muhkealla kenttäeditorilla. Blizzard selkeästi haluaa uusintaa potentiaalisen ympäristön tarjoamalla käyttäjille mahdollisuuden vastaanottaa lahjoituksia tekemistään modeista Warcraft III: Reforgediin.

Warcraft III: Reforged on saatavilla pc:lle. Peli sisältää muun muassa kokonaan uudistetun ulkoasun sekä lukuisia parannuksia yksikkötasapainoon.

Lähde: USGamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Pahinta pelissä oli että ne luvatut uudet cutscenet poissa jotka trailerissa näytettiin ja samoin ilmeisesti uudistettu UI myös

Warcraft 3: Reforged criticised for cutscene and visual changes

Käyttäjän Kalastajamies kuva
Kalastajamies

Metacriticissä 2/10 pelaajan-arvio, eikä ole edes arvostelijoiden arvioita.

Kuitenki tämä pelin ympärillä ollut todella hiljasta, vertaen kuinka suosittu warcraft 3 ollut

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Tosiaan kyllähän nuo ongelmat olivat hyvin aistittavissa jo siitä että julkaisun jälkeen pelistä ei hiiskutttu sanallakaan ennenkuin lokakuussa hieman ennen Blizzconia vasta julkistettiin avoin beta ja itse Blizzconissa Reforged oli heitetty täysin takavasemmalle ja siellähän kehittäjät tosiaan kertoivat että monet aluksi suunnitelluista uudistuksista kuten pelimoottorilla tehdyt välianimaatiot olisivatkin lähes samanlaisia kuin alkuperäisessä pelissä.

Itse pelasin moninpelibetaa loppuvuodesta ja alkuvuonna ja sen verran ongelmia riitti (kaatuilua, ei yhdistetty peliin jne) että kyllä kaikki merkit olivat ilmassa siitä että peli ei lähestulkoon ollut valmis julkaisuun ja silti lykkäsivät julkaisua vain kuukaudella.

Eli lyhyesti on selvää että peliä laitettiin työstämään aivan liian pieni tiimi, aivan liian tiukalla aikataululla ja tässä on lopputulos. Todella harmittavaa näin Warcraft III-fanin näkökulmasta (edelleen itselleni se kaikkien aikojen paras peli). Täytyy vain toivoa että tämä paskamyrsky saisi Blizzardin johtoportaan reagoimaan, mutta veikkaan että Activision-Blizzard ei tuosta välitä sillä heidän näkökulmastaan 18 vuotta vanhan RTS-klassikon remaster ei tuottaisi heille kuitenkaan tarpeeksi rahaa, vaan kaikki resurssit ohjataan WoWin lisäreiden, Diablo IV:n ja Overwatch 2:n kehitykseen.

Ikävä kyllä Blizzard ei ole enää se studio joka tunnettiin tinkimättömästä laadusta. Ennen vanhaan ei olisi tullut kuuloonkaan julkaista peliä tässä kuosissa ja sellaiset pelit joita ei saatu toimimaan voitiin perua kokonaan. Lähes kaikki Blizzardin entiset johtohahmot ovat lähteneet lätkimään ja Blizzard Entertainment on täysin Activision-Blizzardin talutusnuorassa :(

Tietenkin ymmärän kehitystiimin puolesta että tekivät tuossa aikataulussa sen minkä pystyivät, heitä on turha tästä sotkusta syyttää, mutta on aivan selvä että tähän olisi tarvittu selvästi isompi tiimi taustalle.

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus frozen

Bannia ilmeisesti jaeltu kun ihmiset kyselly refundia

[url="https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/evpbqr/blizzard_reportedly_banning_users_on_warcraft/"]Blizzard Reportedly Banning Users On Warcraft Forum For Helping People with Refunds[/url]

Blizzardi jakaa aina bannia kun ruvetaan puhumaan rahan palauttamisesta, tämä ollaan jo huomattu esim. WoW:n lisäreiden kanssa kun jengi on halunnut rahoja takasin. Toki Blizzard voi nykyisillä pelisäännöillä rahat palauttaa, mutta on hyvin todennäköistä ettei tarvi omalla accountilla pelata enään mitään Blizzun pelejä. Tämäkin lafka alkaa olemaan aika syvällä pää perseesssä kun seurannut hetken aikaa niiden toimintaa.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus markusbob

[quote="frozen"]Bannia ilmeisesti jaeltu kun ihmiset kyselly refundia

[url="https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/evpbqr/blizzard_reportedly_banning_users_on_warcraft/"]Blizzard Reportedly Banning Users On Warcraft Forum For Helping People with Refunds[/url][/quote]

Blizzardi jakaa aina bannia kun ruvetaan puhumaan rahan palauttamisesta, tämä ollaan jo huomattu esim. WoW:n lisäreiden kanssa kun jengi on halunnut rahoja takasin. Toki Blizzard voi nykyisillä pelisäännöillä rahat palauttaa, mutta on hyvin todennäköistä ettei tarvi omalla accountilla pelata enään mitään Blizzun pelejä. Tämäkin lafka alkaa olemaan aika syvällä pää perseesssä kun seurannut hetken aikaa niiden toimintaa.

Onhan monet Blizzardin sisältäkin tuota kritisoineet, etenkin siitä että Activision-Blizzardin suunnalta tulee jatkuvasti viestiä siitä kuinka fokus pitää saada enemmän tuottaviin mobiilipeleihin, luova työ ja ideointi ollaan tapettu ja sitä rataa.

Valitettavasti tuossa kaikessa näkyy se miten Activision-Blizzard on jo pidemmän aikaa toiminut. EA, Activision-Blizzard, Konami ja Bethesda/Zenimax ne kilvoittelevat siitä vuorollaan mikä lafka ansaitsee sen kaikista pahamaineisimman pelialan yrityksen tittelin.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Yksi hyvä syy lisää miksi ei osteta ennakkoon

Käyttäjän Nabbis kuva
Nabbis

Hei melkein päästiin tammikuu ettei joku isoimmista pelijulkasijoista/deveistä olisi tehnyt jotain todella typerää.
Onhan tuo nyt ihan hyvät pohjat vuodelle, remake peli joka ei ainoastaan ole huonompi versio kuin se alkuperäinen, mutta myös tuhoaa sen alkuperäisen samalla jottei ketään ei muistaisi minkälainen jalokivi se oli. ja vielä kaupan päälle uudet EULAT jotta voit myydä sielusi blizzzardille jos vaikka vahingossa tekisit uuden DOTAN. 10/10 blizz sitä overwatch 2 odotellessa.

Käyttäjän Lykos kuva
Lykos

Onneksi sentään kaikkien aikojen paras RTS sai arvoisensa päivityksen: AOE2DE. Blizzard voisi ottaa oppia Microsoftilta kuinka näitä tehdään.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Lykos

Onneksi sentään kaikkien aikojen paras RTS sai arvoisensa päivityksen: AOE2DE. Blizzard voisi ottaa oppia Microsoftilta kuinka näitä tehdään.

Kyllä se Warcraft III on edelleen se kaikkien aikojen paras RTS :D (ja itselleni kaikkien aikojen paras peli), mutta muuten tosiaan voisivat katsoa sieltä mallia.

Nostoja