Redfallin kehittäjillä oli vakavia huolia pelin tilasta jo kauan ennen ongelmallisen pelin julkaisua.

Keväällä ilmestynyt Redfall sai ilmestyessään tyrmäävän vastaanoton sekä kriitikoilta että pelaajilta. Kesken kehitystyön Microsoftin omistukseen siirtyneen Arkane Studiosin pelin kehitysvaikeudet alkoivat jo edellisen omistajan aikaan, Bloomberg-julkaisun raportti kertoo.

Bloombergin mukaan Arkane aloitti Redfallin kehittämisen jo vuonna 2018. Tuolloin ZeniMax-yhtiön omistuksessa toimineen studion emoyhtiö odotti kehitysstudioiltaan mikromaksupainotteisempia pelejä, minkä vuoksi myös Arkane alkoi kehittää moninpelipainotteisempaa projektia. Redfallin kehityksen kerrotaan kuitenkin kärsineen alusta saakka vaikeuksista, joita selkeän suunnan puute sekä yksinpelin ja verkkopelin suunnittelun väliset ristiriidat tuottivat kehittäjille.

Projektin kehityksestä perillä olevien lähteiden mukaan Arkane kärsi myös henkilöstön puutteesta Redfallin kehityksen ajan. Studiolla ei ollut riittävästi kehittäjiä moninpeliprojektin kehitykseen, eikä se pystynyt pitämään kiinni kokeneemmista kehittäjistään tai täyttämään avoimia työpaikkoja riittävän tehokkaasti.

Arkane Studios päätyi lopulta Microsoftin omistukseen yhtiön hankittua ZeniMaxin studiot vuonna 2020. Bloomberg kertoo monien kehittäjien toivoneen tuolloin uusien omistajien peruuttavan vaikeuksista kärsineen Redfallin kehityksen tai tarjoavan heille tilaisuuden työstää se uudelleen yksin pelattavana pelinä. Microsoftin kerrotaan kuitenkin sallineen ZeniMaxin toimia omalla tavallaan myös yrityskaupan jälkeen, eikä projektia enää pystytty pelastamaan, vaikka sen julkaisu viivästyikin lopulta kevääseen 2023.

Lähde: Bloomberg

Lisää luettavaa