Call of Duty: Ghosts loppuvuoden suurin pelihitti?

Analyytikko arvelee suurten pelisarjojen menestyvän tämän vuoden jouluna.

30.7.2013 12:45

Analyytikkofirma Cowen and Companyn analyytikko Doug Creutz ennustaa Activisionin ja Ubisoftin suurten pelisarjojen menestyvän joulumarkkinoilla. Creutz perustaa arvionsa Cowen and Companyn keräämiin pelien ennakotilaustietoihin. Niiden mukaan Activisionin Call of Duty: Ghosts on kaikkein ennakkotilatuin pelin tällä hetkellä Ubisoftin Watch Dogsin tulessa heti kakkosena.

Ghosts on Cowen and Companyn kerääminen tietojen mukaan silti jäljessä viime vuotista Black Ops II:sta, joka oli silloin eniten myynyt yksittäinen iso julkaisu. Yhtiö arvioi tämän hetkisten tietojen perusteella Ghostsin myyvän noin 73 % siitä mitä Black Ops II viime vuoden lopulla. Toisaalta se on enemmän, kuin mitä Modern Warfare 3 myi vuoden 2011 lopulla.

Watch Dogsin yhtiö arvioi myyvän vajaat 70 % siitä mitä Black Ops II ja Grand Theft Auto V:n vajaat 60 %. Creutz tosin huomauttaa, että GTA V:n kohdalla luku ei luultavasti pidä paikkaansa, sillä he ovat laskeneet ennakkomyyntiä vasta E3:sta lähtien, kun peliä on voinut ennakkotilata jo vuoden 2012 loppuvuodesta lähtien. Se tulee siis todennäköisesti myymään huomattavasti enemmän.

Muista pelisarjoista Creutz arvelee ennakkotilaustietojen perusteella Assassin’s Creed IV:n ja Battlefield 4:n myyvän edeltäjiään enemmän. Pelikonsoleille tietokoneilta saapuvan Diablo III:n hän arvioi puolestaan myyvän noin 1,5 miljoonaa kappaletta vuoden loppuun mennessä.

Uuden sukupolven pelikoneiden yksinoikeuspeleistä PlayStation 4:lla eniten ennakkotilauksia Creutzin mukaan on Killzone: Second Frontilla (oletettavasti siis Shadow Fall, Cowen and Companyn listoilla se oli kuitenkin kirjoitettu noin) ja Xbox Onella puolestaan Dead Rising 3:lla. Monialustapeleillä lähes kaikki muut pelit ovat Creutzin mukaan myyneet ennakkotilauksia enemmän PlayStation 4:lla, lukuun ottamatta Call of Duty: Ghostsia.

Creutzin mukaan pelien ennakkomyynti on erittäin tärkeä ennusmerkki niiden lopullisen myynnin suhteen. Hänen sanoo, että huonokin peli saattaa myydä hyvin, jos siitä saadaan tavalla tai toisella myytyä hyvin ennakkotilauksia, mutta hyvä peli jota ei juuri tilata ennakkoon, harvoin myy hyvin julkaisun jälkeenkään.

Lähde: GamesIndustry

 

Lisää luettavaa