Candy Crush -tekijät saivat candy-sanasta tavaramerkkinsä

Candy Crush Sagalla mainetta niittänyt peliyhtiö King nappasi hallintaansa sanan "candy", mikä on herättänyt osin jopa huolta ja hämmennystä ympäri maailmaa.

21.1.2014 19:59

Suursuositusta Candy Crush Saga -pulmapelistä vastannut peliyhtiö King on onnistunut rekisteröimään sanan ”candy” tavaramerkikseen. Yhdysvaltain patenttiviraston mukaan tavaramerkki kattaa sanan käytön muun muassa videopeleissä ja oheistuotteissa, kuten vaikkapa sukissa.

Gamezebo-sivuston mukaan tapahtuman myötä joukko ohjelmistöyhtiöitä on alkanut saada kehoituksia, että heidän olisi syytä muuttaa joidenkin myynnissä olevien sovelluksiensa nimiä tai muuten todistaa, etteivät ne riko Kingin candy-tavaramerkkiä. Kingin pelisivusto Gamesindustrylle antaman lausunnon mukaan yhtiö ei jahtaa kuitenkaan sovelluksia sokeasti, vaan pyrkii vain suojelemaan oikeuksiaan ja asiakkaitaan.

– Olemme rekisteröineet sanan ”candy” tavaramerkiksemme EU:ssa, sillä immateriaalioikeuttamme rikotaan jatkuvasti ja meidän on valvottava oikeuksiamme ja suojeltava pelaajiamme sekaannuksilta. Emme käy kaikkea candy-käyttöä vastaan – jotkin ovat lainmukaisia emmekä tietenkään pyytäisi sellaisten sovellusten tekijöitä lopettamaan toimintaansa, Kingin edustaja kertoo lausunnossaan.

Gamezebon artikkelin mukaan yksi nimenvaihdoskehoituksen saanut tuote olisi mobiilipeli nimeltä *syvä hengenveto*  All Candy Casino Slots – Jewel Craze Connect: Big Blast Mania Land. Kingin mukaan tuotteessa heitä häiritsee pelin App Store -ikonissa oleva lyhennelmä ”Candy Slots”, joka yhtiön mukaan nojaa vahvasti juuri candy-tavaramerkkiin. Kingilla koetaan, että nimi on tarkkaan mietitty sellaiseksi, että se voisi hyötyä muiden yritysten tuotteista.

Candy-tavaramerkin pysyminen Kingin hallussa ei toki ole vielä täysin kiveen hakattu asia. Vielä noin kuukauden ajan tapauksesta on mahdollista tehdä valitus jos toinenkin, mikä voi jopa johtaa tavaramerkkipäätöksen kumoutumiseen.

Pelinä ilmaiseksi pelattavissa oleva Candy Crush Saga lähentelee pian parin vuoden ikää. Se sai alkunsa ensin Facebookissa vuoden 2012 huhtikuussa ja levisi myöhemmin mobiililaitteille. Vuoden 2013 lokakuussa King ilmoitti pelin rikkoneen puolen miljardin latauksen rajan.

Lähde: Gamasutra, Gamesindustry, Gamezebo, USPTO

Lisää luettavaa