Civilization VI paljastettu – tässä ensitiedot

Maineikas Civilization-sarja saa jatkoa vielä tämän vuoden puolella. Pelin pääsuunnittelija kertoi meille mitä kaikkea uudelta peliltä voidaan odottaa.

11.5.2016 15:45

Sid Meierin Civilization-sarja saa jatkoa vielä tämän vuoden puolella, sillä pelin kustantaja 2K Games on paljastanut Civilization VI:n ilmestyvän lokakuun 21. päivä.

Jututimme lyhyesti pelin pääsuunnittelija Ed Beachia, joka kertoi meille muun muassa sen, että peliä on työstetty Firaxis-studioilla rinnakkain Civilization: Beyond Earthin kanssa. Beachin mukaan pelimoottori ei kuitenkaan ole täysin sama, sillä osia siitä on tehty uudelleen ja esimerkiksi Civilization VI:ssä on siksi parempi modituki.

Uusi Civilization muuttaa myös ainakin kaupunkipeliä: nyt kaupungit voivat laajentua lähtöruutunsa ulkopuolelle ja pelaajat voivat näin muokata niitä aivan uusilla tavoilla. Kaupunkeihin muodostuu tällä tavalla useamman ruudun kattavia eri kaupunginosia, jotka voivat erikoistua eri asioihin, kuten vaikkapa tieteeseen. Kaupunginosien maasto taas vaikuttaa siihen, minkälaista erikoistumista siinä kannattaa harrastaa, mikä lisää ympäristön tärkeyttä kaupunkien sijoittelussa. Kaikkiaan erilaisia kaupunginosia on 12 kappaletta.

Uutta on myös aktiivinen tutkimus, jossa teknologian ja kulttuurin kehittymistä voi nopeuttaa omilla toimilla, kuten vaikkapa tutkimusmatkoilla. Beachin mukaan Civilization V:ssä ihmiset pelasivat aina samalla taktiikalla ja etenivät teknologiapuussa samalla tavoilla. Civilization VI:ssa tavoitteena on saada pelaajat reagoimaan enemmän karttaan sekä naapureihin ja valitsemaan kehitettävä teknologia niiden perusteella. Nyt sarjan alusta pitäen samana pysynyt teknologiapuu muutetaan. Lisäksi jokaisella teknologialla on oma realismiin perustuva minitehtävä, jonka suorittamalla saa nopeutettua sen tutkimista. Esimerkiksi laivoja rakentamalla navigaation salat paljastuvat helpommin ja kivenhakkauksen taidot kehittyvät nopeammin etsimällä kiveä ja tekemällä louhoksen, kuin pelkällä tutkimuksella.

Beach lupaa muutoksia myös diplomatiajärjestelmään, joka muuttuu nyt sivilisaatioiden kehittyessä. Alussa kontaktit ovat alkukanteisempia ja väkivaltaisempia ja suhteet sekä diplomatia kehittyvät kansojen kehityksen myötä. Tekoälyn ohjaamilla johtajilla on nyt historiallinen tavoite, joka perustuu kyseisen johtajan tosielämän tekoihin sekä kaksi salaista ja satunnaista tavoitetta, joita se pelaa. Tämä antaa johtajille Beachin mukaan tietyn peruspersoonallisuuden, mutta tekee niistä myös joka pelissä vähän erilaisen.

Sodankäynnissä uutta on mahdollisuus liittää tukiyksiköitä toisiin yksiköihin, joka tehostaa niiden ominaisuuksia ja vähentää samalla Civilization V:ssä nähtyä ruuhkaa sodan aikana. Esimerkiksi jalkaväkiyksikköön voi nyt sulauttaa panssarintorjuntajoukkoja, jolloin se kykenee taistelemaan myös panssaroituja vihollisia vastaan tehokkaasti. Näin eri yksiköitä tarvitsee vähemmän kuin ennen, minkä pitäisi vähentää Beachin mukaan liikennettä taistelukentillä.

Lisää tietoa pelistä luvassa kesäkuun Pelaaja-lehdessä.

Lisää luettavaa