Civilization VI paljastettu - tässä ensitiedot / Uutiset / pelaaja.fi

Civilization VI paljastettu - tässä ensitiedot

11.05.2016 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
9
Civilization VI

Sid Meierin Civilization-sarja saa jatkoa vielä tämän vuoden puolella, sillä pelin kustantaja 2K Games on paljastanut Civilization VI:n ilmestyvän lokakuun 21. päivä.

Jututimme lyhyesti pelin pääsuunnittelija Ed Beachia, joka kertoi meille muun muassa sen, että peliä on työstetty Firaxis-studioilla rinnakkain Civilization: Beyond Earthin kanssa. Beachin mukaan pelimoottori ei kuitenkaan ole täysin sama, sillä osia siitä on tehty uudelleen ja esimerkiksi Civilization VI:ssä on siksi parempi modituki.

Uusi Civilization muuttaa myös ainakin kaupunkipeliä: nyt kaupungit voivat laajentua lähtöruutunsa ulkopuolelle ja pelaajat voivat näin muokata niitä aivan uusilla tavoilla. Kaupunkeihin muodostuu tällä tavalla useamman ruudun kattavia eri kaupunginosia, jotka voivat erikoistua eri asioihin, kuten vaikkapa tieteeseen. Kaupunginosien maasto taas vaikuttaa siihen, minkälaista erikoistumista siinä kannattaa harrastaa, mikä lisää ympäristön tärkeyttä kaupunkien sijoittelussa. Kaikkiaan erilaisia kaupunginosia on 12 kappaletta.

Uutta on myös aktiivinen tutkimus, jossa teknologian ja kulttuurin kehittymistä voi nopeuttaa omilla toimilla, kuten vaikkapa tutkimusmatkoilla. Beachin mukaan Civilization V:ssä ihmiset pelasivat aina samalla taktiikalla ja etenivät teknologiapuussa samalla tavoilla. Civilization VI:ssa tavoitteena on saada pelaajat reagoimaan enemmän karttaan sekä naapureihin ja valitsemaan kehitettävä teknologia niiden perusteella. Nyt sarjan alusta pitäen samana pysynyt teknologiapuu muutetaan. Lisäksi jokaisella teknologialla on oma realismiin perustuva minitehtävä, jonka suorittamalla saa nopeutettua sen tutkimista. Esimerkiksi laivoja rakentamalla navigaation salat paljastuvat helpommin ja kivenhakkauksen taidot kehittyvät nopeammin etsimällä kiveä ja tekemällä louhoksen, kuin pelkällä tutkimuksella.

Beach lupaa muutoksia myös diplomatiajärjestelmään, joka muuttuu nyt sivilisaatioiden kehittyessä. Alussa kontaktit ovat alkukanteisempia ja väkivaltaisempia ja suhteet sekä diplomatia kehittyvät kansojen kehityksen myötä. Tekoälyn ohjaamilla johtajilla on nyt historiallinen tavoite, joka perustuu kyseisen johtajan tosielämän tekoihin sekä kaksi salaista ja satunnaista tavoitetta, joita se pelaa. Tämä antaa johtajille Beachin mukaan tietyn peruspersoonallisuuden, mutta tekee niistä myös joka pelissä vähän erilaisen.

Sodankäynnissä uutta on mahdollisuus liittää tukiyksiköitä toisiin yksiköihin, joka tehostaa niiden ominaisuuksia ja vähentää samalla Civilization V:ssä nähtyä ruuhkaa sodan aikana. Esimerkiksi jalkaväkiyksikköön voi nyt sulauttaa panssarintorjuntajoukkoja, jolloin se kykenee taistelemaan myös panssaroituja vihollisia vastaan tehokkaasti. Näin eri yksiköitä tarvitsee vähemmän kuin ennen, minkä pitäisi vähentää Beachin mukaan liikennettä taistelukentillä.

Lisää tietoa pelistä luvassa kesäkuun Pelaaja-lehdessä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Oselot kuva
Oselot

Kyllä kiitos. Viimeinkin.

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Ostoon menee, ja jos ei täydellä hinnalla, niin viimeistään alennuksesta. Toivottavasti tulee myös Linux-tuki, kuten Civ V:lle (ja muille Firaxisin uudemmille peleillä).

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

aivan loistavaa

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tuo sarjis lookki vähän mietityttää, mutta seurantaan menee.

Käyttäjän Provenmental kuva
Provenmental
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tuo sarjis lookki vähän mietityttää, mutta seurantaan menee.

Äkkiseltään itsellenikin tuli mieleen, että olisin kyllä pitänyt enemmän aiemman osan hieman realistisemmasta ilmeestä, mutta toisaalta noissa kuvissa on enemmän selkeyttä, ja kenties juuri sitä tällä on haettukin. Toisaalta näissä peleissä kun grafiikka on selkeyttä lukuunottamatta varsin toissijaista, nuo muutokset pelimekaniikkaan kiinnostavat enemmän. Strategian ystävillä kyllä kiireinen vuosi tiedossa :P Asiaa kun ei auta sekään, että yksikin genren peli voi viedä kohtalaisen siivun aikaa.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Sarjakuvaimainen tyyli ei oikein miellytä silmää, mutta hyvä kuitenkin kuulla, että uudistuksia on noinkin paljon tulossa. CiV V:n oli aluksi oikein koukuttavaa, mutta loppujenlopuksi oli kuitenkin melko tylsää puurtamista, hyvä että etenkin tuo teknologiapuu uudistetaan ja samoin diplomatia.

Käyttäjän Elkku_24 kuva
Elkku_24

Ennakkotilaukseen menee.
#Civilizationfanboyhype

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Hyvä että pelimekaniikkaan tehdään muutoksia, mutta toivottavasti modaus-tuki on tarpeeksi laaja, että uudet ideat saadaan halutessa korvattua vanhalla. Kuvien perusteella ilme on muuttunut sarjakuvamaiseksi. Linux-tuki on kyllä ehdoton hankintaa ajatellen.

edit: "Civilization VI will be available on Mac and Linux too. We will have more info to share on those platforms in the coming months." - Twitter

Käyttäjän JussiJii kuva
JussiJii
Lainaus käyttäjältä Balnazzard

Sarjakuvaimainen tyyli ei oikein miellytä silmää, mutta hyvä kuitenkin kuulla, että uudistuksia on noinkin paljon tulossa. CiV V:n oli aluksi oikein koukuttavaa, mutta loppujenlopuksi oli kuitenkin melko tylsää puurtamista, hyvä että etenkin tuo teknologiapuu uudistetaan ja samoin diplomatia.

Tosta sarjislookista tulee mieleen Civilization revolution. Itse asiassa hyvinki paljon.

Nostoja