Burnout-kehittäjä Criterionin perustajat nostivat kytkintä / Uutiset / pelaaja.fi

Burnout-kehittäjä Criterionin perustajat nostivat kytkintä

3.01.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Brittiläisen Criterion Gamesin perustajajäsenet Alex Ward ja Fiona Sperry ovat jättäneet vanhan studionsa taakseen, pelisivusto Polygon raportoi. Sivuston Electronic Artsilta saaman tiedonannon perusteella kaksikko päätti lähdöstään itse.

Wardin Twitter-tilin mukaan hän sekä Sperry ovat seuraavaksi muodostamassa yhdessä täysin uuden pelistudion.

Tieto Criterionin johtajien lähdöstä on tullut vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun Ward ilmoitti pelistudion supistuneen vain noin 17 ihmisen kokoiseksi. Valtaosa Criterionin työntekijöistä siirtyi syyskuussa osaksi Need for Speedista vastaavaa Ghost Gamesia.

EA:n tiedonannon mukaan Criterion pysyy pystyssä ilman Wardia ja Sperrya. Parhaillaan studiossa työstetään uutta projektia uuden sukupolven konsoleille Criterion-konkari Matt Websterin johdolla. Tulossa ei näillä näkymin ole ajopeliä.

Parhaiten Criterion on tullut tunnetuksi Burnout-sarjasta ja tuoreimmista Need for Speed -peleistä, mutta vuosien varrella se on ehtinyt syöksemään ulos myös sellaisia tuotoksia kuin Black ja AirBlade. Vuonna 2000 perustettu yhtiö tunnetaan myös grafiikkamoottori RenderWaren kehittäjänä.

Lähde: Polygon, Alex Ward (Twitter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Voi voi =(.......aikansa kutakin, mutta itseäni jää kyllä harmittamaan Burnout-sarjan kohtalo...toki NFS on ottanut sarjasta viime vuosina vaikutteita, mutta silti ne ovat korkeintaan "köyhän miehen" Burnoutteja.....vaikka Burnoutin autovalikoima olikin (ymmärrettävistä syistä) fiktiivinen, niin ei se paljon haitannut kun se vauhdin tunne oli huimaava ja vastustajat kaarat teilattiin näyttävästi seinään. Toki Paradise ei yksinpelinä ollut mikään nappisuoritus (aivan liikaa toistoa), mutta silti käsittääkseni menestyi suhkot hyvin, joten en ihan ymmärrä miksi EA päätti laittaa sarjan jäihin...kai sitten kaikki panokset haluttiin laittaa NFS:n joka kuitenkin menestyi näistä kahdesta paremmin jopa niinä vuosina kun pelien taso oli peräsuolesta.

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan mitä jäljelle jäävät Criterionin jäsenet saavat aikaiseksi ja mitä Criterion perustajat tekevät tulevaisuudessa.

Käyttäjän Substance kuva
Substance

Vanhan kunnon Criterionin hajoaminen on mielestäni surullista. He tekivät myös mukavan kokeellisia pelejä, kuten erinomaisen Black-räiskinnän. Burnout Paradise oli mielestäni kauhea peli, joten en sen perään jää hirveästi haikailemaan. Burnout 3 HD-päivitys sen sijaan olisi kelvannut any day. Onneksi Ghost Games jatkaa autopeleissä siitä mihin Criterion jäi.

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Ymmärrän kyllä miksi perustajat halusivat lähtä, aina oli kyllä puhetta että halutaan tehdä se uusi burnout mutta näköjään EA ei koskaan näyttänyt sitä vihreää valoa. Minustakin nämä uusimmat NFS ovat olleet niitä köyhänmiehen Brunoutteja jossa autot eivät mene niin lyttyyn, samanlaista vauhdinhuumaa ei ole ja kaikki pitää olla openworld sekä multiplayeriä. Ghost games ehkä jatkaa tällä köyhänmiehen linjalla tai menee uuden johdon kanssa ihan eri suuntiin.

Mielestäni heidän uusimmista peleistään Hot Pursuit oli ehkäpä paras, Burnout paradise oli liian itseään toistavaja ja hajanainen. Uusimmistakin NFS voisi sanoa että vaikka niissä on iso maailma niin eivät ne koskaan ole olleet niin huolellisesti tehtyjä kuin aikoinaan Burnout 3 kentät, miksei voida tehdä pienempiä mutta parempia maailmoja tai tehdä vain kenttiä/ratoja sen ison maailman edestä? Varmaankin syy on siinä että sinne täytyy aina lätkiä se online multiplayer ja pistää se melkein pakolliseksi sillä muuten joutuu grindaamaan expaa, sillä jos pelaa yksin niin saatava xp määrä on naurettava (aivan kuten uusimmassa NFS).

Nostoja