Crytek haastoi Star Citizen -kehittäjän oikeuteen pelimoottorikiistan vuoksi / Uutiset / pelaaja.fi

Crytek haastoi Star Citizen -kehittäjän oikeuteen pelimoottorikiistan vuoksi

14.12.2017 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
7

Crytek-studio on haastanut Star Citizen -kehittäjä Cloud Imperium Gamesin oikeuteen Cryengine-pellimoottorinsa tiimoilta.

CryEnginen kehittäjän mukaan se lisensoi pelimoottorinsa Star Citizeniin alle markkinahintojen saatuaan vastineeksi huomattavaa näkyvyyttä Star Citizenissä. Crytekin oikeuskanteen mukaan Cloud Imperium Games on kuitenkin julkisesti pyrkinyt vähättelemään CryEnginen roolia pelin kehityksessä. Nykyisin peli on siirtynyt käyttämään Amazonin Lumberyard-pelimoottoria, mutta Crytek kertoo Star Citizen -kehittäjien toimineen lisensointisopimuksen vastaisesti jo ennen siirtymistään Amazonin teknologiaan.

Lisäksi Crytek väittää Cloud imperium Gamesin rikkovan lisensointisopimusta jakamalla Star Citizenin yksinpelikampanja Squadron 42:n erilliseksi ostokseksi. Crytekin mukaan tämä tekee Squadron 42:sta erillisen pelin, mikä rikkoo jälleen vain Star Citizeniä koskevaa lisensointisopimusta.

Cloud Imperium Gamesin antaman lausunnon mukaan oikeuskanne on perätön, ja se aikoo puolustua voimakkaasti Crytekiä vastaan.

Lähde: PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Crytek haluaa ilmeisesti Valven tielle lopettaen/vähentäen pelinteon ja rahastaen kaikella siihen liittyvällä. Äkkiseltään uutisen perusteella kuitenkin vaikuttaisi että CIG on tässä tehnyt väärin ja rikkonut sopimuksia.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus zappah

Äkkiseltään uutisen perusteella kuitenkin vaikuttaisi että CIG on tässä tehnyt väärin ja rikkonut sopimuksia.

Hyvin mahdollista, että näin on käynyt. Näemme varmastikin CIG:n vastineen lähiaikoina.

Erin Roberts uumoili jo vuonna 2014, että tilanne saattaa mennä jossakin vaiheessa ikäväksi: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/2895381/#Comment_2895381

Muutoin tilanne ei tunnu vaikuttavan pelin kehittämiseen millään tavoin. Uusia patcheja tulee lähes päivittäin ja tavoitteena on saada Alpha 3.0 PU julkaistua ennen joulua.
21. joulukuuta nähdään Squadron 42 AtV spesiaali ja Holiday Livestreamin aiheena myöskin Squadron 42 - vihdoinkin.

Pelaajalehti.com tuntuu kirjoittavan uutisensa Star Citizeniin liittyen erittäin hyvin. Ei omia mielipiteitä vaan tuo tilanteesta saatavilla olevat tiedot parhaan mukaan esille ja antaa lukijoiden tehdä omat johtopäätöksensä.

Käyttäjän Bronttosaur kuva
Bronttosaur

Tää ei kyllä taas mitenkään edesauta sitä et uudet pelinkehittäjät valkkais cryenginen käyttöönsä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Bronttosaur

Tää ei kyllä taas mitenkään edesauta sitä et uudet pelinkehittäjät valkkais cryenginen käyttöönsä.

Jos CIG on toiminut tässä väärin, niin ei sen mielestäni ainakaan pitäisi vaikuttaa kehittäjien valintaan ottaa CryEngine käyttöön.

Meidän täytyy odotella ensin lopputulosta ja katsoa katsoa mikä tilanne on. Taustalla on varmasti todella paljon kaikenlaista, jota julkisuudessa ei tiedetä.

Käyttäjän oskumo kuva
oskumo

CIG'n logiikka asiassa haiskahtaa hieman omaan nenään, jos lisensoidaan pelimoottori yhteen peliin, mutta päätetäänkin tehdä kaksi niin äkkiseltää itse ajateltuna se lisenssi ei siirry siihen toiseen peliin.

Sehän olisi äärimmäisen kätevää pelintekijän kannalta jos voisi tehdä monta peliä yhdellä lisenssillä, pitää vain muistaa sanoa että niiden piti olla alunperin sama peli mutta päätimme pilkkoa sen osiin.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus oskumo

CIG'n logiikka asiassa haiskahtaa hieman omaan nenään, jos lisensoidaan pelimoottori yhteen peliin, mutta päätetäänkin tehdä kaksi niin äkkiseltää itse ajateltuna se lisenssi ei siirry siihen toiseen peliin.

Sehän olisi äärimmäisen kätevää pelintekijän kannalta jos voisi tehdä monta peliä yhdellä lisenssillä, pitää vain muistaa sanoa että niiden piti olla alunperin sama peli mutta päätimme pilkkoa sen osiin.

Niin, mutta mutkistava asia tässä on kuulemma se, että SQ42 tehdään Lumberyardilla, joka taas on Amazonin omistama moottori (tosin sekin pohjautuu Cryengineen, mutta Amazon omistaa Lumberyardin täysin). Eli teknisesti ottaen SQ42 ei käytä Cryengineä, eli yhdellä lisenssillä ei oltaisikaan tekemässä kahta peliä.

Mutta onhan taas mielenkiintoisia syytöksiä. Ainoa mitä sivustaseuraajat voivat tehdä, on spekuloida tapahtumia. Monestihan nämä syytökset ovat melkoisen ylilyötyjä ja oikeudessa sitten päätetään miten asiat lopulta päättyy, jos nyt sinne asti edes päädytään.

Käyttäjän Temposaur kuva
Temposaur
Lainaus zappah

Crytek haluaa ilmeisesti Valven tielle lopettaen/vähentäen pelinteon ja rahastaen kaikella siihen liittyvällä.

Crytekin päätoimenkuva on pelimoottorinsa lisenssointi, joten on aika ymmärrettävää ettei katsota hyvällä, jos lisenssiehtoja rikotaan.

Nostoja