
Talousvaikeuksista kärsivä Crytek-studio on joutunut peruuttamaan Ryse 2 -toimintapelin kehitystyön, lähteet kertovat.
Crytekin asioista perillä olevien lähteiden mukaan studio olisi ollut lähellä sopimusta Xbox One -yksinoikeuspelinä julkaistun Ryse: Son of Romen jatko-osan kehittämisestä Microsoftin kanssa. Yhteistyö kariutui kuitenkin Microsoftin haluttua Ryse-sarjan immateriaalioikeudet omistukseensa, mihin saksalaiskehittäjä ei suostunut.
Crysis-pelien kehittäjänä tunnetun studion talousvaikeudet tulivat julkisuuteen viikonloppuna, kun saksalainen GameStar-lehti kertoi Crytekin olevan konkurssiuhan alla. Studion on sittemmin kerrottu esimerkiksi jättäneen useiden kuukausien palkat maksamatta mobiilipelien kehittämiseen erikoistuneessa Shanghain studiossaan. Talousvaikeudet ovat tiettävästi johtaneet useiden kymmenien työntekijöiden eroamiseen Crytekin palveluksesta.
Studion vaikeuksien on arveltu johtuvan mm. ilmaiseksi pelattavan Warface-räiskintäpelin floppaamisesta ja ilmaispelien kehittämiseen vahvasti panostaneen yhtiön liian voimakkaasta kasvusta. Crytekin kerrotaan työllistäneen enimmillään jopa 950 henkeä maailmanlaajuisesti. Crytek-nimeä kantavia studioita toimii Shanghain lisäksi mm. Nottinghamissa, Teksasissa, Budapestissä ja Sofiassa.
Lähde: Eurogamer
Kommentit
Ja kansa itkee. Taas jäi yksi grafiikkademo saamatta...
Hyvä että peruttu!!!!1!!!!! Ryse oli ihan kamala peli Crytek:n surkein peli..
No onpa jälleen positiivisia kommentteja...eihän se Ryse tosiaan mikään loistopeli ollut, metsään mentiin pelin taistelusysteemin kanssa, mutta jatko-osaan olisi nuo ongelmakohdat voitu korjata ja saada aikaiseksi ihan hyvä peli.
Toisaalta Crytekin vaikeudet huomioiden ehkä parempi näin....studiolla ollut liian monta rautaa tulessa viime vuosina, ja tämä on näkynyt sitten siinä, että Crysis 3, Ryse ja Warface ovat olleet firman huonoimmat pelit...Todella sääli, sillä alkuperäinen FarCry ja Crysis olivat erittäin hyviä pelejä, Crysis 2 vielä menetteli, mutta sitten alkoi alamäki
Ei kamala menetys Ryse 2. =D
Mietin tismalleen samaa. Itselle Crytek on käytännössä ykkös-Crysiksestä lähtien ollut nykyajan vastine id softwarelle: pulju julkaisee moottoreita ja nättiä ulkoasua, pelit taasen ovat yhtä ilman kanssa.
Harmi, sillä itse olen pitänyt pelistä paljon, pelkästään Roomalaisteemansa takia, mutta myös mättöpelien ystävänä.
Itseä tämä harmittaa vietävästi. Pelin suurin ongelma oli mielestäni pituus. Grafiikat oli next genin parhainta tähän asti (imo), roomalaissetting oli itselle ainakin freesi ja combat oli ihan mukiinmenevää kyllä. Edelleen tulee säännöllisen epäsäännöllisesti pelattua moninpeliä, barbaarien raajojen vähentäminen maistuu pienissä erissä edelleen usein!
Rysessä oli potentiaalia, mutta valitettavasti Kinect rampautti pelin. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä saavat aikaiseksi kun vartavasten padille tekisivät.
Mitä kenttää oot päässy testaamaan? =D
On kyllä harmillista ettei toteudu. Ykkösestä tykkäsin ihan sellasena perus mättöpelinä ja ajoi siinä hyvin asiansa. Harmillista myös crytekin tilanne, tosin joitakin tuntuu sekin miellyttävän jos ei kaikki pelit omalle alustalle ilmesty. Se on juuri tämän garfiikka hifistelyn huonopuoli että se maksaa pelitaloille liikaa tuottaa rysen kaltaisia teoksia.