Cyberpunk 2077 -kehittäjä joutuu sittenkin turvautumaan pitkiin työviikkoihin saadakseen pelin valmiiksi / Uutiset / pelaaja.fi

Cyberpunk 2077 -kehittäjä joutuu sittenkin turvautumaan pitkiin työviikkoihin saadakseen pelin valmiiksi

30.09.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
15
Cyberpunk 2077 , cd projekt red, crunch, rutistus

Kehittäjä CD Projekt RED joutuu turvautumaan pidempiin työviikkoihin odotetun Cyberpunk 2077:n viimeistelemiseksi.

Bloomberg-julkaisun mukaan puolalaisstudion johto on lähettänyt työntekijöille viestin, jossa se ilmoittaa työntekijöille pidemmistä työajoista. Vuodetun sähköpostin mukaan kehittäjien olisi työskenneltävä kuusipäiväisiä viikkoja, jotta Cyberpunk 2077 saataisiin valmiiksi.

Studiopomo Adam Badowskin lähettämässä viestissä todetaan työaikojen pidennyksen olevan vastoin studion aiempia lausuntoja, mutta viestin mukaan studiolla ei ole muita mahdollisuuksia vallitsevassa tilanteessa. Bloombergin mukaan yksi studion työntekijöistä on kuitenkin kertonut osan työntekijöistä joutuneen tekemään pidempiä työviikkoja jo yli vuoden ajan, joten tilanne on ollut haastava jo pidempään. 

Cyberpunk 2077:n on määrä ilmestyä 19. marraskuuta. Pelin julkaisu on viivästynyt jo kahteen otteeseen, minkä toivottiin vähentävän työntekijöihin kohdistuvaa painetta. Tuoreiden tietojen mukaan kehittäjät joutuvat kuitenkin julkaisun siirtymisestä huolimatta venymään saadakseen pelin valmiiksi.

Lähde: Bloomberg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Aika syvältä tällainen, mielestäni voisivat luopua näistä. Se että peli myöhästyy kuukauden tai kaksi ei tapa ketään. Se että devaajat ovat burnoutissa ja puolkuolleita, voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Ainakin heijastuu muuhun elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. Mieluummin pelaisin ainakin itse eettisesti tehtyjä pelejä. Tarkoittaen nyt devaajien työoloja.

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0
Lainaus Paladin777

Aika syvältä tällainen, mielestäni voisivat luopua näistä. Se että peli myöhästyy kuukauden tai kaksi ei tapa ketään. Se että devaajat ovat burnoutissa ja puolkuolleita, voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Ainakin heijastuu muuhun elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. Mieluummin pelaisin ainakin itse eettisesti tehtyjä pelejä. Tarkoittaen nyt devaajien työoloja.

En usko että tuo loputon lykkääminen auttaisi ainekaan kokonaan poistamaan tätä ongelmaa. Ihmisluonne nyt vain tukee tuollaista käytöstä. Kuinka monet kerrat on joku opiskeluprojektikin rutistettu kasaan viimeisen parin päivän aikana vaikka sitä olisi voinnut tehdä pikkuhiljaa kuukauden? Ja en nyt tarkoita että siellä olisi laiskoteltu vaan että sitä aina siinä deadlinen lähestyessä yllättäen löytyy asia jos toinenkin joka pitää tehdä, oli se deadline sitten viikon tai kuukauden päästä

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Paladin777

Aika syvältä tällainen, mielestäni voisivat luopua näistä. Se että peli myöhästyy kuukauden tai kaksi ei tapa ketään. Se että devaajat ovat burnoutissa ja puolkuolleita, voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Ainakin heijastuu muuhun elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. Mieluummin pelaisin ainakin itse eettisesti tehtyjä pelejä. Tarkoittaen nyt devaajien työoloja.

Pelin julkaisun viivästyttäminen ei tässä vaiheessa tarkoittaisi crunchin vähentymistä, vaan crunch-ajan pidentymistä.

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Onhan tämä hieman perseestä että porukka joutuu tappamaan itsensä työllä, mutta kun todennäköisesti siellä työpaikalla on joku "Pikku-Tepi" jolta on kyselty että koska toi sun hommas on valmis?, niin Tepihän on sanonu että tuossa lokakuun lopulla että ei mitään hätää. No Tepillä meni kalareissulla kori kaljaa ja jalka poikki. Ei näkyny töissä 2 viikkoon ja kukaan muu ei osannut tehdä Tepin hommaa. Ongelmiahan tulee jatkuvasti eteen peliteko prosessissa ja ne vievät oman aikansa. Kysymys kuuluukin kuinka paljon aikaa olisi alunperin tarvittu? Tehtiinkö hätäisiä johtopäätöksiä? Oliko Takakopin-Timo ihan oikea ukko tekemään juuri tuota hommaa? Pitäisiköhän muuttaa vielä muutama juttu? Loputon kysymys meri.
Ps. Dokkaria odotellessa(toivottavasti tulee)

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

En tiedä, miten tämä asia pitäisi muotoilla. Tuntuu, että nykyään ajatus on, että pelin tekemiseen kuuluu 'crunch'. Samalla sitten monen todella laadukkaita tekevän ison studion työntekijät valittaa, kun kohtelu on ala-arvoista, mielenterveys kärsii, sosiaaliset suhteet kärsii ja burnout puskee päälle. Kukas sitten käärii rahat tosta kaikesta? Tuskin se ainakaan lihavina bonuksina tulee noille koodareille. Tuntuu että julkaisia ja dirikat ottaa kermat vielä päältä. Eikö kukaan muu näe tässä mitään ongelmaa?

Tottakai kaikki jotka ovat urakkatyötä tehneet tietävät, mitä ovat deadlinet. Kilpailutus toimii että homma tehdään nopeasti ja halvalla. En tiedä, miten se menee noilla pelistudioilla. Mutta jutuista, mitä oon lukenut ei se ihan noin mene. Varmasti tulee porukalle mielipahaa, jos Cyperpunk venyy taas kerran. Mutta ehkä porukka oppis joskus sitten pistämään tavoitteita paremmiksi.

Olen ehkä sitä ikäpolvea, joka muistaa vanhan Blizzardin. Taisi joskus dirikka sanoa, että peli on valmis kun se on valmis. Lykkäykset oli enemmän arkipäivää kuin poikkeuksia. Jos peli oli luvattu kevääksi, hyvällä tuurilla se saatiin syksyllä tai jouluna. Mutta myös laatu oli sen mukaista. Blizzard oli silloin ykkönen. En tiedä oliko tuolloinkin crunchaamista, mutta ainakin deadlinet uskallettiin rikkoa. Kukaan ei tainnut mennä rikki, vaikka joutui joskus odottamaan SC2 lisäriä muutaman kuukauden pidempään.

Toinen esimerkki on Nintendo. Pelit tulevat kun tulevat. BotW2 ei ole edes julkaisupäivää luvattu. Metroid uusi tuleminen, voi odotella vuosia ja vuosia. Tossa kuukauden tai kahden odottelu tuntuu niin pieneltä. En tiedä, miten Nintendolla crunchataan ja eipä Japanilaista kulttuuria voi suoraan suomalaiseen verratakaan. Mutta ainakaan en muista, että työntekijät ois sieltä olleet itkemäsä, kun olot on mitä on.

En ainakaan itse jaksa uskoa, että koska asiat on näin, niiden pitäisi aina olla niin. En tiedä minkä ikäistä porukkaa lukijat ovat keskimäärin. Mutta kun työelämään siirtyy, niin jossain vaiheessa alkaa arvostaamaan kumman paljon sitä vapaa-aikaa. Ja aika paljon pitää pomon maksaa, että vapaa-ajasta luopuu. Suomessa kun pomo rupeaisi sanomaan, että työpäivät on 12h ja 6 päivää viikossa, niin torilla tavattaisin. En tiiä, miksi sitten koodarin pitäisi pystyä samaan, jotta saataisiin se peli muutaman kuukauden aikaisemmin ulos.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Uskon että crunch on väistämätön, ehkä jopa välttämätön paha mitä tulee aloihin joilla on paljon kilpailua, jos omaa tuotetta ei hoputa joku muu voi ehtiä ensin.

Sitten on myös se että kaikkien työtehokkuus ei ole milloinkaan samalla viivalla. Joku huippulahjakkuus tekee viiden työt leikiten ja toiset joutuvat tämän takia huhkimaan itsensä henkihieveriin pysyäkseen mukana. Vähän näin täisi kaydä Respawnille vaikka tämä tietoisesti yrittää välttää crunchia.

Sitten on nuo odottamattomat esteet, kuten yllä mainitun Pikku-Tepin jalka, mutta lisäisin myös mahdolliset mellakat, epidemiat, ynnä muut vastaavat.

En usko että crunchiin ratkaisua löytyy, todennäköisin ratkaisu lienee se että työsopimuksiin ilmestyy salassapitovelvollisuuksia tai vastaavaa. En usko että edes uskollisimmat fanit malttaisivat odottaa pelejä vuosikymmeniä.

Painetta toki jonkin verran helpottaisi se että jokaisen toimintapelinkin ei olisi pakko kestää vähintään sitä 20-30 tuntia ja resoluutiojahti lopetettaisiin vaikka 4K:hon. Ei tule tapahtumaan, 8K ja 16K on jo tapetilla, koolla on väliä enemmän kuin koskaan.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Toivottavasti ihmiset myös saa kunnon korvauksia panostuksesta

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

Aina vähän huvittaa kun porukka valittaa yms. pelialan "cruncheista" niinkuin se olisi ainut ala missä semmoista tapahtuu.

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros
Lainaus frozen

Toivottavasti ihmiset myös saa kunnon korvauksia panostuksesta

Kyllä siellä bonareita jaetaan ja uskon vakaasti että palkkakin on kunnossa. Tietysti voi olla että bonus on "Tuulilasi lehti vuodeksi" mutta bonus on bonus.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Nyt kun näistä "Pikku-Tepeistä" ja työtehokkuudesta puhutaan niin paljon tällaisen vuosia kestävän ja miljoonien arvoisen hankkeen yhteydessä, niin sopii muistaa, että jo ihan projektinhallinnan perusteisiin kuuluu oleellisesti se, että ollaan edes jotenkin perillä siitä, millaisia voimavaroja käytössä oikein on jo ihan yksilötasolla ja miten niistä saa milloinkin parhaiten irti.

Lainaus Smiling Nik

Aina vähän huvittaa kun porukka valittaa yms. pelialan "cruncheista" niinkuin se olisi ainut ala missä semmoista tapahtuu.

Pelialasta kiinnostuneet tapaavat puhua siitä tietysti eniten, kun se osuu lähelle omia kiinnostusten kohteita. Pelisivustolla myös puhutaan yleenssä keskeisesti... noh, peleistä. Ei se tarkoita oletusta siitä, etteikö muuallakin maailmassa olisi parannettavia asioita.