Cyberpunk 2077 -kehittäjä lupaa: ”haluamme olla inhimillisempiä ja kohdella työntekijöitämme kunnioittavasti”

Cyberpunk 2077 -kehittäjä haluaa olla inhimillisempi, vaikka se näkee myös crunch-kehityksen yhä tarpeellisena.

19.5.2019 18:06

CD Projekt RED on luvannut tähdätä inhimillisempiin työoloihin pelitalon sisällä.

CD Projekt valmistelee parhaillaan Cyberpunk 2077:ää yhä vielä julkistamatonta julkaisuajankohtaa varten, mutta jo The Witcher -sarjan kehityksestä lähtien yhtiön on raportoitu nojaavan vahvasti niin sanottuun crunch-kulttuuriin, jossa kehittäjät päätyvät tekemään runsaasti ylitöitä tiukkoja takarajoja saavuttaakseen.

CD Projekt -perustajajäsen Marcin Iwiński ja CD Projekt RED -pomo Adam Badowski lähestyivät asiasta pelisivusto Kotakua, joka on viimeisen vuoden sisään nostanut esiin vastaavia työolosuhdeongelmia BioWaren ja Rockstarin sisällä. Kaksikon mukaan CD Projekt on seurannut crunchista käytyä keskustelua, ottanut siitä oppia ja halunnut saada julkisuuteen nyt ainakin jonkinlaisen kannan aihetta koskien. 

– Olemme tulleet tunnetuiksi siitä, että kohtelemme pelaajia kunnioituksella. Se on jotain, minkä suhteen olemme tehneet paljon töitä. Haluaisin meidän olevan vielä tunnettuja myös työntekijöidemme kunnioittamisesta, Iwiński kommentoi antamassaan haastattelussa.

Tällä saralla yhtenä keskeisenä asiana yhtiössä on jo jonkin aikaa rakennettu virallista käytäntöä, jossa työntekijöille pyritään tekemään selväksi, että vaikka heitä pyydettäisiin tekemään ylitöitä, ei heitä pakoteta siihen. Iwiński haluaisi erityisesti saavuttaa tilanteen, jossa työntekijät voisivat kokea pystyvänsä huoletta ilmaisemaan pomoilleen, kun he eivät halua tehdä ylitöitä.

Vapaaehtoisista ylityötunneista on tosin kuultu pelistudioiden kohdalla ennenkin, mutta todellisuudessa työntekijät ovat saattaneet päätyä silti painamaan pitkiä päiviä varsinkin työpaikalla leijuvan painostavan ilmapiirin takia. Iwiński ja Badowski toteavat yhä myös, kuinka he näkevät crunchin edelleen vaadittuna osana laadukkaan tuotteen sekä E3-demojen kehitystä, ja puolestelevat sitä sillä, kuinka 4-5 vuoden kehityksessä ”vain” vuosi koostuu crunch-tyyppisestä kehityksestä.

– Olemme kommunikoineet ihmisille selvästi, että totta kai on joitain hetkiä, kuten E3-demoja, jolloin meidän täytyy työskennellä kovemmin, mutta haluamme olla inhimillisempiä ja kohdella työntekijöitämme kunnioittavasti. Jos he tarvitsevat vapaata, voivat he sitä ottaa. Ketään ei paheksuta, jos he niin tekevät, Iwiński jatkaa.

Kotaku on yhtälailla huomioinut, kuinka sen huhtikuinen raportti BioWaren työoloista kirvoitti neljää CD Projektin työntekijää ottamaan sivustoon yhteyttä ja kertomaan, miten tutulta Anthemin kehitys oli kuulostanut Cyberpunk 2077:ään nähden. CD Projektin antaman haastattelun myötä yhtiö on antanut nyt sentään julkisen lupauksen siitä, että suunta ainakin entiseen nähden olisi parantumassa. Badowski on esimerkiksi sanonut, kuinka Cyberpunk 2077:n saattaminen maaliviivalle pitäisi tapahtua paremmissa olosuhteissa kuin The Witcher 3:n.

Kokonaisuudessaan Kotakun CD Projekt -haastattelun voi lukaista läpi tästä.

Lisää luettavaa