Cyberpunk 2077:n päätarina ei ole yhtä pitkä kuin The Witcher 3:ssa / Uutiset / pelaaja.fi

Cyberpunk 2077:n päätarina ei ole yhtä pitkä kuin The Witcher 3:ssa

21.09.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
20
Cyberpunk 2077, CD Projekt Red

CD Projekt Redin odotetut Cyberpunk 2077 on läpäistävissä nopeammin kuin studion aiempi The Witcher 3, mikä on kehittäjiltä tietoinen päätös.

Studion tehtäväsuunnittelija Patrick K. Mills paljasti uudessa haastattelussa, että pelaajilta saadun palautteen perusteella The Witcher 3 oli liian pitkä ja että tätä tuki myös pelin alhainen läpäisyprosentti. Siksi Cyberpunk 2077:n tarina haluttiin tiivistää pituudeltaan pienemmäksi, joskin halukkaille pelattavaa on edelleen tarjolla runsaasti.

– Haluamme ihmisten kokevan koko tarinan, joten lyhensimme päätarinaa. Pelissä on silti paljon tekemistä, ja täydellisen läpipeluun osalta en osaa antaa edes summittaista lukemaa [tarvittaville pelitunneille], Mills sanoo.

Lähde: IGN

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän bioshokkaaja kuva
bioshokkaaja
Lainaus

pelaajilta saadun palautteen perusteella The Witcher 3 oli liian pitkä

Ei ollut.

Huonot pelit on liian pitkiä.

Käyttäjän W1LMI kuva
W1LMI

Nyt pitäis jo hälytyskellot soida lujaa. Tämä ja vaatimattomat speksit Puuceelle kielii jostakin.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus W1LMI

Nyt pitäis jo hälytyskellot soida lujaa. Tämä ja vaatimattomat speksit Puuceelle kielii jostakin.

Mitäh!? Kohtuullisuutta pelinkehityksessä!? Kyllä ne kehtaa!

PS: Witcher 3 oli itselle turhan pitkä, vaikka läpi menikin. Jopa snadi tiivistys voi olla monesti oikeasti kultaa.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Olen jopa samaa mieltä tuosta, että Witcher 3 oli hieman liian pitkä. Moni hyvä peli on pilattu liiallisella pituudella. Jossain vaiheesa tulee vain vastaan se, että homma on nähty. Sitten odottelee sitä loppua. Kun sitä ei kuulu alkaa iskeä jo turnausväsymys. Ehkä malli esimerkki tästä oli ei edes niin pitkä peli Alien Isolation. Peli oli yksi parhaita Alien pelejä, mutta liian pitkä. Toinen puolisko pelistä oli saman kierrätystä ja juonta piti kuljettaa entistä eeppisempään suuntaan. Samalla sitten kadotettiin sopiva pituus ja osa pelikokemuksesta.

Tästä Witcher 3. Tykkäsin eniten niistä lisäreistä. Tarina ei ollut liian eeppinen, vaan enemmän sellainen Witcher novelli, joka sopii hyvin tarinallisesti Witcheriin. Pituutta lisäreillä oli hyvin ja jos vielä joskus pelaan Witcherin 3 läpi, niin se on nimeon omaan ne lisärit, ei pääpeliä. Ja nyt tiedoksi, että Witcher 3 on tahkottu muutamaan kertaan läpi ja loistava peli oli!

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus bioshokkaaja

[quote]pelaajilta saadun palautteen perusteella The Witcher 3 oli liian pitkä[/quote]
Ei ollut.

Huonot pelit on liian pitkiä.

Sama. Olisin pelannut Witcherin vielä pari kolme kertaa läpi ellei kiintolevy olisi kosahtanut ja hävittänyt kaikkia tallennuksiani vaikka ekalla läpipeluukerralla kului aikaa yli 200 tuntia.

On toki pelejä joitten tarina tuntuu käyvän tyhjäkäynnillä pituuden venyttämiseksi, mutta Witcheristä ei jäänyt ainakaan itselleni sitä tunnetta.

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Ujot Deus EX mankind divided fiilikset

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain

Itse jätän erittäin harvoin pelin kesken, vaikka siihen kannattaisi kyllä opetella, ettei tarvitsisi hampaat irvessä jauhaa huonoa peliä lopputeksteihin saakka. Tilastollisesti tosiaan näyttää siltä, että olen tässä suhteessa vähemmistössä. Siksi ihan ymmärrettävää, että kehittäjät eivät halua tehdä superpitkiä tuotteita, joita kuitenkaan ei läpäise kuin pieni osa pelaajista. Esim. tuossa on juttu aiheeseen liittyen:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/04/videopelit-ovat-liian-pitkia-vain-harva-jaksaa-pelata-videopeleja-loppuun

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Vaikka Witcherin pituus ei ollut itselleni ongelma niin jos pitäisi valita lyhyemmän pituuden ja korkean hinnan väliltä niin valinta olisi selvästi lyhyempi pituus. Roolipelien mielestäni pitääkin olla pitkiä, mutta tuntuu että toimintapelitkin on nykyään monesti venytetty roolipelien mittaisiksi, Devil May Cry V oli virkistävä poikkeus.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

En voi sanoa, että Witcher 3 olisi ollut liian pitkä, vaikka Blood & Wine on minulla yhä kesken ja peruspelinkin läpäisyyn taisi hurahtaa reilut 4 vuotta. Syy tälle on pikemminkin ollut se, etten halua pelin loppuvan. Pelin käynnistäminen pitkästä aikaa on aina kuin kotiin palaisi. Periaatteessa en siis pistäisi pahakseni, vaikka se jatkuisi ikuisesti.

Sikäli en siis voi allekirjoittaa CD Projektin analyysiä, jos se perustuu yksin pelin läpäisyprosenttiin. Minun läpipeluuni kesti sen 4 vuotta, mutta peliin tuli palattua säännöllisen epäsäännöllisesti, eikä koskaan ollut pienintäkään aikomusta jättää sitä kesken. Toivon totisesti, että studiolla ei ole tehty väärää johtopäätöstä.

Toisaalta mikään peli, jonka tarinaan sivujuonteineen saa kulumaan 100 tuntia kyllästymättä, ei takuulla jätä sellaista tunnetta, että siitä ei olisi saanut tarpeeksi irti. Ellei tarinaa sitten paketoida jotenkin hätäisesti esim. budjetin loputtua kesken. *Mulkoilee merkitsevästi MGSV:n suuntaan* Lähinnä kehittäjien on siis tässä pituusluokassa tiedostettava omat ja kehittämänsä pelin rajat. Jos laatu lässähtää 100 tunnin kohdalla, niin se on pelaajalle melkoinen märkä lapanen naamaan, kun peliin on jo investoinut niin paljon aikaa. Jos lopetus taas on tyydyttävä, niin ei ketään varmasti kiinnosta kestikö se nyt 100 vai 200 tuntia. Jos peli jollekin siinä vaiheessa kaatuu liian lyhyeen kestoon, niin sellaiset kitisijät voi jättää omaan arvoonsa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Oikea ratkaisu!

Witcher 3 oli liian pitkä. Pelasin kahdesti läpi, joten kokemusta on. Nautin toki mutta siellä Skelligessä (ja jo sitä aiemminkin) tuntui moneen kertaan että kai se loppu on jo lähellä. Ei muistaakseni edes ollut.

Lisäreissä oli pituus paremmin kohdallaan.

Paremmin jaksaisi pelailla pelejä uusiksi kun olisi tiiviimpi kokemus ja pääsisi testailemaan eri pelitapoja.

Uudet Assassin's Creedit ja TLOU2 on myös esimerkkejä peleistä, joita voisi reilusti tiivistää ja ne vain parantuisivat sen takia. Varsinkin TLOU2 oli kuin suossa kahlaamista toisella kerralla, toki sen pelityylinkin takia, jossa on pakotettuja kävelykohtauksia sun muuta "ei-pelattavaa", eikä asiaa vähentänyt pelin synkkyys.

Ace Combat 7, RE2 remake, Dishonoredit, DmC: Devil May Cry (joo, just se) on hyviä esimerkkejä peleistä, jotka ovat lyhyitä/nopeasti läpäistäviä, mutta joita jaksaa jauhaa uusiksi monta kertaa juuri sen sekä pelien tarjoaman vaihtelun ja/tai taitojen kehityksen vuoksi. Tätä linjaa ottaisin mieluusti enemmän.

Nostoja