Dead Islandin alkuperäinen kehittäjä tahtoo pelisarjansa takaisin / Uutiset / pelaaja.fi

Dead Islandin alkuperäinen kehittäjä tahtoo pelisarjansa takaisin

16.08.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
12
Dead Islandin alkuperäinen kehittäjä tahtoo pelisarjansa takaisin

Zombihitti Dead Islandin luonut Techland tahtoo pelisarjansa takaisin.

Jo vihreämmille laitumille siirtynyt ja Dead Islandin kehityksen muille luovuttanut studio haikailee tuoreiden uutisten valossa jälleen vanhan pelisarjansa perään. Pahasti myöhästelleen Dead Island 2:n kerrottiin viime kuussa jääneen vaille kehittäjää julkaisija Deep Silverin ja kehityksestä vastanneen Yagerin näkemyserojen vuoksi.

– Uutiset tekivät meidät surullisiksi. Toisen kehittäjän epäonnistuminen ei koskaan ole iloinen asia, koska voisimme yhtä lailla itse olla heidän paikallaan. Sen lisäksi Dead Island on meidän lapsemme, meidän luomamme ja kehittämämme peli. Meillä on edelleen vahva yhteys siihen, Techlandin tuottaja Tymon Smektala kertoi VideoGamer.com -sivustolle antamassaan haastattelussa.

Techland vastasi ensimmäisen Dead Islandin ja sivuosa Dead Island: Riptiden kehityksestä, eikä ole tuoreen Dying Light -zombipelinsä menestyksestä huolimatta unohtanut juuriaan.

– Henkilökohtaisesti tahtoisin kovin palata Dead Islandin pariin, koska rakastan sitä peliä. Minusta sekä sillä että Dying Lightilla on tilaa samoilla markkinoilla, kunhan niiden välille vedetään ne toisistaan selkeästi erottava raja, Smektala pohti haastattelussa.

Smektalan mukaan mahdollinen paluu riippuu kuitenkin Deep Silveristä, jonka tulisi tarjota projektia Techlandille. Tällä hetkellä studio keskittyy täysin Dying Lightin lisäosien ja mahdollisen jatko-osan kehittelyyn.

Lähde: VideoGamer, VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

Minun silmissäni Techland on nyt puhdistanut maineensa, kun pääsi tuosta Dead Islandin haamusta (lue: Deep Silveristä) eroon. Dead Island ja varsinkin Riptide olivat keskinkertaisia umpitylsine tehtävineen ja pelien tekninen toteutus oli tehty hutiloiden alusta loppuun saakka. Jatko-osa tarjosi samat bugit kuin edeltäjänsä. Pitkään syytin Techlandia Dead Island pelien huonosta laadusta, mutta kun näin minkälaisen pelin (Dying Light) jätkät osaavat tehdä ilman umpimädän julkaisijan sekaantumista, niin kyllä syyttävä sormi kääntyi Deep Silverin puoleen. Dying Light teki kaiken sen paremmin, mitä jäin Dead Islandissa kaipaamaan. Dead Island on Deep Silverin hallinnoima pelisarja ja Deep Silveristä kannattaa pysyä kaukana.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Minun silmissäni Techland on nyt puhdistanut maineensa, kun pääsi tuosta Dead Islandin haamusta (lue: Deep Silveristä) eroon. Dead Island ja varsinkin Riptide olivat keskinkertaisia umpitylsine tehtävineen ja pelien tekninen toteutus oli tehty hutiloiden alusta loppuun saakka. Jatko-osa tarjosi samat bugit kuin edeltäjänsä. Pitkään syytin Techlandia Dead Island pelien huonosta laadusta, mutta kun näin minkälaisen pelin (Dying Light) jätkät osaavat tehdä ilman umpimädän julkaisijan sekaantumista, niin kyllä syyttävä sormi kääntyi Deep Silverin puoleen. Dying Light teki kaiken sen paremmin, mitä jäin Dead Islandissa kaipaamaan. Dead Island on Deep Silverin hallinnoima pelisarja ja Deep Silveristä kannattaa pysyä kaukana.

Totta on se, että valitettavan usein paska pysyy paskana ja muuntuukin yleensä aina vain kovemmaksi ja röyhkeämmäksi paskaksi. Kaikissa asioissa joissa on välikätenä/toteuttajana ihmisiä on kuitenkin mahdollisuus synninpäästöön. Näkeehän sitä tosielämässäkin entisiä narkkaripimuja baarissa istumassa, jotka nykyisessä pilvessään eivät ala ees niihin hommiin, ennenkuin vasta naimisissa. Ja millaista heidän elämänsä onkaan ollut! Suhteellisuuden taju huipussaan.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Joku haukkui Dead Islandia.
Ensimmäinen dead island oli mielestäni pirun hyvä peli ja ensimmäinen mistä hankin kaikki trophyt, yli 200h pelattu ja läpi yli viisi kertaa.

Riptide onkin sitten täysin sysipaska buginen pökäle, mitä ei ikinä korjattu. Aseet tylsiä, pelattavuus tylsä, ase modit tylsiä ja ylitehokkaita, tarina tylsä, sivutehtävät sitä samaa.
Ehkä riptiden huonous johtui siitä että ensimmäisen pelasin puhki mutta toden näköisempää on se että se on huono.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä rautahuilu

Joku haukkui Dead Islandia.
Ensimmäinen dead island oli mielestäni pirun hyvä peli ja ensimmäinen mistä hankin kaikki trophyt, yli 200h pelattu ja läpi yli viisi kertaa. Riptide onkin sitten täysin sysipaska buginen pökäle, mitä ei ikinä korjattu. Aseet tylsiä, pelattavuus tylsä, ase modit tylsiä ja ylitehokkaita, tarina tylsä, sivutehtävät sitä samaa.
Ehkä riptiden huonous johtui siitä että ensimmäisen pelasin puhki mutta toden näköisempää on se että se on huono.

Niin. Ollaan siis vissiin pelattu eri Dead Islandia. Riptidehän ei ollut millään tavalla huonompi kuin ensimmäinen Dead Island vaan käytännössä sama peli uudella tarinalla mihin lyötiin 60 euron hintalappu kylkeen. Mitään ei mielestäni oltu tehty huonommin, koska peli oli käytännössä edellisen kopio uudella ympäristöllä. Ehkä ensimmäisellä kerralla Dead Islandin "pienet puutteet" - kuten jatkuvat palvelinongelmat (ainakin PS3:lla), lukuisat bugit, tallennusongelma (manuaalista tallennusta ei ollut ja automaattitallennus toimi silloin kun sitä huvitti) sekä naurettava esineiden uudelleenspawniminen yhä uudestaan - eivät haitanneet uudelleenviehätyksen sokaisemana, mutta kun niitä ei viitsitty korjata jatko-osaankaan niin johan alkoi jengiä närästää (mukaanlukien minua). Itseasiassa Riptide oli alkuperäistä Dead Islandia kelvollisempi pelikokemus, kun co-op sentään toimi kohtalaisesti.

Käyttäjän Mavors kuva
Mavors
Lainaus käyttäjältä onnistunyt

Totta on se, että valitettavan usein paska pysyy paskana ja muuntuukin yleensä aina vain kovemmaksi ja röyhkeämmäksi paskaksi. Kaikissa asioissa joissa on välikätenä/toteuttajana ihmisiä on kuitenkin mahdollisuus synninpäästöön. Näkeehän sitä tosielämässäkin entisiä narkkaripimuja baarissa istumassa, jotka nykyisessä pilvessään eivät ala ees niihin hommiin, ennenkuin vasta naimisissa. Ja millaista heidän elämänsä onkaan ollut! Suhteellisuuden taju huipussaan.

Hä? Nyt mennään kyllä taas aivan väärissä aiheissa.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Lainaus käyttäjältä rautahuiluJoku haukkui Dead Islandia.
Ensimmäinen dead island oli mielestäni pirun hyvä peli ja ensimmäinen mistä hankin kaikki trophyt, yli 200h pelattu ja läpi yli viisi kertaa. Riptide onkin sitten täysin sysipaska buginen pökäle, mitä ei ikinä korjattu. Aseet tylsiä, pelattavuus tylsä, ase modit tylsiä ja ylitehokkaita, tarina tylsä, sivutehtävät sitä samaa.
Ehkä riptiden huonous johtui siitä että ensimmäisen pelasin puhki mutta toden näköisempää on se että se on huono.

Niin. Ollaan siis vissiin pelattu eri Dead Islandia. Riptidehän ei ollut millään tavalla huonompi kuin ensimmäinen Dead Island vaan käytännössä sama peli uudella tarinalla mihin lyötiin 60 euron hintalappu kylkeen. Mitään ei mielestäni oltu tehty huonommin, koska peli oli käytännössä edellisen kopio uudella ympäristöllä. Ehkä ensimmäisellä kerralla Dead Islandin "pienet puutteet" - kuten jatkuvat palvelinongelmat (ainakin PS3:lla), lukuisat bugit, tallennusongelma (manuaalista tallennusta ei ollut ja automaattitallennus toimi silloin kun sitä huvitti) sekä naurettava esineiden uudelleenspawniminen yhä uudestaan - eivät haitanneet uudelleenviehätyksen sokaisemana, mutta kun niitä ei viitsitty korjata jatko-osaankaan niin johan alkoi jengiä närästää (mukaanlukien minua). Itseasiassa Riptide oli alkuperäistä Dead Islandia kelvollisempi pelikokemus, kun co-op sentään toimi kohtalaisesti.

Huomaa että et paljoa kehittäjien kommentteja kuunnellut, sillä he itsekkin sanoivat alusta alkaen että ei se ole mikään uudistuksia tuova jatko-osa, vaan enemmänkin Dead Island 1,5. Joten mitäs ostit ja vielä pleikalle, jos sillä kerran on jotain palvelinongelmaa.

Käyttäjän Mavors kuva
Mavors
Lainaus käyttäjältä Portable

mitäs ostit ja vielä pleikalle, jos sillä kerran on jotain palvelinongelmaa.

Jos omistaa vain yhden pelialustan niin ei siinä kauaa mietitä mille alustalle pelin ostaa.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus käyttäjältä Mavors

Lainaus käyttäjältä Portablemitäs ostit ja vielä pleikalle, jos sillä kerran on jotain palvelinongelmaa.

Jos omistaa vain yhden pelialustan niin ei siinä kauaa mietitä mille alustalle pelin ostaa.

Jos pelillä on palvelinonglemia, niin ainakin itse odottaisin jotta ne on ratkaistu. Jos niitä ei korjata, niin pohtisin hankintaa uudelleen.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä Portable

Huomaa että et paljoa kehittäjien kommentteja kuunnellut, sillä he itsekkin sanoivat alusta alkaen että ei se ole mikään uudistuksia tuova jatko-osa, vaan enemmänkin Dead Island 1,5. Joten mitäs ostit ja vielä pleikalle, jos sillä kerran on jotain palvelinongelmaa.

Eli siis jos kehittäjä sanoo, ettei uuteen - täysvertaisen pelin hintaiseen - jatko-osaan ole muuta odotettavissa kuin tarinallista jatkoa, niin kuluttaja ei saa esim. odottaa kehittäjän korjanneen kaikkia niitä naurettavan päällepäin paistavia bugeja jotka heikentävät pelikokemusta? Ei pitäisi vaivautua lukemaan yhtään mitään mistään suunnalta, koska tuollaisten asioiden korjaaminen pitäisi olla jumalauta itsestäänselvyys herran vuonna 2013. Ei vissiin ole kehittäjätkään paljoa kuunnelleet kuluttajien palautetta, kun samoista bugeista on valituksia netti väärällään aina Dead Islandin julkaisusta asti.

Käydään tää vielä kerran läpi: Tuo edellä mainitsemasi lause: "tää ei oo uudistuksia tuova jatko-osa vaan pelkästää tarinallista jatkoa eli vähän niinku Dead Island 1.5" vapauttaa siis yhtäkkiä kaikesta vastuusta eikä peliä saisi enää kritisoida ollenkaan koska kuluttajia on varoitettu. Kuinka monta paalia pitää syödä ruohoa tullaakseen noin kuuliaiseksi lampaaksi? :D

Huomaa myös, ettet juurikaan lukenut kommenttiani sillä nimenomaan sanoin, että palvelinongelmat olivat korjattu Riptidessa. Ei sillä etteikö niitä olisi pitänyt korjata jo Dead Islandin aikana ja ASAP.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus

Eli siis jos kehittäjä sanoo, ettei uuteen - täysvertaisen pelin hintaiseen - jatko-osaan ole muuta odotettavissa kuin tarinallista jatkoa, niin kuluttaja ei saa esim. odottaa kehittäjän korjanneen kaikkia niitä naurettavan päällepäin paistavia bugeja jotka heikentävät pelikokemusta?

Näistä en voi sanoa mitään, sillä omilla pelikerroillani ei yksikertaisesti ole mitään maata mullistavia bugeja tullut. Muutamia kertoja on fysiikkamoottori aiheuttanut jotain huvittavia grafiikkabugeja, Klitsejä zombinruhoissa tai npc hahmojen jumittamista, mutta ei ne peliä ole sentään rikkoneet. Ikävä juttu, mutta nautin toki kummastakin peleistä noista kauneusvirheistä huolimatta. Pitäisi varmaan testata sitä pleikkaversiota, jos joskus tulee tilaisuus ja katsoa onko yhtään noita muita bugisempi.

Lainaus

Käydään tää vielä kerran läpi: Tuo edellä mainitsemasi lause: "tää ei oo uudistuksia tuova jatko-osa vaan pelkästää tarinallista jatkoa eli vähän niinku Dead Island 1.5" vapauttaa siis yhtäkkiä kaikesta vastuusta eikä peliä saisi enää kritisoida ollenkaan koska kuluttajia on varoitettu.

Enhän minä tuommosta ole koskaan sanonut. Sain vain teksteistäsi sellaisen kuvan että pelin samankaltaisuus (muutamine bugeine päivineen) ykösen kanssa oli sinulle yllätys kun peli saatiin pihalle. Lompakollahan näistä peleistä äänestetään, niin voihan ne mielestään huonot pelit jättää kaupa hyllylle mätänemään.

Nostoja