Dead Space kauhistuttaa pelaajia – Testasimme pelin

Tsekkasimme Dead Spacen Leipzigissa

14.9.2011 22:16

Pääsin viimeinkin pelaamaan Electronic Artsin Alienin ja Event Horizon -elokuvien inspiroimaa Dead Space -kauhupeliä. Lokakuun lopussa ilmestyvän pelin demo oli pelattavissa Electronic Artsin näyttelyalueella Games Convention -messuilla.

Ikävä kyllä peli menetti paljon tehoistaan, koska käytössä olevien korvakuulokkeiden volyymin taso oli niin alhainen.

Toimittajamme Miikka Lehtonen pelasi Dead Spacea muutama kuukausi takaperin ja kirjoitti siitä Pelaajaan. Miikan ensitestin johdosta olin varsin innostunut pelistä, mutta jonkin verran skeptinen. Olen scifi-fani, mutta Dead Spacen päähahmo mekaanikko Isaac ja Necromorph-hirviöt eivät vakuuttaneet. Nyt päästyäni pelaamaan peliä, olen siitä melkoisen innoissani.

Päähahmolle uusi look, kiitos

Liikkeessä peli on todella komea ja tunnelmallinen. Grafiikassa on paljon yksityiskohtia ja valaistusta on osattu käyttää oivallisena tehokeinona.

En kuitenkaan pidä päähahmo Isaacin hölmön näköisestä peltihäkkyräpuvusta, mutta muuten homma toimii. Pelin kamera on sijoitettu hyvin lähelle pelihahmoa, mikä tuntui hieman ärsyttävältä, mutta siihen tottui. Hahmon ohjaus oli hyvin sulavaa ja toimivaa, mitä kamerakulmasta johtuen en ihan heti uskonut. Pelatessa fiilikseni kuitenkin muuttuivat ja itse innostuin kovasti Dead Spacesta. Kaltaisilleni scifi-nörteille tällainen toimii todella hyvin.

Käyttöliittymä on upotettu hienosti osaksi peliä. Klikkaamalla kolmionappia, Isaacin viereen ilmestyy hologrammin kaltainen valikko, josta näkee esimerkiksi lähialueen kartan, avoimet tehtävät ja varusteensa. Pelaaja voi edelleen liikkua valikon ollessa esillä.

Näin demon aikana lasin takaa kahden henkilön keskustelun, joka tallentui kaikkien keskustelujen tavoin tietopankkiin. Hienoa tässä on se, että pystyin lataamaan keskustelun videotallenteen valikosta ja katsomaan sitä samalla kun tutkin alusta Isaacilla.

Halloweenina julkaistava Dead Space tuntuu vähintäänkin viihdyttävältä kauhupeliltä. Se muodostaa Mirror’s Edgen kanssa tiukan rintaman loppuvuonna Electronic Artsille.

Lisää luettavaa