Chuck Beaver piikittelee pohtii Electronic Artsin omassa haastattelussa tarinoiden merkitystä peleissä. Esimerkiksi Dead Space -sarjan tarinatuottaja ottaa Gears of Warin, jonka tarina on hänen mielestään surkeasti kirjoitettu.

– Tarina voi pilata pelin vain ihmisille, jotka välittävät tarinasta, joten se on ehdollinen kysymys. Otetaanpa esimerkiksi Gears of War. Se sisältää hävyttömiä, hyökkääviä rikkeitä tarinan kirjoittamisen perusteita kohtaan. Mutta se ei näytä pilaavan kokemusta monille, monille ihmisille. Se on kirjaimellisesti huonointa kirjoittamista peleissä, mutta siitä ei näytä olevan haittaa.

Posiitivista palautetta Beaver antaa Portalille, joka hänen mielestään onnistuu sekä kerronnallisesti että pelillisesti.

Beaver vertaakin pelejä kirjoittamisen suhteen elokuviin: toiset nauttivat Michael Bayn leffoista, toiset pitävät niitä aivottomana sontana.

Beaver kertoo EA:n verkkosivuilla julkaistussa haastattelussa myös tarkemmin omasta työstään ja videopelin kirjoittamisesta. Hänen vastuullaan tarinan tuottajana on huolehtia, että kaikki tarinaan liittyvät elementit ovat yhteensopivia keskenään.

Hän uskoo, että pelejä tehdäkseen on oleellista myös pelata niitä.

– Ehdottomasti. Logiikka virtaa epäsymmetrisesti tässä kohtaa. Henkilö, joka pelaa kaikki pelit planeetalla ei ole välttämättä valmis tuottamaan, kirjoittamaan tai tekemään niitä – hän on vain hyvin sivistynyt. Mutta henkilön, joka yrittää tuottaa, kirjoittaa tai tehdä pelejä, on oltava ainakin hyvin perehtynyt niihin.

Lähde: Electronic Arts

Lisää luettavaa