Devil May Cry 4 palaa kesällä – näin tyylikäs toiminta vain paranee / Uutiset / pelaaja.fi

Devil May Cry 4 palaa kesällä – näin tyylikäs toiminta vain paranee

23.03.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
16

Capcom on paljastanut ensimmäiset yksityiskohdat PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle matkalla olevasta Devil May Cry 4: Special Editionista.

Pelin jo aiemmin kokeneille selvin Special Editionin tuoma lisä ovat kolme uutta pelattavaa hahmoa. Sen ohella siis, että peli päästää sekä Danten että Neron ohjaksiin, päästään Devil May Cry 4:ää pelaamaan tällä kertaa myös Danten Vergil-veljellä, ensimmäisestä Devil May Crysta tutulla Trishilla sekä kolmannessa Devil May Cryssa esiintyneellä Ladylla.

Kullakin hahmoista tulee luonnollisesti olemaan omat taistelutyylinsä. Vergil tulee olemaan myös siitä erikoinen hahmo, että hänellä pelaamaan päästään kaikkia pelin tehtäviä. Trishilla sen sijaan pelaamaan pääsee vain Danten tehtäviä ja Ladylla Neron tehtäviä.

Devil May Cry 4:n vanhemmassa pc-versiossa debytoinut Legendary Black Knight -pelitila tulee myöskin olemaan osa Special Editionia. Pelitilan erikoisuus on se, että siinä pelaajienkohtaamat vihollisjoukot on tehty älyttömän suuriksi tavanomaiseen seikkailuun nähden, mikä pakottaa muuttamaan hieman tapaansa, jolla pelin taisteluihin ottaa osaa.

Myös muutamia pelillisiä viilauksia ja tasapainotuksia Special Editioniin on samalla tehty ja onpa mukaan ahdettu myös joukko erilaisia asusteita pelihahmoja varten. Seikkailu tukee myös 1080p-resoluutiota, aiempaa tarkempia tekstuureja sekä tietysti 60 ruutua sekunnissa pyörivää ruudunpäivitystä.

Devil May Cry 4: Special Edition julkaistaan kesällä. Alkujaan alkuperäinen Devil May Cry 4 nähtiin maailmalla jo vuonna 2008.

Lähde: Capcom

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kakkuonhyvaa kuva
Kakkuonhyvaa

Kyllä! Vihdoinkin jotain tarpeellisiakin remasterointeja! Moni ei ole pelannut DMC 4:sta ja nyt heillä on mahdollisuus.

Käyttäjän Dareg kuva
Dareg

Harvoin remasteriin tulee lisää sisältöä, joten tää on erinomasta toimintaa Capcomilta.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa

Kyllä! Vihdoinkin jotain tarpeellisiakin remasterointeja!

Tarpeellisia :D Vaikea laittaa yhtään näistä siloitelluista kierrätyksistä ja sana "tarpeellinen" samaan lauseeseen. Tarpeellista olis kehittää uusia pelejä, eikä tuhlata yhtään resursseja tällaiseen. Ennemminkin surullista, että nykysukupolven pelitilanne on tämä. Jos joku ei ole tätä pelannut, niin se on edelleenkin mahdollista myös neljällä muulla alustalla, eikä tarvitse maksaa kuin muutama euro.
Eri asia jengillä, jolla ei ole mitään muuta kuin next-gen konsolit, mutta kyseessä ei todellakaan ole enemmistö. Uskon, ettei uudet hahmot ja siloitellut reunat tätä jätettä ainakaan paranna.

PS. Lisää "HD-REMASTEROINTI" uutuuksia: Ilmeisesti myös Arkham Asylum ja City on tulossa uudestaan. Hohhoijaa....

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Tarpeellista olis kehittää uusia pelejä, eikä tuhlata yhtään resursseja tällaiseen.

Paitsi että nämä "tuhlatut" resurssit auttavat usein pitämään monet ihmiset töissä ja yhtiön kassavirrat liikkeessä sillä välin, kun niitä oikeasti uusia pelejä työstetään sillä isommalla rahalla ja aikasatsauksella.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä Riepu

Paitsi että nämä "tuhlatut" resurssit auttavat pitämään monet ihmiset töissä sillä välin, kun niitä oikeasti uusia pelejä työstetään sillä isommalla rahalla ja aikasatsauksella.

Voi olla. Jos näistä remasteroinneista irrotettaisiin se työvoima työstämään niitä "oikeasti uusia pelejä", niin ehkä joka toista peliä ei tarvitsisi lykätä puolella vuodella ja joka toinen ei olisi julkaisuhetkellä pelikelvoton pökäle, jota yritetään epätoivoisesti korjata 6 gigan day-one patchilla.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Voi olla. Jos näistä remasteroinneista irrotettaisiin se työvoima työstämään niitä "oikeasti uusia pelejä", niin ehkä joka toista peliä ei tarvitsisi lykätä puolella vuodella ja joka toinen ei olisi julkaisuhetkellä pelikelvoton pökäle, jota yritetään epätoivoisesti korjata 6 gigan day-one patchilla.

Kokkien lisääminen jo muutenkin yli äyräiden pursuaviin keittiöihin nyt ei ole järkevää ratkaisua nähnytkään. Nimenomaan pelien ongelma muutenkin nykyään on, että projektit on pakko saada rutistettua ulos, koska sitä rahaa on tehtävä. Remastrereilla tätä voidaan tasata, sillä ne vaativat pienemmän määrän resursseja ja niiden avulla henkilöstöä ei tarvitse myöskään pyöritellä jatkuvasti läpi irtisanomis- ja pestaustanssien, koska yhtiöllä on koko ajan menossa jonkinlaisia projekteja, joilla työntekijät pysyvät tarpeellisina. Remastereiden ilmestyessä kauppoihin lyhyemmällä aikasatsauksella voi toinen tiimi keskittyä paremmassa rauhassa omaan suurempaan projektiinsa ilman älytöntä huolta siitä, että yrityksen tulevalle kvartaalille olisi nyt vain pakko saada "jotain".

Uudet pelit eivät synny isommissa yrityksissä sillä, että niihin pusketaan vain kaikki resurssit. Mitä vielä, tuolla lähinnä varmistetaan vain niiden kuoleminen.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä Riepu

Kokkien lisääminen jo muutenkin ylitsepursuaviin keittiöihin nyt ei ole järkevää ratkaisua nähnytkään. Nimenomaan pelien ongelma muutenkin nykyään on, että projektit on pakko saada rutistettua ulos, koska sitä rahaakin on tehtävä. Remastrereilla tätä voidaan tasata, sillä ne vaativat pienemmän määrän resursseja ja niiden avulla henkilöstöä ei tarvitse pyöritellä läpi irtisanomis- ja pestaustanssien, koska yhtiöllä on koko ajan menossa jonkinlaisia projekteja.

Kai sen asian voi noinkin nähdä. Itse näkisin ennemminkin niin, että 1000 asiakkaan ravintolassa on vain kymmenen kokkia paikalla, jotka yrittävät epätoivoisesti saada kasaan illan annokset, esimiehen huutaessa vauhtia korvan juuressa. Roskaahan sieltä silloin tulee väkisinkin. Tekniikan kehittymisen myötä pelien tekeminen on entistä hitaampaa ja julkaisijat ilmeisesti olettavat, että kehittäjät pystyvät puskemaan peliä ulos samalla tahdilla kuin 5-10 vuotta sitten. Jossain se homma nyt selvästi nykyisessä toimintatavassa kusee ja monien kokemusten myötä sanoisin ongelman olevan juuri valmiiden pelien vähäisessä testaamisessa ja siinä, että painetaan "pienet" ongelmat villasella kunhan annos pysyy jotenkin kasassa.

Toki jos olisin itse julkaisija, niin ei minullakaan olisi mitään helpon rahan tekemistä vastaan.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

Ei nyt ole ihan täysin validi argumentti, mutta haluan silti mehustella tällä :D Otetaan vertailukohteeksi vaikkapa joku elokuva. Sanotaan vaikka Iron Man 4:
Iron Man 4 työtiimiin on valittu x määrä henkilöitä. Julkaisu on suunniteltu kesälle 2017. Kesken elokuvan tekemisen kehittäjä päättää (julkaisijan painostuksesta kenties), että elokuvaan on sidottu liikaa porukkaa ja 1/3 henkilöistä siirretään tekemään edellisvuonna julkaistuun Iron Man 3 elokuvaan muutama uusi kohtaus, parantamaan hieman kulahtaneita efektejä ja ehkä lisäämään muuta ylimääräistä sälää. Jäljelle jäävä 2/3 porukasta saa erikoisannoksen painetta niskaansa, koska työvoima väheni juuri kolmanneksen, mutta yrittää silti epätoivoisesti työstää uutta elokuvaa aikataulussa. Lopulta julkaisun koittaessa tajutaan, että eihän tämä homma etene mitenkään maaliin suunnitellusti. Ongelmia ilmenee. Paine kasaantuu -> Siispä julkaisu siirtyy joululle 2017.

Mutta voi sitä juhlaa, kun samaan aikaan tuodaan pienemmällä rahalla ulos Iron Man 3 Remastered Cut, jonka jengi ostaa koska ei ole sattunut näkemään Iron Man 3 normiversiota. Jotkut elokuvan aikaisemmin nähneet ostavat sen silti uudestaan, koska voi sitten muistella tarinaa ja katsoa makoisia tehosteita vielä ennen uuden elokuvan saapumista. On sitten kaikki tuoreessa muistissa. Iron Man 3 tuotti yli miljardin voittoa tekijöilleen, joten mikäli tuo pikkurahalla työstettu 3.5 versio tuottaa edes murto-osan tästä, niin onhan se kannattavaa.

PS. Tämä kaikki oli siis spekulaatiota :D Mikäli Michael Bay tai J.J. Abrams lukee tätä kommenttia ja keksii tehdä tästä vallitsevan käytännön myös elokuva-alalle, niin haluaisin pienen siivun innovoinnista. Kiitos.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Jossain se homma nyt selvästi nykyisessä toimintatavassa kusee ja monien kokemusten myötä sanoisin ongelman olevan juuri valmiiden pelien vähäisessä testaamisessa ja siinä, että painetaan "pienet" ongelmat villasella kunhan annos pysyy jotenkin kasassa.

Tätä en kiistä, enkä itsekään mitään rikkinäisiä pelejä toivo. Firmoilla riittää paljon ratkaistavaa tämän suhteen.

Tästä vain päästään jälleen siihen, miten remasterit auttavat pitämään yllä yhtiön kassavirtaa, jolloin suuremmille projekteille voidaan antaa enemmän aikaa, jolloin esimerkiksi se testauksen parempi hoitaminen jälleen mahdollistuu. Se "helppo" raha on tällä hetkellä monissa tapauksessa vahva tekijä, joka auttaa "oikeasti uusia pelejä" markkinoille asti.

Lainaus käyttäjältä MastaKillah

Jäljelle jäävä 2/3 porukasta saa erikoisannoksen painetta niskaansa, koska työvoima väheni juuri kolmanneksen

Et nyt selvästi ymmärtänyt mitä meinasin. Ongelmahan pelialalla ei usein ole nyt se, että pelejä tehdään vajaalla voimalla. Nimenomaan ongelmana on juurikin se, että väkeä meinaa olla välillä liikaa.

Monien projektien yhteyksissä väkeä irtisanotaan studioista nimenomaan siksi, koska kaikille kehittäjille ei ole enää käyttöä projektissa. Projektin aloitus, keskivaihe ja viimeistely kun ei vaadi täyttä tiimiä taiteilijoita, suunnittelijoita, koodareita jne., vaan koko tiimin koostumus voi elää jatkuvasti erityisesti isompien projektien sisällä. Jos kuitenkin firmalla on sen yhden tietyn mittavan projektin rinnalla esimerkiksi remaster-projekti myös käynnissä, voi tällöin ylijäämäporukan siirtää työskentelemään sen pariin, ja näin ollen ylijäämäporukkaa ei tarvitse irtisanoa firmasta. Näin ollen heitä voi myös jatkossa siirtää helpommin tarvittaessa myös isomman projektin pariin, koska he ovat edelleen osa yhtiötä, ja näin yhtiö välttyy turhalta tarpeelta etsiä joukkoonsa kokonaan uutta väkeä.

Kun myös mainitsin, että kokkeja ei kannata olla liikaa keittiössä, niin tämän asian suhteen kannattaa katsella vähän, mitä Ubisoftilla on tapahtunut. Esimerkiksi Assassin's Creed Unitya työsti satamäärin ihmisiä – mahdollisesti jopa tuhat henkilöä – ja se ei taannut täydellistä lopputulosta. Päinvastoin, tuollaisen projektin hallinnointi yksinään on jo aivan käsittämätön urakka ja näin ollen niinkin tärkeä asia kuin kommunikointi voi mennä metsään aivan älyttömän dramaattisellakin tavalla, kun työskentely tapahtuu noin suurella miehityksellä. Mitä vielä, jos jokin tosiaan myös menee dramaattisesti pieleen, ei tuon kokoinen laiva myöskään vaihda suuntaa helposti, vaan jos keula on matkalla kohti karikkoa, niin siihen todennäköisesti myös törmätään.

Määrä != laatu.

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Kolme uutta hahmoa ja uusia modeja lisätty jo valmiiksi hyvään peliin + 60fps ja 1080p....jizz in my pants.

Nostoja