Doom Eternal pyörii 1 000 fps -ruudunpäivitysnopeudella, jos raudasta löytyy vääntöä / Uutiset / pelaaja.fi

Doom Eternal pyörii 1 000 fps -ruudunpäivitysnopeudella, jos raudasta löytyy vääntöä

3.03.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
12

Tässä kuussa ilmestyvä Doom Eternal tarjoaa sulavaa ruudunpäivitystä, mikäli raudasta vain löytyy riittävästi vääntöä.

id Tech 7 -pelimoottorilla pyörivän Doom Eternal pääohjelmoija Billy Kahn on kertonut studion höllentäneen pelimoottorin rajoitteita ruudunpäivitysnopeuden osalta. Esimerkiksi edellinen Doom, joka toteutettiin id Tech 6:lla, rajoitti ruudunpäivitysnopeuden enimmilläään 250 ruutuun sekunnissa. Kahnin mukaan Doom Eternal voi kuitenkin tulevaisuudessa mennä rutkasti ohi edeltäjänsä. Hän kertoo Doom Eternalin voivan päästä jopa 1 000 ruudun sekuntivauhtiin, jos käytettävissä on riittävän tehokas laitteisto.

Kahnin IGN-julkaisulle antaman haastattelun voi katsoa alla. Doom Eternal julkaistaan 20. maaliskuuta pc:lle, PS4:lle, Stadialle ja Xbox Onelle.

Lähde: IGN

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

kyllähän se pitää nykyään olla 1000fps, muuten saattaa silmäsyöpä päästä yllättämään.

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus Megaman

kyllähän se pitää nykyään olla 1000fps, muuten saattaa silmäsyöpä päästä yllättämään.

1000 > 60 ":D"

Käyttäjän Unluckymonster kuva
Unluckymonster

kyllä se max. fps pitäisi doom:in kohdalla olla 666fps

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Siitähän on paljon juttua että missä se fps-raja ihmissilmällä on mutta olisipa mielenkiintoista tietää missä se edes suunnilleen. Kuulon suhteenhan on ilmeisesti hyvinkin tarkkaan mitattu missä menee kuulon raja, joten ehkä joskus saadaan silmänkin suhteen joku fakta tähän - jos sitä ei siis jo ole ja ihmiset väittelee vain huvikseen.

Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että ihminen ei näkisi kuin 24 fps, eli kaikenlaista vilistäjää sitä netissäkin on. Itse jos veikkaisin, niin tuskin 200 fps yli enää kauheasti tarjoaa etuja tai ylipäänsä mitään selvästi parempaa.

Nopea googlaus tosin kertoo, että ilmeisesti se 1000 fps on joltain osin mahdollistakin vielä nähdä mutta jos USAF testaa pilotteja vähän yli 200 fps, niin pitäydyn tuossa näkemyksessäni että 200 yli kun mennään niin edut lienee minimaalisia. Pelaamisen suhteen siis.

Lainaus ripulisaasta

zappah on nyt varmaan sekoittanut 24 fps:n näkemisen leffahommiin. Niissähän sen enempää ei tarvita.

En ole sekoittanut vaan olen törmännyt viesteihin missä väitetään että enempää ei tarvita tai enempää ei ihmissilmä näkisi. Osa varmasti ihan vain trollaustakin mutta osa tuntuu olevan pelottavan tosissaan.

Sekin, että "enempää ei tarvita (leffahommissa)" on vähän kyseenalaista. 24 fps on joidenkin lähteiden mukaan se, mistä liike alkaa olemaan nykimätön mutta sekin tarvitsee sumennusta ollakseen sulavampi. Teattereissakin projektorit ilmeisesti pistävät väliin frameja, joten siellä se luku on oikeasti 48 fps.

Saippuasarja-efektikin johtuu enemmän siitä, että on totuttu korkeamman fps:n olevan saippusarjoissa. Hommahan voisi olla toisinkinpäin ja ehkä niin onkin jossain rinnakkaisuniversumissa.

Käyttäjän ripulisaasta kuva
ripulisaasta

zappah on nyt varmaan sekoittanut 24 fps:n näkemisen leffahommiin. Niissähän sen enempää ei tarvita.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus zappah

tuskin 200 fps yli enää kauheasti tarjoaa etuja tai ylipäänsä mitään selvästi parempaa.

Musta tuntuu, että näillä asioilla on melko usein merkitystä vain paperilla.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Mitä sillä tonnilla tekee, kun nopein markkinoilla oleva monitori toimii 360 Hz nopeudella?

Käyttäjän janneus kuva
janneus
Lainaus laurihon

Mitä sillä tonnilla tekee, kun nopein markkinoilla oleva monitori toimii 360 Hz nopeudella?

Saa uudempia frameja.

Käyttäjän janneus kuva
janneus

.

Käyttäjän janneus kuva
janneus

.

Nostoja