Joulu ja muut loppuvuoden viimeiset pyhät tekevät vauhdilla tuloaan, joten kuluva viikko on ollut monille aikalailla viimeinen hetki rutistaa julkistuksia ulos vielä ennen tammikuun tuloa. Tällä viikolla julkisuuteen hiipikin tietoja niin uudesta System Shock -pelistä, Conan the Barbarianin tulevaisuudesta kuin Hideo Kojimankin uusista seikkailusta. Mukavana bonuksena kehittäjälegenda John Romero ryhtyi myös nostalgiselle päälle ja tarjosi katsauksen id Softwaren perustajien luomaan Super Mario Bros. 3:n pc-käännökseen.
Näistä ja monesta muusta asiasta voi lukea lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia kokoavasta listauksestamme.
Barbaari Conan palaa kylvämään tuhoa videopelimuodossa
Legendaarinen fantasiabarbaari Conan on tekemässä paluuta videopelien maailmaan.
Norjalaispelitalo Funcom on tänään perjantaina ilmoittanut solmineensa hiljattain uuden sopimuksen Conan-oikeuksia hallinnoivan Conan Properties -yhtiön kanssa, mikä tekee siitä nyt ”ensisijaisen kumppanin” kaikkiin Conan-aiheisiin pc- ja konsolipeleihin liittyen. Funcom ei olekaan turhia aikailemassa diilin tarjoamien mahdollisuuksien kanssa, sillä jo tammikuussa yhtiö on aikeissa tuoda julki uuden Conan-aiheisen pelin.
– Jos pääsisin itse suunnittelemaan tuon Conan the Barbarian pelin, niin siitä tulisi kaikkien aikojen häiriintynein ja poliittisesti epäkorrektein peli koskaan. Sen takia tulenkin todennäköisesti vain pettymään, ainakin jos tulee taas joku maailman bugisin MMO, no ainakin Age of Conan onnistu olemaan viihdyttävä siitä huolimatta, nykyään ei aika riitä semmoseen. -snaketus
50 miljoonaa dollaria ei voi olla väärässä: Rocket League on myös myyntihitti
Vuoden yllättävin hittipeli Rocket League on menestynyt latauslistojen ohella myös myynnillisesti.
Psyonix Inc. -studion kehittämä Rocket League julkaistiin heinäkuussa pc:lle ja PS4:lle. Autoilua ja pallopelejä yhdistelevästä pelistä ladattiin miljoonittain. Rocket League oli kuitenkin tarjolla ilmaiseksi Sonyn PlayStation Plus -palvelun tilaajille, minkä arveltiin kerryttäneen leijonanosan pelin pelaajalukemista.
– Erikoinen mutta varmasti hyvin tuloksellinen bisnesstrategia julkaista peli PS-plus verkossa ilmaiseksi heti pelin julkaisupäivänä. Itse ainakin arvostin elettä. Monet saivat pelin pleikkarilla ”ilmaiseksi” ja kokivat varmaan siksi halua tuhlata rahaa pelin maksulliseen lisäsisältöön. Tulihan tuota ilmestymishetkellä mätettyä aivan perhanasti, mutta on nyt itsellä valitettavasti jäänyt jo muiden julkaisujen alle. Loistava peli ja on mukava nähdä, että se on menestynyt näin hyvin. Näitä pienempien pelistudioiden menestystarinoita näkee nykyisin liian harvoin. -MastaKillah
– Onneksi olkoon kehittäjille kun ovat uhranneet aikaansa toimivan idean parissa 🙂 -PSPiraatti
Palvelunestohyökkäys kyykytti Xbox Liveä, myös PSN:ää uhkailtu joulukatkoksilla
Väitetty palvelunestohyökkäys laittoi Xbox Liven verkkopalvelut kyykkyyn hetkellisesti viime yön aikana.
Phantom Squadiksi itseään nimittävä ryhmä uhkaili Microsoftin ja Sonyn konsolien verkkopalveluita Twitterissä tovi ennen katkoksen alkua. Ryhmittymän mukaan iskun motiivina on Xbox Liven ja PlayStation Networkin heikko tietoturva. Katkos kesti lopulta vain muutaman tunnin ajan, mutta hyökkäyksen taustalla ollut ryhmittymä kertoi Twitterissä keskeyttäneensä hyökkäyksen tarkoituksella.
– Tuleeko tämä olemaan tälläistä joka joulu? -GENTLEMEN
– Ei taida olla muuta tekemistä hikinörteillä, ku pitää tuollaista harrastaa. Menisivät isisiä kiusaamaan. -kokkobill
Mitä PS2-pelejä tahdot nähdä PS4:llä? Kerro toiveesi Sonylle
Sony puuhailee PlayStation 4:n taaksepäin yhteensopivuuden parissa hiki hatussa.
Vaikka ensimmäiset PlayStation 2 -pelit ovat jo rantautuneet nykysukupolvelle ja lisää on suunnitteilla, Sony on edelleen hyvin innokas kuulemaan fanien omia ehdotuksia nostalgiapelien suhteen. Sonyn Worldwide Studios -pomo Dave Thach on nyt henkilökohtaisesti pyytänyt PlayStation-pelaajia suuntaamaan hartaimmat toiveensa suoraan yhtiölle Twitterissä.
– Jaa-a.. Ps2 peleistä en oikein osaa sanoa, mutta Ps1:sen Chocobo Racing olisi kova juttu. 😀 Ei kylläkään tule tapahtumaan, mutta saa kai sitä haaveilla. -BrenkQ
– Wild Armseja jäi pelaamatta ja Suikodenit kiinnostaisivat, mutta nuo ei taida halutuimpien listalla tulla olemaan. -Angel of Death
Itsenäistynyt Kojima kertoo uusista kuvioistaan – luvassa muutakin kuin pelejä
Konamin ikeestä irtautunut Hideo Kojima on antanut ensimmäisen haastattelunsa lännessä sitten itsenäistymisuutisten.
Kojiman ohella pelisivusto IGN:n juttusille pääsivät niin ikään Metal Gear Solidista tutut taiteilija Yoji Shinkawa ja tuottaja Kenichiro Imaizumi, jotka liittyvät mestarin seuraan uudella Kojima Productionsilla. Miehet kieltäytyivät kommentoimasta mennyttä pestiään Konamilla, mutta haastattelu valottaa Kojiman tulevaisuudensuunnitelmia reippaasti.
– Mahtava uutinen! Nyt Kojima voi vihdoinkin keskittyä rauhassa pelien(joissa ei lue: Metal Gear) tekemiseen, Konamin upotessa unholaan pachinko kuumotuksensa kanssa. -Wili
– Kyllä minä ainakin liputan tämän puolesta ja seuraan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. -antti_1986
Kuuden vuoden urakka päättyi viimein: eriskummallinen Noby Noby Boy läpäistiin!
Katamari-pelisarjan luoneen Keita Takahashin erikoinen PlayStation 3 -peli Noby Noby Boy on päihitetty viimein pelaajien toimesta. Tämän viikon maanantaina pelaajat onnistuivat avaamaan pelistä löytyvän loppukohtauksen, mihin aikaa ehti kulua varsin mukavat 2 489 päivää eli reippaasti yli kuusi vuotta.
Loppukohtauksen avaaminen onnistui Noby Noby Boyn jatkuvalla pelaamisella. Ideanahan pelissä on ollut ohjastaa matomaista BOY-hahmoa, jolla pelaajat ovat pystyneet muun muassa vuorovaikuttamaan erilaisten ympäristöjen kanssa. Tärkeintä pelissä on ollut kuitenkin kyseisen hahmon venyttäminen, minkä voimin pelaajat ovat yhteistuumin voineet kerätä verkon yli pisteitä GIRL-nimisen matohahmon kasvattamiseen. GIRLin kasvamista kuvattiin pelissä tämän matkana läpi oman aurinkokuntamme, jossa erilaiset taivaankappaleet toimivat eräänlaisina välietappeina.
– Asennampa Noby Noby Boyn uusiksi pitkästä aikaan, kun tullut missattua monta planeettaa. -Rabbitman
– Hieno viesti lopussa. -Qvistus
Counter-Strike: GOn talvipäivitys oli täysi floppi, tasapainomuutokset peruttiin
Counter-Strike: Global Offensiven viime viikolla julkaistu talvipäivitys on osoittautunut melkoiseksi flopiksi.
Kehittäjä Valve joutui ensin myöntämään CS:GOn päivityksessä julkaistun uuden R8-revolverin ylitehokkaaksi, jonka vuoksi aseen tuhovoimaa laskettiin vain pari päivää päivityksen jälkeen. Nyt yhtiö on päätynyt perumaan myös muita aseita koskevia tasapainomuutoksia.
– TF2 pilattiin jo sillä esineperseilyllä, mutta bisnesmielessähän se oli loistava veto. Harmi vaan, että loistava tasapaino ja hahmoluokkien yksinkertaisen selkeä roolijako meni uudistuksessa pieleen. Vitsi, että sattuu edelleen syvälle sydämeen sen pelin kohtalo. Sehän olisi Valven kannalta loistava juttu, jos tätä esinehässäkkää saataisiin laajennettua muihinkin klassisiin sarjoihin. -Haerski
– Community on halunnu updateja ja näkyvin tapa muuttaa peliä on lisätä uusia aseita luultavasti. -pro tacoo
Bayonetta paljastettu Super Smash Brosiin – Final Fantasy VII:n Cloud ladattavaksi keskiviikkona
Nintendo on paljastanut kaksi uutta hahmoa Wii U:n ja 3DS:n Super Smash Bros. -pelejä varten. Ensi vuoden helmikuussa taisteluun ovat liittymässä niin sekä uuden Fire Emblem Fatesin päähenkilö Corrin että myös Platinum Gamesin suositun toimintapelisarjan ärhäkkä noitataistelija Bayonetta. Hahmot ovat viimeiset peliin lisättävät taistelijat.
– Bayonetta amiibo? Okei, myönnettäköön, must have. Ehkä Cloudkin. Jos tulisi paketti missä olisi nämä kaikki hahmot, voisi peliäkin harkita. On ollu vähän mielessä muutenkin viime aikoina. -JayeizH
– Tätä henkilökohtaisesti pyysin – ja näköjään sain. Isot peukut ylöspäin Nintendolle ja Platinumille. -Lucian
Tältä näytti Doom-kehittäjien luoma pc-versio Super Mario Bros 3:sta – katso video!
Id Softwaren tasoloikkapelisarja Commander Keen on tänään maanantaina saavuttanut kunnioitettavan 25 vuoden iän. Pelin ohjelmoijiin lukeutuva kehittäjä John Romero ei olekaan jättänyt asiaa huomioimatta, vaan Keenin syntymäpäivien kunniaksi mies on tarjonnut nyt mielenkiintoisen vilkaisun pelin historiaan.
Videopalvelu Vimeossa Romero julkaisi maanantaina videopätkän, joka esittelee pelikuvaa id Softwaren perustajien vuonna 1990 tekemästä Super Mario Bros 3:n pc-käännöksen demosta. Romerolle, John Carmackille ja kumppaneille demo oli aikoinaan iso asia, sillä sulavasti sivuttain vierineen tasoloikkapelin teko pc:llä ei ollut mikään yksinkertainen temppu.
– Mario on näyttänyt PC-versiossa olleen useammin ruoka-aikaan kotona. 😀 -tiger80
– Ihan jo heti ensimmäisenä huomaa että äänet taidettu tehdä emolevyn kajarille jonka takia pelissä vain efektit jotka kuulostavat piippauksilta ja huomaa myös väripaletin erot ja rajoitukset. -Marioysikax
SHODAN palaa! Klassikkosarja System Shock saa tosiaan kolmannen osansa
Yhdysvaltalaiskehittäjä OtherSide Entertainment on vahvistanut työskentelevänsä virallisesti System Shock 3:n parissa.
Asiasta saatiin alunperin vihiä jo aiemmin viime viikolla, kun OtherSide julkaisi pelille omistetun kiusoittelusivuston. Nyt sivustoa koristaa uuden pelin logon ohella modernisoitu kuva pelisarjan ikonisesta SHODAN-tekoälypahiksesta, joka lyhyen ääniviestin muodossa vannoo muistavansa pelaajan. Ääntä on ollut mukana nauhoittamassa SHODANin alkuperäinen ääninäyttelijä Terri Brosius.
– Toivottavasti tulee Eric Brosiuksen musiikitkin. Varsinkin kakkosen musiikit on puhdasta kultaa! -mur72