Id Softwaren klassikkoräiskintä Doomin ehkä erikoisimman käännöksen lähdekoodi on julkaistu verkossa.

Vuonna 1993 julkaistu Doom oli valtava hitti, joten peli käännettiin käytännössä kaikille kynnelle kykeneville alustoille. Käännösten joukossa oli myös Super Nintendo -konsoli, joka sai pelin kaksi vuotta myöhemmin, samoihin aikoihin esimerkiksi melkoisesti tehokkaamman PlayStationin kanssa. Doomin SNES-käännös oli melkoista taistelua rajoittunutta teknologiaa vastaan, sillä kehittäjä Randal Linden joutui kehittämään uuden pelimoottorin saadakseen Doomin pyörimään 16-bittisellä konsolilla. Doomin SNES-versio pyöriikin muita versioita rajoittuneemmin, sillä Linden joutui tinkimään graafisista yksityiskohdista huomattavasti saadakseen pelin toimimaan ja mahdutettua konsolin muistiin.

Nyt Linden on julkaissut Doomin Super Nintendo -version lähdekoodin kaiken kansan ihasteltavaksi. Lähdekoodiin voi uppoutua GitHub-sivustolla. Koodaustyön hedelmiin taas voi paneutua alla nähtävällä videolla, jossa Doomin Super Nintendo -versio pyörii kaikessa komeudessaan.

Lähde: Github

Lisää luettavaa