EA: Anthem alitti odotukset, mutta kehitys jatkuu hamaan tulevaisuuteen saakka / Uutiset / pelaaja.fi

EA: Anthem alitti odotukset, mutta kehitys jatkuu hamaan tulevaisuuteen saakka

9.05.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
16

Electronic Arts on paljastanut sijoittajilleen pitämässä puhelussa, ettei BioWaren ongelmista kärsinyt Anthem ole yltänyt julkaisijan tavoitteisiin.

Yhtiö oli varautunut jo ennakkoon, ettei Anthem tuota heille välitöntä tulosta, ja oli siten ollut varsin konservatiivinen myyntiodotusten suhteen. Silti pelin myynnit onnistuivat alittamaan odotukset.

EA aikoo kaikesta huolimatta jatkaa Anthemin tukemista pitkälle tulevaisuuteen, ja yhtiöllä on edelleen luottoa BioWarea kohtaan.

– Olemme sitoutuneet Anthemin live-palveluihin ja tuomaan tämän uuden IP:n yhteisölle sisältöä pitkällä aikavälillä. Uskomme BioWaren tiimiin sekä siihen, mihin he pelillä pyrkivät – uuden IP:n rakentamiseen ja genrejen yhdistämiseen saavuttaakseen kokonaan uudenlaisen yleisön, EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson kommentoi.

Wilson väläytti myös mielenkiintoisen kommentin julkaisijan mahdollisiin tulevaisuuden kuvioihin, kun häneltä kysyttiin, kuinka Anthemin ja Star Wars Battlefront 2:n kaltaiset ongelmalliset julkaisut vaikuttavat yhtiön ison budjetin pelijulkaisuihin tulevaisuudessa.

– Se näkyy myös siitä, miten julkaisemme pelejä ja kuinka muutamme niitä käytäntöjä. Voitte odottaa meidän testaavan soft launch -menetelmiä, joita turvaudutaan tällä hetkellä mobiilipeleissä, Wilson vastaa.

Soft launchissa pelit julkaistaan ensin vain tietyillä markkina-alueilla testatakseen ja saadakseen palautetta, jonka jälkeen ne sitten hiljalleen tuodaan maailmanlaajuiseen jakoon.

Wilson kommentoi lisäksi, että myös yhtiön markkinointipuoli aiotaan muuttaa esittelyvetoisesta keskusteluvetoisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus

Voitte odottaa meidän testaavamme soft launch -menetelmiä, joita käytetään tällä hetkellä mobiilipelien suhteen, Wilson vastaa.

Tämän voinemme suomentaa niin, että EA ei muuta toimintatapojaan mihinkään, mutta tulee jatkossa testaamaan pelien kyseenalaiset bisnesmallit jossain perähikiän markkina-alueella, jolloin yhtiötä kaikkialle seuraavaa (ja nyt selvästi jo tulokseen vaikuttavaa) paskamyrkyä voidaan paremmin hallita.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus

Wilson kommentoi lisäksi, että myös yhtiön markkinointipuoli aiotaan muuttaa esittelyvetoisesta keskusteluvetoisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi.

Hyvä uudistus. Toivoisin keskustelun ja yhteisöllisyyden tapahtuvan jo kehtyksen aikana, mutta taitaa olla liian suuri muutos vielä tässä vaiheessa. Joukkorahoitetuissa peleissä se on osoittautunut erittäin mielekkääksi tavaksi pitää yhteyttä tukijoihin ja antaa hyvä kuva millainen peli on kehitteillä.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus edqe

[quote]
Wilson kommentoi lisäksi, että myös yhtiön markkinointipuoli aiotaan muuttaa esittelyvetoisesta keskusteluvetoisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi.
[/quote]
Hyvä uudistus. Toivoisin keskustelun ja yhteisöllisyyden tapahtuvan jo kehtyksen aikana, mutta taitaa olla liian suuri muutos vielä tässä vaiheessa. Joukkorahoitetuissa peleissä se on osoittautunut erittäin mielekkääksi tavaksi pitää yhteyttä tukijoihin ja antaa hyvä kuva millainen peli on kehitteillä.

Juurikin näin, kyllä pelien kehityksestä pitäisi nykyään pystyä puhumaan avoimemmin ja näyttämään materiaalia pelin ollessa kehityksessä. Toki jos kyseessä on tarinavetoinen peli niin tietysti kaikki juonellisest elementit on hyvä pitää piilossa mutta muistan kuinka aikoinaan Bungie oli hyvä tekemään näitä DoC-videoita joissa keskityttiin kertomaan esim. Halo 3:n kehityksestä tasaisin väliajoin. Tottakai siihen tarvitaan oma tiiminsä noita tekemään ja huolehtimaan, mutta esim ne kaikki videot mitä jollekkin Collector's Editionin "Behind the scenes" DVD:lle kuvataan olisi mielestäni paljon järkevämpi tuoda esiin pelin kehityksen aikana.

Ninja Theory esim julkaisi Hellbladen kehityksen aikaan ja jälkeen paljon videoita pelin kehityksestä ja juuri näin mielestäni useamman kehittäjän pitäisi toimia.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Vielä kun jättäisi turhat SJW sekoilut pois myös

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Tuollaiset videot ovat ehdottomasti todella mielenkiintoisia. Mahdollisuuksien mukaan voitaisiin mennä vieläkin pidemmälle ja antaa pelaajille osa pelistä testattavaksi jo aikaisessa vaiheessa (ilman juonta). Pelaajien keskuudesta löytyy kuitenkin paljon sellaisia, joilla on mahdollisuus testata peliä ja antaa siitä palautetta. Pelaajien ja kehittäjän välinen keskustelua on projektille hyväksi monessakin mielessä. Bugeista ilmoittaminen on yksi suuri hyöty ja niistä keskustelu on mielenkiinoista sekä valaisevaa.

No saa nähdä miten jatkossa käy. Eiköhän tämän vuoden E3 mennä ihan perinteisesti esittelemällä "huikeita" videoita pelimedian hypettäessä valtavasti ja julkaisun koittaessa sitten ihmetellään, kun lopputulos onkin jotain aivan muuta ...

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus edqe

Tuollaiset videot ovat ehdottomasti todella mielenkiintoisia. Mahdollisuuksien mukaan voitaisiin mennä vieläkin pidemmälle ja antaa pelaajille osa pelistä testattavaksi jo aikaisessa vaiheessa (ilman juonta). Pelaajien keskuudesta löytyy kuitenkin paljon sellaisia, joilla on mahdollisuus testata peliä ja antaa siitä palautetta. Pelaajien ja kehittäjän välinen keskustelua on projektille hyväksi monessakin mielessä. Bugeista ilmoittaminen on yksi suuri hyöty ja [url="https://www.robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/forum/50259/thread/mining-seems-to-be-a-poor-mans-dream/2129476"][b]niistä keskustelu[/b][/url] on mielenkiinoista sekä valaisevaa.

No saa nähdä miten jatkossa käy. Eiköhän tämän vuoden E3 mennä ihan perinteisesti esittelemällä "huikeita" videoita pelimedian hypettäessä valtavasti ja julkaisun koittaessa sitten ihmetellään, kun lopputulos onkin jotain aivan muuta ...

Minun täytyy esittää tästä eriävä mielipide. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta juuri ollenkaan testata keskeneräisiä pelejä ennakkoon, vaikkei se mitään juonellista spoilaisikaan. Muutenkin niin harva peli pystyy pitämään kiinnostusta yllä loppuun asti, joten ennakkokokeilun jälkeen saattaa jäädä se lopullinen versio kokonaan aloittamatta. Näin on itse asiassa jo käynytkin. Esim. Minecraftia pelasin alphassa ja betassa aivan hulluna, mutta valmiissa pelissä käytetyt tunnit voinee laskea yhden käden sormin. Sama käynyt mm. Darkest Dungeonin ja Prison Architectin kanssa.

Mieluummin olisin siis jälkiviisaana nämäkin kokenut valmiina, kuin tuhlannut "kiinnostuskiintiön" puolivalmiiseen tekeleeseen. Uskon, että efekti on pitkälti sama, jos pelin ominaisuudet on reposteltu mediassa jo perusteellisesti ennakkoon. Myönnän siis, että vanhan mallisella hypellä lienee tässä suhteessa minullekin joku merkitys, vaikken paljon esittelymallisista ennakkomehusteluistakaan perusta. En esimerkiksi usko, että Star Citizen -- sitten jos se joskus julkaistaan -- herättää minussa juuri mitään reaktiota, koska se on jo jokaista osastaan myöten käyty läpi mediassa ja siten se ei tarjoa juurikaan pelikokemukselle minusta ensiarvoisen tärkeitä yllätyksiä.

Tässä pätee mielestäni jo useimmista muista taiteenaloista periytyvä viisaus: Keskeneräistä työtä on syytä esitellä harkitusti ja vain harvoille ja valituille. Jos yleisö näkee kuinka se Mona Lisa tarkalleen syntyi, niin ilman muuta siitä teoksesta on tietty taika poissa. Se valmiin työn paljastaminen lopussa yleisön arvioitavaksi on osa taiteen luonnetta.

Se, että peli kehitettäisiin julkisuudessa yleisön mielipiteet huomioiden kuulostaa minusta aika kauhealta idealta, joka tulisi imemään loputkin sielunrippeet esim. EA:n peleistä. Kuvitelkaa vaikka tilanne, että Da Vinci maalaisi Mona Lisaa keskellä toria ja ottaisi vastaan ohikulkijoiden ehdotuksia siitä kuinka tämän tulisi tauluaan jatkaa? En ole varma olisiko taulu enää sen jälkeen taidetta laisinkaan, vai onko kyseessä enemmänkin performanssi, jonka ydin on itse maalaamisessa, eikä lopputuloksessa?

Tähän tämä pelienkin kanssa on johtanut: Moni early access on valmistumisensa jälkeen kadonnut julkisuudesta kuin tuhka tuuleen, koska porukka siirtyy vain odottamaan seuraavan pelin valmistumista; itse kehitysprosessista tulee jotenkin jännittävämpi kuin itse pelistä. Ei kiitos, minä haluan edelleen vain sen alan parhaiden osaajien väsäämän mestariteoksen ja pitäkää minun rajoittuneet preferenssini siitä mahdollisimman kaukana. Otan koska vaan mieluummin jonkun auteurin keskinkertaisenkin näkemyksen hyvästä pelistä, kuin juuri minun makunystyröitäni hivelemään kehitetyn pullamössöpelin, joka tehtävä on vain miellyttää joka käänteessä.

Erinomaisena esimerkkinä voisin heittää AC Odysseyn, joka on kai pelisarjansa miljoonas osa ja varmaan siksi niin viimeisen päälle miellyttäväksi hiottu, että alan saada sen parissa kai jonkinlaista "hiljaisen huoneen efektiä", jossa pää alkaa itse kehittää konflikteja pelin kanssa, koska peli itsessään ei haasta preferenssejäni juuri millään tavalla.

Konfliktit pitävät homman tuoreena. Ei varsinaiset pelikehittäjätkään pelaa omia valmiita pelejään, joten mielestäni olisi järjestöntä yleisön ominaisuudessa altistaa itsensä samalle ilmiölle.

Menipäs taas ajatustenvirraksi, mutta joskus pitää mennäkin.

Käyttäjän Ot1s kuva
Ot1s

Haerskin kommentti on yksi parhaimmista joita olen tällä saitilla lukenut (loistavat perustelut ja vertauskuvat). Täysin samaa mieltä siitä että en missään nimessä haluaisi olla mukana pelin luontiprosessissa, vaan nauttia ainoastaan lopputuotoksesta sellaisena kuin tekijät ovat sen tarkoittaneet.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Haerski

Minun täytyy esittää tästä eriävä mielipide. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta juuri ollenkaan testata keskeneräisiä pelejä ennakkoon, vaikkei se mitään juonellista spoilaisikaan. Muutenkin niin harva peli pystyy pitämään kiinnostusta yllä loppuun asti, joten ennakkokokeilun jälkeen saattaa jäädä se lopullinen versio kokonaan aloittamatta. Näin on itse asiassa jo käynytkin. Esim. Minecraftia pelasin alphassa ja betassa aivan hulluna, mutta valmiissa pelissä käytetyt tunnit voinee laskea yhden käden sormin. Sama käynyt mm. Darkest Dungeonin ja Prison Architectin kanssa.

Henkilökohtaisesti olen erittäin kiinnostunut pelien kehittämisestä ja mielestäni on hienoa, että joidenkin pelien kehittäjät antavat mahdollisuuden sen seuraamiseen. Pidän myös siitä, että minulla on mahdollisuus keskustella kehittäjien kanssa teknisistä yksityiskohdista, kuten esimerkiksi jostain tietystä GPU-varjostimesta tai pelimekaniikasta. Se on sitten kehittäjästä kiinni miten paljon he antavat palautteen vaikuttaa lopputulokseen. Star Citizenin tapauksessa minulla olisi mahdollisuus mennä tapaamaan kehittäjiä vaikka kasvotusten, mikä parantaa tuntumaa entisestään.

Testaan itse aktiivisemmin kahta joukkorahoitettua peliä. Mahdoton sanoa tullaanko kumpaakaan julkaisemaan, mutta sama on se monen muunkin pelin kohdalla; BG&E2, Mount&Blade 2: Bannerlord, Cyberpunk 2077, jne. Pitää vain odottaa ja sen näkee sitten myöhemmin.

Jotkut pelaajat palavat tosiaan loppuun jo pelin kehitysvaiheessa. Toisaalta vaikea sanoa kuinka paha ongelma se sitten on, jos nämä pelaajat ovat kuitenkin niin pelistä siihen mennessä jo nauttineet. Itselleni keskeneräisten projektien testaaminen tarkoittaa bugiraporttien ja palautteen lähettämistä, eikä niinkään pelaamista.

Olisin kiinnostunut seuraamaan esimerkiksi seuraavan Dragon Age -pelin kehitystä. Siihen tämä suunniteltu uusi malli ei varmaan vielä kerkeä.

Käyttäjän Kosmonautti kuva
Kosmonautti

BioWare ei ole tehnyt yhtään hyvää peliä Mass Effect 2:n jälkeen.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus Kosmonautti

BioWare ei ole tehnyt yhtään hyvää peliä Mass Effect 2:n jälkeen.

Ikävää mutta totta