EA kommentoi Star Wars Battlefront II:n kritisoituja sankarikustannuksia – ”tarkoituksena on tarjota ylpeyden ja saavutuksen tunnetta” (päivitetty)

Star Wars Battlefront II:n virallisen julkaisun lähestyessä EA kerää edelleen kritiikkiä pelin hinnoittelumalleista.

15.11.2017 22:54

Päivitys 14.11. kello 0:50: EA on ilmoittanut leikkaavansa Battlefront II:ssa ostettavien sankarihahmojen hintaa 75 prosentilla. Luke ja Vader kustantavat jatkossa siis esimerkiksi 15 000 krediittiä kumpainenkin.

– Kokeiluversion perusteella tämä määrä tekee sankarien ansaitsemista saavutuksen, joka on kaikkien pelaajien ulottuvissa, EA kertoo Battlefront II -sivuillaan.

Muutoksen pitäisi tulla voimaan peliin jo tämän päivän aikana. EA lupaa myös jatkaa palautteen kuuntelemista jatkossakin.

Päivitys 16.11 kello 0:55: Peliblogi Kotaku on tutkimuksissaan nostanut esiin epäilyn tappoukauksista kertoneen EA-työntekijän autenttisuudesta. Henkilö on sittemmin piilottanut Twitter-tiilinsä.

Alkuperäinen uutinen: Electronic Arts on vastannut pelaajien huoliin koskien Star Wars Battlefront II:n sankarihahmojen hintoja.

Battlefront II on ollut jo ennakkoon EA Access- ja Origin Access -käyttäjien kokeiltavissa, minkä perusteella pelin hinnoittelukäytänteistä on ehditty tekemään jo ensimmäisiä arvioita. Yksi tällainen nousikin vauhdilla julkisuuteen sen kerrottua, että ennakkoversion perusteella pelaajat joutuisivat pelaamaan pelin yleistä Galactic Assault tilaa noin 40 tunnin edestä, ennen kuin he voivat ilman oikean rahan käyttöä avata pelattavakseen Darth Vaderin tai Luke Skywalkerin kaltaisen kalliimman ikonisen hahmon.

Nykyisellään Luken ja Vaderin kaltaiset hahmot kustantavat pelissä 60 000 krediittiä, kun arvion tehnyt TheHotterPotato kertoi ansainneensa keskimäärin kymmenen minuutin moninpelimatsista 275 krediittiä. Myöhemmin TheHotterPotato laski lisäksi, että kaikista pelistä löytyvistä haasteista voi pelissä ansaita tällä hetkellä yhteensä hieman reilut 32 000 krediittiä. Osan niistä tekeminen vaatii vieläpä tiettyjen lukittujen hahmojen käyttöä sekä tietysti myös oman aikainvestointinsa.

Hahmojen lisäksi krediittejä käytetään pelissä myös loottilaatikoiden ostoon.

Electronic Artsin vastauksen mukaan se on pyrkinyt luomaan mukaansatempaavan etenemismallin peliin ja että varsinkin sankarien avaamisen suhteen se on halunnut luoda pelaajissa ylpeyden ja saavuttamisen tunnetta. Yhtiön mukaan tämänhetkiset hinnat on valikoitu perustuen pelin avoimesta betasta saatuun dataan. Se on kuitenkin myös luvannut jatkavansa peliin liittyvän datan seuraamista ja säätävänsä siihen perustuen niin hintoja kuin krediittien ansaitsemista. 

Vastaus ei ole selvästi tyydyttänyt monia, sillä EA:n kommentti näyttää pudonneen Reddit-sivustolla sen kaikkien aikojen eniten negatiivisia ääniä keränneeksi julkaisuksi. EA:n ratkaisu kun on helppo nähdä keinona johdatella pelaajia käyttämään aina vain enemmän oikeaa rahaa peliin.

Nihkeämpänä ilmiönä EA:n työntekijä on lisäksi kertonut Twitterissä, että tämä on saanut tappo- ja muita henkilökohtaisia uhkauksia pelaajilta. Eikä tämä ole edes omien sanojensa mukaan ollut mukana Battlefrontin kehityksessä.

Lähde: Polygon

Lisää luettavaa