EA pilaili yksinpeleistä pitävien kustannuksella Twitterissä – pelijätin meemeily nostatti palauteryöpyn niin faneilta kuin kehittäjiltäkin / Uutiset / pelaaja.fi

EA pilaili yksinpeleistä pitävien kustannuksella Twitterissä – pelijätin meemeily nostatti palauteryöpyn niin faneilta kuin kehittäjiltäkin

4.07.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
10

Pelijätti EA aiheutti äskettäin pienimuotoisen mylläkän Twitter-tilillään.

EA:n Twitter-tili julkaisi oman versionsa laajalti levinneestä meemistä, jossa vitsaillaan henkilön olevan täysi kymppi yhtä heikkoutta lukuunottamatta. EA:n versiossa ivailun kohteeksi joutuivat yksinpeleistä pitävät ihmiset, mikä sai odotetusti laajamittaisen tyrmäyksen niin faneilta kuin yhtiön omien studioiden työntekijöiltäkin.

Twitter-viestiin vastasivat tyrmistyneenä esimerkiksi BioWare-käsikirjoittaja Patrick Weekes, joka muisteli omassa viestissään pitkiä päiviä Mass Effect 2:n parissa. Visceral Gamesin entinen työntekijä Zach Mumbach taas käytti tilaisuuden kommentoidakseen EA:n päätöstä sulkea Dead Spacen kehittäjänä tunnetuksi tullut studio. Myös Respawn Entertainmentin johtaja Vince Zampella osallistui keskusteluun varsin ytimekkäällä vastauksellaan.

EA päätyi korjailemaan sanomisiaan mittavan palauteryöpyn seurauksena:

Lähde: Twitter

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Tulee tästä mieleen eräs mainos, jonka näin viime viikolla netissä; mustikanmakuisen Battery-energiajuoman mainoksessa sanottiin, että "jätä mustikat metsään" ja ota mieluummin heidän tuotteensa.

Kuten arvata saattaa, marjastuksesta yleisesti pitävät suomalaiset EIVÄT olleet tästä mielissään. Itseäni myös ihmetytti, että mikä ihmeen järki on mollata sitä alkuperäistä raaka-ainetta, jonka makua Batteryn tökötti yrittää -edes keinotekoisesti- jäljitellä? Miksi herjata jotain, joka on merkittävä osa heidän omaa tuotantoaan? En tosin ole tarkastanut, että käyttikö Battery nyt litkussaan vain jotain mustikka-aromeita vaiko ihan jopa mustikkamehua. Samaten se, oliko kyseessä luonnonvarainen mustikkamme vaiko pensasmustikka ei ole tiedossa.

Kuitenkin, Suomessa ihmisten ensimmäinen assosisaatio sanalle "mustikka" on juurikin se kotoperäinen. Ja nyt Batteryn mainostiimi halusi tieten tahtoen irvailla tälle mielikuvalle. Moinen voi toki upota niihin kaikista nenäkkäimpiin teineihin ja negatiivinen huomiokin on silti huomiota... mutta kuten sanottua, oman tuotteen raaka-aineen tai edes sen "inspiraation" lähteen mollaaminen tällaisissa tuotteissa on minusta erittäin typerää.

Mistä päästäänkin takaisin EA:han ja näiden twiittiin. Siinä ei nimittäin mollattu pelkästään yksinpelejä, vaan niiden lisäksi myös niitä pelaavia ihmisiä, joista koostuu valtava osa EAn asiakkaista sekä koko pelaajakunnasta ylipäätänsä.

Vihoviimeinen asia mitä markinoinnissa kannattaa ikinä tehdä, on piruilla omille asiakkailleen. Varsinkaan asiasta, joka on (ollut) merkittävä osa myös mainostajan omaa tuotantoa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

EA näyttää taas kerran esimerkkiä kuinka paskotaan oman yleisön päälle ja samalla heitetään bussin alle mm. oma etulinjan kehittäjä, Respawn, sekä firman nykyisyyttä huomattavasti kunniakkaampi menneisyys. Vaikka kuinka uskoisi pelialan tulevaisuuden olevan palvelupeleissä, niin ehkä ei kuitenkaan kannata ehdoin tahdoin kusta omien Mass Effectien, Dragon Agejen, Dead Spacejen, yms. melko yleisesti pidettyjen yksinpelien päälle.

Tuota "vitsiä" ei ymmärrä kukaan muu, kuin EA:n omassa kuplassaan elävät johtajat, jotka ovat puhuneet yksinpelejä vastaan jo vuosia. Ehkä jollain somevastaavalla vähän lähti mopo käsistä, mutta on tässä ilmiselvästi taustalla joku yhtiön sisäinen linjaus, joka tähänkin aivopieruun johti. Tuskin somevastaava itsekään ajatteli tämän olevan hyvä vitsi, vaan luuli toteuttavansa pomojensa tahtoa.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Haerski

EA näyttää taas kerran esimerkkiä kuinka paskotaan oman yleisön päälle ja samalla heitetään bussin alle mm. oma etulinjan kehittäjä, Respawn, sekä firman nykyisyyttä huomattavasti kunniakkaampi menneisyys. Vaikka kuinka uskoisi pelialan tulevaisuuden olevan palvelupeleissä, niin ehkä ei kuitenkaan kannata ehdoin tahdoin kusta omien Mass Effectien, Dragon Agejen, Dead Spacejen, yms. melko yleisesti pidettyjen yksinpelien päälle.

Tuota "vitsiä" ei ymmärrä kukaan muu, kuin EA:n omassa kuplassaan elävät johtajat, jotka ovat puhuneet yksinpelejä vastaan jo vuosia. Ehkä jollain somevastaavalla vähän lähti mopo käsistä, mutta on tässä ilmiselvästi taustalla joku yhtiön sisäinen linjaus, joka tähänkin aivopieruun johti. Tuskin somevastaava itsekään ajatteli tämän olevan hyvä vitsi, vaan luuli toteuttavansa pomojensa tahtoa.

Hyvin sanottu.

Lisäksi, niitä EA:n moninpelejä olisi ihan kivakin pelata, jos ne olisivat edes jostain kotoisin. EA:n tuottamat pökäleet eivät ole enää pitkään aikaan jaksaneet innostaa ja kaikki tietävät, minkälainen farssi BF 2042 on. EA:n viimeinen hyvä moninpeli Titanfall 2:kin jätettiin oman onnensa nojaan, ja sen servereitä vaivaa kaikenlaiset ongelmat.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Live Servicellä tehdään suurin osa rahoista, niin voi paskoa yksinpelaajien päälle? Jees... Ja esim. Jedi: Fallen Order myynyt luultavasti vähintään 15 miljoonaa kappaletta, että myös aika omiin muroihin kusemista.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

No olipa taas loukkaava vitsi. Äiti, EA sanoi, etten olekaan täysi kymppi😭! Ja melkoista mustamaalaamista tämä Zach Mumbachin kommentti:

Lainaus Zach Mumbach

This is the company that shut down my studio and laid off ~100 great developers because we were making a single player game 😂😭😂😭

Joo, varmaan oli yksinpeli ehdoton este ja ainoa syy sadan henkilön irtisanomiseen...

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Izmou

Live Servicellä tehdään suurin osa rahoista, niin voi paskoa yksinpelaajien päälle? Jees... Ja esim. Jedi: Fallen Order myynyt luultavasti vähintään 15 miljoonaa kappaletta, että myös aika omiin muroihin kusemista.

Mutta se on vaan 15Mx60 dollaria. Ei ÄÄRETÖN MÄÄRÄ RAHAA niinkuin kaikki live service moninpelipaskeet uskovat tienaavansa.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Poliisitapaus

No olipa taas loukkaava vitsi. Äiti, EA sanoi, etten olekaan täysi kymppi😭!

No tuskin tuota nyt varmaan kukaan kovin isona loukkauksena ottaa, mutta todella tyhmää yritykseltä dissata omia asiakkaitaan.

Lainaus Lahis

Mutta se on vaan 15Mx60 dollaria. Ei [b]ÄÄRETÖN MÄÄRÄ RAHAA[/b][i][/i] niinkuin kaikki live service moninpelipaskeet uskovat tienaavansa.

Jep, on se silti 15 miljoonaa yksinpelejä pelaavaa maksavaa EA:n asiakasta (pelkästään tuolle pelille). :)

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Izmou

Jep, on se silti 15 miljoonaa yksinpelejä pelaavaa maksavaa EA:n asiakasta (pelkästään tuolle pelille). :)

En tiedä kyllä mitään bisnesmaailmasta, joten mutuilulla mennään, mutta olettaisin että moninpelien voittopotentiaali on järjettömän paljon suurempi kuin yksinpelien. Toki yksinpeleihinkin voi tunkea mikromaksuja, mutta koska yksinpelit eivät ole jatkuvia vaan ne pelataan läpi, niin aika jolloin ihmiset ovat ostamassa tavaraa mikromaksukaupasta on lyhyt tai ainakin lyhyempi kuin moninpelit tai game as service-mallit.

Jos EA esimerkiksi ilmoittaisi tekevänsä vain yksinpelejä, niin olettaisin osakkeen sukeltavan, mutta veikkaisin asian olevan päinvastoin jos EA ilmoittaisi tekevän ainoastaan moninpelejä.

Itse toki toivoisin että tehtäisiin enemmän yksinpelejä, koska en pelaa moninpelejä juuri ollenkaan.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Angel of Death

En tiedä kyllä mitään bisnesmaailmasta, joten mutuilulla mennään, mutta olettaisin että moninpelien voittopotentiaali on järjettömän paljon suurempi kuin yksinpelien. Toki yksinpeleihinkin voi tunkea mikromaksuja, mutta koska yksinpelit eivät ole jatkuvia vaan ne pelataan läpi, niin aika jolloin ihmiset ovat ostamassa tavaraa mikromaksukaupasta on lyhyt tai ainakin lyhyempi kuin moninpelit tai game as service-mallit.

Jos EA esimerkiksi ilmoittaisi tekevänsä vain yksinpelejä, niin olettaisin osakkeen sukeltavan, mutta veikkaisin asian olevan päinvastoin jos EA ilmoittaisi tekevän ainoastaan moninpelejä.

Itse toki toivoisin että tehtäisiin enemmän yksinpelejä, koska en pelaa moninpelejä juuri ollenkaan.

Joo, toki takovat varsinkin tuolla Live Servicellä rahaa enemmän kuin muilla peleillä. Mutta pointti oli, että osa rahoista tulee myös yksinpeleistä ja niitä pelaavia ns. EA:n asiakkaita on kuitenkin monia kymmeniä miljoonia.

https://www.thegamer.com/ea-live-service-revenue/

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Angel of Death

[--]

Jos EA esimerkiksi ilmoittaisi tekevänsä vain yksinpelejä, niin olettaisin osakkeen sukeltavan, mutta veikkaisin asian olevan päinvastoin jos EA ilmoittaisi tekevän ainoastaan moninpelejä.

[--]

Veikkaisin osakkeen sukeltavan kummassakin tapauksessa. EA:n näytöt moninpelien puolelta on viime vuosina olleet vähintäänkin ristiriitaiset, joten kaikkien munien laittaminen siihen koriin kuulostaa aika riskaabelilta. Lisäksi jos koko liiketoiminta käytännössä rakennetaan loottiboksien yms. mikromaksujen ympärille, niin mitäs sitten tehdään, jos regulaatio iskee? Yhtäkkiä voidaan ollakin tilanteessa, että se ikuiseksi suunniteltu palvelupeli onkin pelkkä ylläpitoa vaativa rahareikä ja rosteriin pitäisi saada äkkiä iso liuta lyhyitä premium-tason pelikokemuksia, joita pelaajat pelaa sen 10-20 tuntia ja ovat sitten heti valmiita uutta peliä varten.

Onko palvelupelienkään markkinarako välttämättä ihan niin rajaton rahan valtameri, kuin julkaisijat tuntuu kuvittelevan? Kun puhutaan satoja ja tuhansia tunteja vaativista peleistä, niin kaikki ei varmasti tule mahtumaan samalle apajalle. Obsessiopeleistä innostuvia pelaajia on rajallinen määrä, heilläkin vain 24 tuntia vuorokaudessa ja lompakossa rajallinen määrä rahaa eri peleihin upotettavaksi. Joidenkin julkaisijoiden on varmasti ihan kannattavaakin hajauttaa omaa osaamista myös lyhytkestoisempiin pelikokemuksiin, jotka puhuttelee vähän eri ostajakuntaa.