Electronic Artsin operatiivinen johtaja Peter Moore maalailee Kotakun haastattelussa tulevaisuutta, jota hallitsevat ilmaispelit ja mikromaksut.

Moore viittaa tietenkin niin kutsuttuun free-to-play-malliin, jossa peli tai osa siitä tarjotaan pelaajille ilmaiseksi. Rahaa kerätään myymällä erilaista sisältöä, kuten lisää kenttiä tai uusia asusteita hahmoille.

– Uskon, että loppujen lopuksi nuo mikromaksut ovat jokaisessa pelissä, mutta peli itsessään on ilmainen. Minun lopullinen tavoitteeni on… minä mittaan liiketoimintaamme miljoonissa ihmisissä, jotka ovat ostaneet pelimme. Ehkä kun minä olen eläkkeellä, kun ala porskuttaa eteenpäin, sadat miljoonat ihmiset pelaavat peliä. Nolla osti sen. Sadat miljoonat pelaavat. Saamme viisi, kuusi senttiä liikevaihtoa pelaajaa kohti päivässä näistä ihmisistä, Moore maalailee.

Hän vertaa mallia farkkukaupassa käymiseen: Liikkeessä vieraileminen, housujen katseleminen ja kokeileminen tai musiikin kuunteleminen ei maksa mitään. Varsinaisen sisällön ostaminen maksaa kuitenkin.

Moore ei osaa sanoa, mitä tapahtuu Mass Effectin kaltaisille tarinavetoisille peleille.

– Voi hyvinkin käydä niin, että 60 dollarin hintaisia pelejä selviää, mutta uskon todellisen kasvun tulevan miljardien ihmisten tuomisesta alalle ja heidän kutsumisesta pelaajiksi. Hardcore-pelaajat eivät pidä tämän kuulemisesta.

Hän vertaa tapahtuvaa murrosta tapaan, jolla Wii Sportsin ja Rock Bandin kaltaiset pelit muuttivat pelaamista sosiaalisempaan suuntaan. Pelaajilta hän pyytää kärsivällisyyttä, viitaten osittain myös EA:n saamaan kritiikkiin.

– Haluan ihmisten ymmärtävän, että Electronic Artsin työntekijät ja pelejä tekevät ihmiset paiskivat kovasti hommia selvitäkseen tästä siirtymästä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lähde: Kotaku

Lisää luettavaa