
Electronic Arts on sulkemassa Dead Space- ja Battlefield Hardline -kehittäjä Visceral Gamesin. Pelijätti ilmoitti asiasta yllättäen kotisivuillaan vahvistaen samalla, että studiossa työn alla ollut odotettu Tähtien sota -peli on ottamassa uuden suunnan.
EA:n mukaan Visceralin Tähtien sota -pelistä oli muodostumassa alunperin tarinavetoinen ja lineaarinen seikkailupeli. Pelaajien kanssa tehtyjen testien perusteella yhtiö tuli kuitenkin siihen tulokseen, että yleisö haluaa sittenkin jotain muuta, jonka pariin on mahdollista palata pitkäksi aikaa. Näin ollen vastuu projektin vetämisestä siirtyy nyt sen parissa jo aiemminkin tukitöitä tehneelle EA Vancouverille, eikä sitä kannata odottaa välttämättä ulos edes yhtiön vuoden 2019 tilikaudella.
– Muutamme peliä olemaan laajempi kokemus, joka mahdollistaa enemmän vaihtelua ja pelaajan toimia, nojaten Frostbite-moottorin kyvykkyyteen ja uudelleensuunnittelemalla pelin keskeiset elementit antaaksemme pelaajille aina vain syvemmän ja leveämmän Tähtien sota -seikkailun, EA:n pelipomo Patrick Söderlund selittää.
Kotaku-toimittaja Jason Schreierin kuuleman mukaan EA käy parhaillaan neuvotteluja Unchartedin entisen luovan vetäjän Amy Hennigin kanssa tämän "seuraavasta liikeestä". Alunperin merkittävä syy sille, miksi monet odottivat Visceralin Tähtien sota -peliä, oli juurikin Hennigin mukanaolo projektissa.
Visceral Games on ollut nykyisellä nimellään olemassa aina vuodesta 2009 asti, mitä ennen se toimi EA Redwood Shoresina aina vuodesta 1998 asti. Dead Spacen ja Battlefieldin ohella se on tehnyt esimerkiksi Taru sormusten herrasta -lisenssipelejä ja The Godfather -pelisovituksen.
Lähde: EA, Jason Schreier (Twitter)
Kommentit
Ottaisin itse kyllä mieluummin tarinavetoisen ja lineaarisen seikkailupelin... No, toivottavasti tulee jotain hyvää.
Ei kai tuon pitäisi enää mikään yllätys olla, onhan EA harrastanut tuota jo vuosikymmenet. Ensin itse tuhoaa pelisarjan toisensa perään kun koettaa puristaa ahneuksissaan siitä viimeisetkin mehut irti, jonka jälkeen kehittäjä dumpataan kylmästi. Olisi niin kiva väittää, että EA kaivaa tuolla toiminnalla omaa hautaansa, mutta vuodesta toiseen tuo touhu näyttää jatkuvan, joten miksi ihmeessä he tapojaan muuttaisivat.
RIP Dead space, muistelen lämmöllä...
Alkoi oksettamaan.
Sieltä on siis jotain yhdentekevää moninpeliä tai jotain grindausta tulossa. Siinä meni toivo tarinapainotteisten SW-yksinpelien paluusta.
Joo, tuli välittömästi mielikuvat jostain Star Wars-teemaisesta Destiny/The Division-grindauksesta.
Ja ihan täyttä paskaa tuo perustelu. Eli siis pelaajat muka testasivat tätä Star Wars-yksinpeliä ja sitten yhteen ääneen totesivat, että "ei tällaista single player-paskaa! Tehkää meille lisää sitä mikromaksuilla höystettyä grindimoninpeliä, jolla voitte tiristää meistä joka viimeisenkin pennosen sille kaavaillun 10 vuoden lifespanin aikana! Ja nyrkkiä vähän syvemmälle pyllyyn, kiitos!" Said no one ever...
Inhottava veto EA:lta. Minä tavallaan odotin Visceral Gamesin Star Warsia, varsinkin kun Amy Hennig oli mukana projektissa.
EA:lla taas homma hallussa. Eipä taida Star Warsin myyntiluvut ainakaan kasvaa tämän jälkeen.
Sääli sillä tämä projekti vaikutti mielenkiintoiselta.
EA näyttää käytännössä lopettavan puhtaiden yksinpelien tekemisen. Liian suuria taloudellisia riskejä, kun FIFA:t, Bäfät ja muut verkkopelit tuovat rahaa sisään jatkuvalla syötöllä.