Elden Ring -ohjaajan viesti ensikertalaisille: Älkää stressatko vaikeustasosta / Uutiset / pelaaja.fi

Elden Ring -ohjaajan viesti ensikertalaisille: Älkää stressatko vaikeustasosta

30.01.2022 // Kirjoittanut: Niko Lähteenmäki
17

FromSoftware-avainkehittäjä Hidetaka Miyazaki on kertoillut mietteitään helmikuussa ilmestyvästä Elden Ringistä PlayStation Blogin tuoreessa haastattelussa.

Yhdeksi isoksi puheenaiheeksi nousi tietenkin vaikeustaso, joka on studion aiemmissa peleissä ollut sangen korkealla. Miyazakin mukaan FromSoftware on pyrkinyt luomaan kokemuksen, jossa myös uudet pelaajat voivat määrittää pelityylin ja -tahdin mieleisellään tavalla.

– En halua pakottaa pelaajia käyttämään tiettyä pelityyliä tai reittiä, vaan kokemaan vapauden tunteen. Tiedostan peliemme tarjoavan aina korkean tason haasteen, mutta pyrimme luomaan niiden voittamisesta tyydyttäviä kokemuksia. Toivon, että pelaajat eivät stressaa vaikeustasosta liiaksi.

Räätälöidyn vaikeustason ja aiempaa kukoistavamman maailman lisäksi Elden Ring tulee Miyazakin mukaan sisältämään myös studion aiemmista peleistä tuttuja ominaisuuksia, kuten New Game Plus -tilan sekä useamman eri lopun.

Hartaasti odotettu Elden Ring julkaistaan 25. päivä helmikuuta kuluvaa vuotta pc:lle, PlayStation 4:lle ja 5:lle sekä Xbox Onelle ja Xbox Seriesille. Miyazakin haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan lähdelinkistä.

Lähde: PlayStation Blog

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Millä tapaa vaikeustaso siis on "räätälöity"? Eivät kai pelaajat voi räätälöidä vaikeustasoa mieleisekseen?

Useamman eri "lopetustavan"? Mikä on lopetustapa? Tarkoitetaanko tässä, että pelissä on useita loppuja?

Tämä uutinen nostattaa enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Käyttäjän Kalastajamies kuva
Kalastajamies

Mulle riittäisi hyvin "story" vaikeustaso, jossa viholliset eivät iske niin lujaa etkä menettä kuolessaan kaikia rahojasi.

Menisi ostoon

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Selkeästi laajemmin on nyt mahdollisuuksia hoitaa hankalia tilanteita esim. hiipimällä. Ei tarvitse kaikkea suoraan kohdata ellei halua ja apuhenkiä löytyy myös.

Useita eri loppuja näissä on ollut ennenkin. Sekirossa esim. selkeä ero lopuilla.

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy
Lainaus Kalastajamies

Mulle riittäisi hyvin "story" vaikeustaso, jossa viholliset eivät iske niin lujaa etkä menettä kuolessaan kaikia rahojasi.

Menisi ostoon

tämä.

Käyttäjän Niko Lähteenmäki kuva
Niko Lähteenmäki
Lainaus Hayarigami

Millä tapaa vaikeustaso siis on "räätälöity"? Eivät kai pelaajat voi räätälöidä vaikeustasoa mieleisekseen?

Useamman eri "lopetustavan"? Mikä on lopetustapa? Tarkoitetaanko tässä, että pelissä on useita loppuja?

Tämä uutinen nostattaa enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Kiitos palautteesta, tuossa tullut ajatuskatkos. Tarkoitin tietenkin loppuja näillä "lopetustavoilla". Uutista nyt muokattu.

Sen sijaan räätälöidyllä vaikeustasolla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että vaikka pelissä on edelleen vain yksi vaikeustaso, on Elden Ring Miyazakin mukaan aloittelijaystävällisin "Souls-peli". Kehittäjän mukaan työkalut ovat monipuolisimmat koskaan, jonka johdosta vaikeustasosta ei tarvitsisi huolehtia aivan samalla tavalla kuin edeltäjissä.

Käyttäjän Niko Lähteenmäki kuva
Niko Lähteenmäki

Näin vastikään ekaa Niohia pelanneena olen henkilökohtaisesti erittäin innoissani Elden Ringistä. Souls-sarjan pelit eivät koskaan iskeneet suuremmin itseeni, mutta sitten rohkaistuin kokeilemaan ensimmäistä kertaa sitä joulun tienoilla ja se oli sitten menoa. Nioh nimittäin tarjoaa suorastaan mahtavan monipuoliset työkalut vaikeuksien voittamiseen.

Huomaavan tykkääväni nopeatempoisemmasta taistelusta ja väistelystä blokkaamisen ja hitaan löntystelyn sijaan. Mitä enemmän vapauksia vaikeuksien voittamiseen on, sitä parempi.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn
Lainaus zerodaunholy

[quote="Kalastajamies"]Mulle riittäisi hyvin "story" vaikeustaso, jossa viholliset eivät iske niin lujaa etkä menettä kuolessaan kaikia rahojasi.

Menisi ostoon[/quote]

tämä.

Kannattaa vaan pelata niin siinä oppii.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Souls pelit toki jonkin verran kiinnostavat, mutta en nauti tippaakaan vaikeista peleistä. Kokeilin pelata joskus Demon's Soulsia PS3:lla, mutta ensimmäistä nuotiota pidemmälle ei matka jatkunut. Seurailin Elden Ringiä jonkin verran kun puhuttiin hiukan helpommasta Souls-pelistä, mutta kiinnostus jäi tähän kun paljastui ettei se olekaan totta.

Oppimisen nollaa aika tehokkaasti kuolemista noussut V-käyrä, joten itselleni ei ole edes mahdollista pelata näitä pelejä ilman helpompaa vaikeustasoa varsinkin kun pelikyvyt on sitä pohjasakkaa jo alunperinkin. Muut osa alueet kyllä vetoavat itseeni vaikeustasoa lukuunottamatta.

Käyttäjän Kalastajamies kuva
Kalastajamies
Lainaus DuskTillDawn

[quote="zerodaunholy"][quote="Kalastajamies"]Mulle riittäisi hyvin "story" vaikeustaso, jossa viholliset eivät iske niin lujaa etkä menettä kuolessaan kaikia rahojasi.

Menisi ostoon[/quote]

tämä.[/quote]

Kannattaa vaan pelata niin siinä oppii.

Tulee pari ongelmia, yksi selvä. Ei vaan riittä aikaa hakkatta yhtä pomoa uudelleen ja uudelleen tuntien ajan, varsinkaa jos joutuu kävellemään aina uudelleen takaisin saman paikkaan.

Metroid dread oli mukava haastava, varsinki jos kuolit pomo taistelussa, joudut vaan oven taaksen.

Angel of death sanoiki, kun pelitaito mitä on, ei vaan kiinnostusta.

Bloodbornessa ja tässä elden ringissä kiinnostaa sen tarina, mutta joudun vaikeustaso takia katsomaan wikistä 😒

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Souls-pelien armottomuus on ehkä aina ollut pieni väärinymmärrys. Pelaajilla on aina mahdollisuus valita omat haasteensa, eli jos jossain suunnassa meno tuntuu liian hurjalta, niin käy pyörimässä muualla, kartuttaa pari leveliä ja tulee sitten takaisin haastavaan osioon, joka on nyt huomattavasti helpompi.

Henkiin heräävät viholliset ovat oikeasti siunaus, koska niiden droppaamilla sieluilla voi parannella hahmoaan niin paljon kuin kokee tarpeelliseksi seuraavan bossin selättämistä varten.

Näin pelit voi varsin hyvin "juustottaa" läpi vähän huonommillakin pelitaidoilla varustettu. Suurempana haasteena itse pidän melkein pelien lohdutonta tunnelmaa, joka kyllä lannistaa helposti kepeämpään menoon tottuneen seikkailijan

Nostoja