
Elden Ring on saanut uutta kiiltoa pintaan viimeisimmässä päivityksessään.
FromSoftwaren julkaisema uusin Elden Ring -päivitys on lisännyt peliin tuen säteenseurantatoiminnoille. Säteenseuranta on käytettävissä niin pc:llä, PS5:llä kuin Xbox Series X:lläkin. Lisäksi päivitys on tuonut joukon tasapainopäivityksiä sekä bugikorjauksia.
Pelaajat voivat kytkeä päivityksen myötä säteenseurannan käyttöön Elden Ringin pelivalikoista. FromSoftware kuitenkin varoittaa, että ominaisuuden käyttöönotolla voi olla vaikutuksia sekä pelin ruudunpäivitykseen että resoluutioon.
Säteenseurannan myötä Elden Ring on saanut myös päivitetyt pc-laitteistovaatimukset. Säteenseurantatoimintojen hyödyntäminen edellyttää minimissään seuraavanlaista kalustoa:
- Suoritin: Intel Core i5-10600K tai AMD Ryzen 5 3600XT
- Muisti: 16 Gt keskusmuistia
- Näytönohjain: Nvidia GeForce RTX 3060 Ti 8 Gt tai AMD Radeon RX 6700 XT 12 Gt
- Suositellut grafiikka-asetukset: 1080p-resoluutio, matala laatu ja matala säteenseuranta
Suosituskalusto taas näyttää seuraavalta:
- Suoritin: Intel Core i7-10700K tai AMD Ryzen 7 3800XT
- Muisti: 16 Gt keskusmuistia
- Näytönohjain: Nvidia GeForce RTX 3070 Ti 8 Gt tai AMD Radeon RX 6900 XT 16 Gt
- Suositellut grafiikka-asetukset: 1080p-resoluutio, koreka laatu ja korkea säteenseuranta
Lähde: FromSoftware
Kommentit
Unpopular opinion varmaa mutta nää höpsöt ray tracing varjot ja ambient occlusionit alkaa olemaan kyllä melko väsyneitä ja tuntuu että tehdään vaan siksi että voi sanoa että pelissä on Ray tracing. Itellä on 4080 ja tää pyörii aivan pelattavasti nää päällä, mutta sen verran silmiä saa siristellä eron nähdäkseen, että jos ois mikään muu kortti nii ei ois kyllä framerate hitin arvonen.
Halo infinitessä ehkä turhin ja minimaalisin ray tracing implementaatio ikinä, ray tracetetut varjot, mutta vaan varjoista jotka syntyy auringonvalosta. Dead spacessa taitaa olla pelkkä RT Ambient occlusion joka joo antaa tunnelmaa mutta melko turhake silti. Tehkää joko kunnolla maaliin asti se RT tai älkää tehkö ollenkaan. Elden ringissä vielä kaiken lisäksi on edelleen niitä random frame droppeja sillon tällöin jotka on julkasusta asti riivanneet peliä, nii siihen vielä RT kylkeen ilman mitään DLSS/FSR optioita niin ei ole kyllä herkullista kokemusta tarjolla ellei ole todella tujut laitteet.
Kyllä se helpottaa esim. myös pelinkehittämistä, kun valoja ei tarvitse manuaalisesti sijoitella kenttään, vaan ray tracing laskee ne automaattisesti ja voit olla varma että valaistus on ns. autenttinen. Eikä esim. varjokulmissa ole yleensä valovuotoja, mitä ilman ray tracingiä saattaa monesti tapahtua, ym.
Eri ray tracing -efektit tulevat myös toisissa peleissä paremmin esiin kuin toisissa. Esim. RT-heijastukset tuovat eniten lisää varmasti kaupunkiympäristössä, jossa on paljon heijastavia pintoja, kun taas RT-varjot voivat tuoda lisää sitten jossain toisentyylisessä pelissä. Onhan se toki ainakin vielä tässä vaiheessa raskas tapa piirtää valoa ja varjoja, ja siksi se on varmaankin tietyissä peleissä implementoitu todella pintapuolisesta.
Sitten on taas toisaalta pelejä joissa se on saatu pyörimään varsin hyvin, jopa ihan näkyvällä implementaatiolla, mutta varsin kevyellä raudalla. Esim uusissa Spider-Maneissä nykykonsoleilla on onnistuttu piirtämään kevyttä ray tracingiä jopa 60fps (Performance RT modessa), jossa reaaliaikaiset heijastukset pilvenpiirtäjien ikkunoissa näyttävät silti varsin hyviltä.
Toisaalta UE5:n uusi hybridivalaistusteknologia Lumen (joka hyödyntää nanite-geometriaa), joka pitäisi teknologisessa mielessä olla paljon kevyempi ja toimii ray tracingin tapaan (ja myös perustuu mm. siihen), voi olla se kustannustehokkain tapa tehdä valaistusta moneen tulevaan peliin.
https://www.youtube.com/watch?v=6bqA8F6B6NQ
@Izmou, empäs ajatellut asiaa pelinkehittämisen näkökulmasta, hyviä pointteja. Mutta Elden ringin ray tracing on silti täysin turha lisä pelaajan näkökulmasta ja oman vajaan tunnin testailun perusteella siinä on vaan kourallinen kohtia joissa näkee mitään eroa. Cyberpunkin overdrive päivitystä odottelen jännityksellä.