Electronic Arts taistelee pelaajien mikromaksuväsymystä vastaan / Uutiset / pelaaja.fi

Electronic Arts taistelee pelaajien mikromaksuväsymystä vastaan

18.11.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
12
Electronic Arts taistelee pelaajien mikromaksuväsymystä vastaan

Electronic Arts uskoo mikromaksujen olevan hyväksi niin peliteollisuudelle kuin pelaajillekin.

Yhtiön talouspäällikkö Blake Jorgensen puhui mikromaksumallien puolesta intohimoiseen sävyyn taannoisessa UBS Global Technology Conference -tapahtumassa San Franciscossa. Jorgensenin mukaan mikromaksuin pystytään tukemaan uudenlaisia pelimuotoja ja palveluita, jotka pitävät pelaajat kiinni ostamissaan tuotteissa aikaisempaa kauemmin. Tiiviimmästä ja antoisammasta suhteesta hyötyvät miehen mukaan siis sekä studio että kuluttaja.

– Miten voisimme pitää kuluttajan kiinnostusta yllä mahdollisimman pitkään? Ennen vanhaan pelaajat viihtyivät Maddenin parissa pari kuukautta ja lopettivat. Kun Super Bowl loppui, he katosivat kokonaan. Nyt Ultimate Team pitää heidät kiinni pelissä 12 kuukautta, aina seuraavan kauden alkuun, Jorgensen selvensi rapakon takana naurettavan suosittua Madden NFL:ää esimerkkinä käyttäen.

Jorgensenin sanoin kaikki EA:n mikromaksut ja tilauspalvelut palvelevat samaa tarkoitusta: yhtiö pyrkii lisäämään niillä peliensä arvoa ja käyttöikää. Mies kuitenkin myöntää, ettei mikromaksuilla ole pelaajien keskuudessa valtavan hyvää mainetta.

– Kuluttajat alkavat väsyä siihen tunteeseen, että heitä riistetään jatkuvasti. Jotkut mobiilipelit eivät anna pitää hauskaa, jos siitä ei maksa. Me yritämme keksiä uusia maksumalleja, jotka helpottaisivat väsymystä, Jorgensen pohti lavalla.

Lähde: GameSpot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

oikeasti EA >.<

Kuluttajat alkavat väsyä siihen tunteeseen, että heitä riistetään jatkuvasti. Jotkut mobiilipelit eivät anna pitää hauskaa, jos siitä ei maksa.

EA Gets Lambasted Over Dungeon Keeper Microtransaction Gouging

Consumers are finally on the right side of the battle line in the ongoing war between gaming media, gamers and Electronic Arts' shady business dealings with Dungeon Keeper. The company has come under fire from a number of reputable tech sites, pundits and even the original Dungeon Keeper creator himself, Peter Molyneux.

Why the hate? Why the turmoil? What happened? What went wrong?

Well, when the words “Electronic Arts” and “game monetization” are involved, do you really have to ask?

http://www.cinemablend.com/games/EA-Gets-Lambasted-Over-Dungeon-Keeper-Microtransaction-Gouging-62161.html

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Ostat pelin ja siihen mikromaksuilla koko helahoidon ja kas ei edes tarvi pelata kun on jo "kaikki auki", mitä pelaamista tämä on? Toinen seikka jos ne mikromaksut vaikuttavat itse pelaamiseen eli esim: saat maksuilla auki tai vain niillä ostettavat aseet (ovat parempia kuin itse emopelin) niin se vaikutta pelaamiseen ja pelaajiin..jos ne koskevat vain esim skinejä jne on ne hyväksyttäviä. EA alkaa kuseen omille nilkoilleen...

Käyttäjän Rainbow_Dazed kuva
Rainbow_Dazed

Mä näen mikromaksut positiivisena asiana ja mahdollisuutena, ja olen iloinen että EA miettii jatkuvasti ja aktiivisesti miten niistä saisi kuluttajalle mielekkään kokemuksen. Nykyään erityisesti AAA-pelien kehittäminen maksaa entistä enemmän ja on ymmärrettävää että tuloja pitää saada lisää kun kulutkin kasvavat. Mikromaksut ovat yksi tapa hankkia lisätuloja.

Lisäksi tässä nopeatempoisessa pikaruokakulttuuriajassa kaipaan itse sitä että voin pysähtyä jonkin pelin äärelle pidemmäksi aikaa ja koska pelaan eniten moninpelejä, pidän siitä että pelikehittäjät haluavat löytää keinoja jolla saa ihmiset sitoutumaan peliin pidemmäksi aikaa.

Tänä syksynä olen pitänyt Halo 5:n keräilyversion mukana tulleesta Requisition Bundlesta. Saan seitsemän viikon ajan joka viikko kaksi korttipakkausta jotka sisältävät enemmän aseita ja kulkuneuvoja kuin ehdin viikossa käyttää Warzonea varten. Pelin sisällä siis voi vastaavia pakkauksia ostaa mikromaksuilla tai tienaamalla pelissä pointseja. Olen Halon moninpelissä surkea ja usein tankkini posautetaan päreiksi muutaman sekunnin sisällä siitä kun ajan sen autotallista ulos joten on kiva että niitä tankkeja on yllin kyllä varastossa käytettäväksi. Jos Halo 6:n keräilyversioon sisältyy vastaava malli, olen siitä iloinen.

Myös Destinyyn olen upottanut monta kymmentä ylimääräistä euroa syksyn aikana. Koska tanssiliikkeet. Aika näyttää pitääkö Bungie lupauksensa ja saako mikromaksuille vastineeksi uutta sisältöä peliin.

Uskon että mikromaksujen kohdalla aika auttaa ja ajan myötä muotoutuu uusia toimivia malleja, sellaisia joihin kuluttajatkin mielellään sitoutuvat. Tällä hetkellä se on kuitenkin vielä muotoutumassa ja kuluttajilla on ymmärrettäviä pelkoja – joista keskeisimmät liittyvät pelkoon lisärahastuksesta (paywall / keskeneräisen pelin julkaiseminen / pay2win).

Mutta siis, go EA! Kehittäkää meille hyvä mikromaksutulevaisuus!

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kyllä minäkin puhuisin asian puolesta joka tekisi minulle omaisuuksia. Ei tarkoita sitä, että ne ovat hyväksi pelaajille tai teollisuudelle.

Käyttäjän Zarec kuva
Zarec

Moninpeleihin mikromaksut sopivat mielestäni ainoastaan tuomaan jotain uusia ulkoasuja tai muuta vastaavaa mikä ei eriarvoista pelaajia ollenkaan. Yksinpeleissä asia hieman erilainen, koska ei se ole minulta mitenkään pois jos joku haluaa käyttää rahaa siihen että saa pelissä avattua asioita nopeammin, kunhan noita mikromaksuja ei ole tuotu peliin sillä ehdolla että on tietoisesti hidastettu esimerkiksi pelin sisäisen rahan saantia niiltä pelaajilta jotka eivät mikromaksuja tahdo käyttää. On eduksi alalle että erilaisille pelaajille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia.

Käyttäjän Nikotiini kuva
Nikotiini

#Businessworldproblems. Kuulostaa niin naurettavalta, kun isot firmat itkee miten näiden kuluttajat ei enää halua maksaa. Nyt sitten kerrotaan miten yritetään keksiä uusia riistokeinoja. Valot päälle EA!

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

just.....NO.

Käyttäjän vmville kuva
vmville

No! No! No! Bad Blake! ☝ Tosiasiassa mikromaksut on minun mielestä ok, kun ne eivät vaikuta peleissä mitenkään muuten kuin ulkonäöllisesti.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus käyttäjältä Zarec

Moninpeleihin mikromaksut sopivat mielestäni ainoastaan tuomaan jotain uusia ulkoasuja tai muuta vastaavaa mikä ei eriarvoista pelaajia ollenkaan. Yksinpeleissä asia hieman erilainen, koska ei se ole minulta mitenkään pois jos joku haluaa käyttää rahaa siihen että saa pelissä avattua asioita nopeammin, kunhan noita mikromaksuja ei ole tuotu peliin sillä ehdolla että on tietoisesti hidastettu esimerkiksi pelin sisäisen rahan saantia niiltä pelaajilta jotka eivät mikromaksuja tahdo käyttää. On eduksi alalle että erilaisille pelaajille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia.

Samoilla linjoilla itsekin, mutta lisäisin ehtoihin että emopeleistä ei ole poistettu merkityksellistä sisältöä mikromaksujen hyväksi (kuten muistaakseni ME3). Lisäisin myös ettei mikromaksujärjestelmä itsessään saa vaikuttaa emopelin toiminnallisuuteen (esim. AC Unity).

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Oon monesti vitsaillut (niinkuin olisivat muka halpoja) pelien hinnoista tietämättömille, että "EI SE MAKSA KO SEITSEMÄN KYMPPIÄ." Nämä ihmiset kun tietäisivät, että sen päälle saattaa joutua laittamaan vielä monta kymppiä lisää kun puhutaan yhden pelin elinkaaresta, niin...
Eipä siinä kaikki on suhteellista, mutta kaikkihan tietävät ettei mikromaksut useinkaan pysy "hyvän maun" rajoissa, vaan menevät helposti älyttömäksi nyhtämiseksi.