Elite: Dangerous hylkääkin luvatun offline-tilan / Uutiset / pelaaja.fi

Elite: Dangerous hylkääkin luvatun offline-tilan

17.11.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Frontier Developmentsin joukkorahoitettu avaruusseikkailupeli Elite: Dangerous ei tule sittenkään sisältämään minkäänlaista offline-tilaa. Pelin Kickstarter-sivuilla luvatun ominaisuuden poissaolo on selvinnyt vasta vain noin kuukautta ennen Elite: Dangerousin virallista julkaisua.

Pelin kotisivuilla tehdyn ilmoituksen mukaan uudesta Elitesta pääsee kyllä nauttimaan halutessaan yksin, mutta pelaaminen vaatii silti ottamaan yhteyttä pelin palvelimille. Tämä johtuu siitä, että monet pelin galaksien mekaanisista toiminnoista on isketty toimimaan juurikin sen omien serverien sisällä.

Elite: Dangerousin vastaavana tuottajana toimivan Michael Brooksin mukaan offline-tilan toteuttaminen olisi pakottanut kehittäjiä tekemään merkittäviä kompromisseja visionsa suhteen. Monet peliä odottaneet ovat ehtineet ottaa uutisen vastaan pettyneinä erityisesti pelin foorumeilla.

Elite: Dangerous saa virallisen julkaisunsa pc:llä 16. joulukuuta. Vielä julkaisun jälkeenkin peli on laajenemassa muun muassa uusien aluksien muodossa.

Lähde: Frontier Developments, Gamespot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Karvas pettymys tämä kyllä. Sentään yksinpeli on edelleen olemassa ja sinällään ymmärrän tekijöiden näkökannan. Sitten jos palvelimiin tuleekin jotain häikkää tai ne suljetaan, niin peli on olemassa enää päänsisäisinä sähköimpulsseina. Pääasia toki että saadaan peli ylipäätään ulos ja toimintakykyiseksi.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä lindario

Sitten jos palvelimiin tuleekin jotain häikkää tai ne suljetaan, niin peli on olemassa enää päänsisäisinä sähköimpulsseina.

Ikävä kyllä juuri tämä on ongelmana yhä useammassa pelissä nykyään. Pistääkin todella harkitsemaan tällaisten peiien ostoa, tulevaisuudessa pelkkiä mukin alusia.

Käyttäjän XONE720p10FPS kuva
XONE720p10FPS

Hyvä vaan. eipä warettajat saa rohmuttua tätäkään ilmaiseksi.

Käyttäjän jani kuva
jani

Hyvä päätös kehittäjiltä.

Käyttäjän Diego McBonana kuva
Diego McBonana

Frontier Developments päätti jostain käsittämättömästä syystä kusta omiin muroihinsa ja yrittää tarjota niitä sitten pelaajille. Kyse on _luvatun_ ominaisuuden puuttumisesta, toivottavasti Kickstarter-sopimus antaa tukijoille oikeuden vaatia rahoja takaisin. Ongelmaksi taitaa kuitenkin viimeistään muodostua (idiootit) tukijat, jotka eivät ymmärrä puolustaa omaa etuansa. Pelin voi myöhemmin hankkia alelaarista.

Onneksi en tukenut tätä projektia, vaikka asia oli todella suuren pohdinnan alla.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Diego McBonana

Onneksi en tukenut tätä projektia, vaikka asia oli todella suuren pohdinnan alla.

Onneksi moni muu tuki ja siksi saamme jälleen yhden erinomaisen avaruussimulaation pelattavaksi.

Ymmärrettävästi tämän ominaisuuden puuttuminen harmittaa. FD on jo jakanut ohjeet miten menetellä jos haluaa KS rahansa takaisin.

Saa nähdä kauan pelaajilta kestää ymmärtää, että KS tai muiden crowdsourcing -projektien tukemisessa on riskinsä.

Käyttäjän roope74 kuva
roope74

Mikä ongelma tuossa nyt on? Jos pelin serverit suljetaan, mitä veikkaatte kauanko menee aikaa että peli on hackattu toimimaan ilman servereitä. Dangerous vaatii kuitenkin sen verran konetehoa, ettei sitä pysty pelaan "läppärillä junassa" ja kuinka moni peli-pc on oikeasti ilman nettiyhteyttä.

Olen alkuperäisiä kickstarter tukijoita ja olen ilmoinen että sulkivat warettajien portit.

Käyttäjän Diego McBonana kuva
Diego McBonana
Lainaus käyttäjältä edqe

Onneksi moni muu tuki ja siksi saamme jälleen yhden erinomaisen avaruussimulaation pelattavaksi.

EVE Online on nostanut itsellä riman todella korkealle, joten toistaiseksi olen varsin kriittinen "kilpailijoihin". Pelien suora vertailu on epäreilua ja turhaa, mutta siltä on vaikea välttyä. Varsinkin nyt. Taistelu ei ole koskaan tämän tyyppisissä peleissä kiinnostanut, vaan kaupankäynti. En ole EVE Onlinessa poistunut asemalta moneen kuukauteen.

Lainaus käyttäjältä edqe

Ymmärrettävästi tämän ominaisuuden puuttuminen harmittaa. FD on jo jakanut ohjeet miten menetellä jos haluaa KS rahansa takaisin.

Jokaisen pitäisi tähän tarttua, muuten meillä pelaajilla ei ole mitään oikeutta vaatia ja odottaa, että valloillaan olevat käytännöt muuttuvat. Kyse on periaatteesta. Rahat pois on selkeä osoitus siitä, että siitä on pidettävä kiinni mitä luvataan tai ainakin ne muutokset tehtävä avoimesti. Kyllä sen pelin voi heti perään ostaa muualta, mutta KS-peruutus olisi selkeä osoitus siitä, että emme me pelaajat aivan kaikkea niele.

Monen muun pelin kohdalla se ei tulisi koskaan toteutumaan, koska jatko-osa pelisarjaan x on saatava, vaikka se olisi kuinka buginen ja turha. Tämän tyyppisissä peleissä pelaajien keski-ikä on todennäköisesti hieman suurempi ja sitä kautta odotan ja toivon, että nyt äänestetään lompakolla.

Lainaus käyttäjältä edqe

Saa nähdä kauan pelaajilta kestää ymmärtää, että KS tai muiden crowdsourcing -projektien tukemisessa on riskinsä.

Kyllä kaikki varmaan riskit tiedostaa, ainakin pitäisi. Kyse on kuitenkin tällä kertaa pitkälti siitä, että tuo muutos ilmoitettiin aivan liian myöhään. Ei se voinut tulla kehittäjille yllätyksenä, kuten se nyt tuli peliä tukeneille pelaajille.

Todennäköisesti kehittäjät eivät olleet ajatelleen KS-kampanjaansa loppuun ja sinne jäi virhe. Vaihtoehtoisesti heillä on todella ollut pakka vielä varsin pahasti levällään pelin suhteen, kun on lähdetty rahaa kerjäämään. Yhtä kaikki, kyse on lopulta varsin isosta asiasta, joka on varmasti tiedostettu jo aikoja sitten. Pelinkehittäjät eivät kuitenkaan jostain syystä halunneet asiaa tuoda julki "riittävän" aikaisin. Miksi?

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Diego McBonana

EVE Online on nostanut itsellä riman todella korkealle, joten toistaiseksi olen varsin kriittinen "kilpailijoihin". Pelien suora vertailu on epäreilua ja turhaa, mutta siltä on vaikea välttyä. Varsinkin nyt. Taistelu ei ole koskaan tämän tyyppisissä peleissä kiinnostanut, vaan kaupankäynti. En ole EVE Onlinessa poistunut asemalta moneen kuukauteen.

Pelien vertaaminen on kieltämättä hankalaa, koska EVE ja E:D ovat kaikesta huolimatta hyvin erilaisia. Uskon että moni pelaa E:Dtä myös pelkän taistelun takia (Oculus Rift + HOTAS). Onneksi molemmat mahtuvat markkinoille helposti muiden avaruusaiheisten pelien joukkoon. Itse pelaan X-sarjaa kaupankäynnin ja imperiumin rakentamisen takia, enkä koe että E:D tai SC olisivat "kilpailijoita". Tulen ostamaan E:Dn ja Star Citizen itselläni jo onkin.

Lainaus käyttäjältä Diego McBonana

Kyllä kaikki varmaan riskit tiedostaa, ainakin pitäisi. Kyse on kuitenkin tällä kertaa pitkälti siitä, että tuo muutos ilmoitettiin aivan liian myöhään. Ei se voinut tulla kehittäjille yllätyksenä, kuten se nyt tuli peliä tukeneille pelaajille.

Täysin samaa mieltä. Odottaisin yhteisörahoitteisilta peleiltä huomattavasti läpinäkyvämpää kehitysprosessia. Tässä FD teki kyllä mielestäni pahan virheen.