”En voi kuvitella, että palaisimme jaksoittaiseen julkaisumalliin.” – Life Is Strange -tekijät pohtivat pelisarjan tulevaisuutta ja luonnetta

Tunteikkuutta alusta loppuun - True Colors sekä jatkaa ja rikkoo pelisarjan perinteitä.

4.8.2022 16:15

Square Enix -studion pelintekijät pohdiskelevat Life Is Strangen perimmäistä luonnetta sekä franchisen tulevaisuudennäkymiä vuosi sarjan viimeisimmän pelin, True Colorsin, julkaisusta.

Ylemmän tason tarinasuunnittelija Philip Lawrence ja ylemmän tason vastaava tuottaja Sarah Van Rompeay painottavat, että tunteet ja tunteikkuus ovat aina olleet Life Is Strangen sydämessä. Siksi myös empatian nostaminenTrue Colorsin päähenkilön supervoimaksi tuntui luontevalta liikkeeltä.

”Testatessamme [pelejä] faneilla, [empatiaa] kohtaan osoitettiin kiinnostusta. — Nostetaan se siis todella kaiken keskiöön ja tehdään siitä voimakyky,” Lawrence selittää pelin alkukehittelyn prosessia.

Life Is Strange on tunnettu aiemmin liikuttavien hahmokaariensa lisäksi myös siitä, että pelien tarinat on jaettu viiteen erilliseen jaksoon, jotka julkaistaan pienellä viiveellä toisistaan. True Colors oli kuitenkin ensimmäinen pelisarjan osa, joka rikkoi tämän kaavan ja julkaisi koko tarinansa pelattavaksi yhdellä kertaa.

Tästä huolimatta tarina on edelleen jaoteltu omiin jaksoihinsa, joiden jälkimainingeissa pelaajat pääsevät heijastelemaan tekemiään kiperiä valintoja sekä niiden seurauksia. Jaksojen yhtäaikainen julkaisu on kuitenkin koettu Square Enixillä pelikansaa parhaiten palvelevaksi ratkaisuksi. Pelaajilla on edelleen valinta pitää taukoa jaksojen välissä, mikäli he niin tahtovat tehdä, mutta nopeampaa etenemistahtia suosivat pelaajat voivat nyt myös jatkaa vain suoraan eteenpäin. Palaute tästä mallista onkin ollut suurimmaksi osaksi vain positiivista.

”En voi kuvitella, että palaisimme jaksoittaiseen julkaisumalliin”, toteaa Lawrence.

Life is Strange: True Colors julkaistiin 10. syyskuuta 2021 PlayStation 4 ja 5 -konsoleille, Xbox One ja Series-konsoleille, Stadialle sekä pc:lle. Myöhemmin julkaisu laajeni kattamaan myös Nintendo Switchin.

Lähde: Rock Paper Shotgun

Lisää luettavaa