Pelaajan ennakkotestissä NHL 14

EA on puskenut markkinoille jääkiekkopelejä jo kaksi vuosikymmentä. NHL 14 tuntuu osuvan kultasuoneen. Pelaaja kävi Tukholmassa testaamassa peliä ja ihastui siihen palavasti.

22.8.2013 13:53

NHL-videopelejä on ilmestynyt 23 vuoden ajan. Se on todella pitkä aika, jonka kuluessa koko jääkiekkoileva maailma on muuttunut. Sarjan aloitusvuonna 1991 Teemu Selänne pelasi vielä Jokereissa ja nosti lähes yksin tulevan KHL-seuran Suomen jääkiekkomaailman huipulle. Teemu pelaa luultavasti vielä yhden vuoden, ja ”Änäri” on yhä voimissaan.

Okei, ehkei maailma ole kuitenkaan niin kovasti muuttunut – paitsi että Suomi on sentään tätä nykyä jääkiekon maailmanmestari.

Eräs legendaarisimmista NHL-sarjan peleistä on NHL 94, joka on nostettu lätkäpelifanien toimesta klassikon asemaan. Tänä vuonna sen julkaisusta on tullut kuluneeksi 20 vuotta. EA kunnioittaa klassikkoa lykkäämällä sen NHL 14 -pelin kylkeen omana pikkupelinään.

Tukholmassa EA:n paikallisessa toimistossa istuu onnellisen näköinen mies. Pelisarjan monivuotinen tuottaja Andy Agostini hymyilee leveästi, kun häneltä kysyy syytä klassisen 94-vuosikerran mukanaololle.

– Emme suunnitelleet 94-lätkän mukaanottoa etukäteen. Kun aloimme työstää NHL 14:ää, joku tiimissämme vain tokaisi, että NHL 94 täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Siitä saimme idean ottaa klassisen pelimuodon mukaan tämän vuoden versioon omana pikkupelinään.

Usein muistot ovat parempia ja mielenkiintoisempia kuin todellisuus. Harva 20 vuotta vanha peli toimii tauon jälkeen yhtä hyvin kuin silloin aikoinaan.

– Emme halunneet kääntää NHL 94:ää sellaisenaan tälle konsolisukupolvelle. Pelasimme alkuperäistä 94:ää toimistollamme ja tajusimme, että tämän päivän pelaajasukupolvelle se on melkoisen heikko peli, vaikka se toki tuolloin olikin jotain vallankumouksellista. Siksi päätimme tehdä sen uusiksi NHL 14 -pelin uudella pelimoottorilla. Pelimuoto on lähinnä kädenojennus niitä pelaajia kohtaan, jotka ovat olleet pelisarjan mukana sen alkuvuosista lähtien.

Ripaus vanhaa

NHL 94 -pelimuoto on siis toteutettu pelisarjan uudella fysiikkamoottorilla. FIFA-peleistä tuttu Player Impact Engine on mukana ensimmäistä kertaa, mutta se käytännössä tarkoittaa? Viime vuoden version ylivoimaisesti suurin heikkous oli pelin fysiikkamoottorissa, joka oli luvalla sanoen heikko. Agostinikin tunnustaa tämän.

– Kun aloimme työstää tämän vuoden peliä, pelaajien käyttäytyminen taklaustilanteessa oli ensimmäinen asia, johon halusimme muutoksen. Viime vuoden versiossa taklauskohdalla ei ollut merkitystä, eikä pelaajien kokoeroakaan otettu huomioon. Nyt kaikki tuo on muuttunut.

Pääsimme testaamaan NHL 14 -peliä muutaman tunnin ajan, ja on pakko myöntää, että pelikokemus on tänä vuonna tyystin erilainen. Isoilla pelaajilla pienen pelaajan kroppaan kiinni ajaminen tuottaa täysin erilaisia tuloksia kuin pienellä pelaajalle järkälemäiseen puolustajaan törmääminen. Myös taklauskulmalla on väliä. Viime vuoden versiossa pystyi taklaamaan pelaajan selälleen seisovilta jaloilta jopa takaapäin fysiikan lakien vastaisesti. Tänä vuonna liike-energialla on tärkeä rooli taklausten onnistumisessa. Mikäli pelaajaa taklaa sivulta, tämä ei suinkaan kaadu suoraan eteenpäin vaan taklaajan luistelusuuntaan. Jo parin pelin jälkeen huomaa tämän muuttavan pelaamista täysin uudenlaiseksi.

Graafisesti peli on pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen, eikä NHL 14 tuo asiaan poikkeusta. Myös välianimaatiot ovat pitkälti vanhoja tuttuja.

Paljon uutta

Viime vuoden versiossa etenkin nettipeleissä aivan liian moni pelaaja luisteli täyttä vauhtia omalta puolustusalueelta hyökkäyspäätyyn – nopeita luistelijoita oli mahdoton pysäyttää. Osasyy tähän oli puolustuspelaajien kömpelyydessä. Ne kääntyivät hitaasti mutta kankeasti, ja aivan liian usein nopeat hyökkääjät pääsivät siniviivasta ohi silkalla ketteryydellään.

Tämän vuoden versiossa puolustajat liukuvat sujuvasti myös sivuttaissuunnassa, mikä auttaa oman päädyn suojaamista huomattavasti. Kun siniviivalleen asettelee neljä pelaajaa torpedoimaan liukkaiden hyökkääjien yksinäisiä harppuunahyökkäyksiä, on vastustaja pakotettu heittämään rännikiekkoa puolustuksen ohi. Tämä luo peliin realistisuuden tuntua, ja erilaiset pelityylit saavat kukoistaa huomattavasti monimuotoisempina kuin ennen.

Testiversiossa taklauksilla oli hieman liian suuri merkitys. Tämän vuoden versiossa erillistä taklausnappia ei ole, vaan taklaaminen suoritetaan liukumalla vastustajaa päin. Pelaajaa oli jään pinnassa lähes koko ajan. Agostini kuitenkin kertoi, että peliä viilataan vielä ennen julkaisua. Mikäli perustilassa vauhtia on liikaa, mukana ovat tänäkin vuonna omat liukusäätimet, joiden avulla pelistä voi tuunata mieluisensa lätkäkokemuksen.

Uutena pelimuotona NHL 14:ssä on Live the Life, joka on käytännössä vanha Be a Pro muutamilla uusilla ominaisuuksilla varustettuna. Siitä pelin tuottaja Angy Agostini ei kuitenkaan suostunut kertomaan vielä mitään.

Myös kiekon kanssa kikkailua on yksinkertaistettu. Nyt ei tarvitse kuin painaa liipaisin pohjaan ja liikutella pelaajaansa, niin pelaaja tekee mailatemppuja automaattisesti. Kikkailu on entistä helpompaa, ja pitääkin toivoa, ettei temppuilusta tehdä liian tehokasta keinoa selvitä puolustajien vartalosyleilystä maalin eteen. Viime vuoden versiossahan kiekon suojaaminen oli hieman liian helppoa ja hyökkääjä pääsi helposti maalin eteen puolustajan ollessa voimaton. Toivottavasti vastaavaa superkikkaa ei tänä vuonna nähdä.

Nyrkkisankarit arvossaan

Kun taklauksen kohteena on joukkueen tähtipelaaja, siitä ei oikeassa elämässä rangaistuksitta selviä. Vastustajan nyrkkisankari on heti kimpussa opettamassa jääkiekon koodistoa typerälle taklaajalle. NHL 14 -pelissä kyseinen kirjoittamaton laki on saatu mukaan ensimmäistä kertaa aidon tuntuisesti. Tähteä taklatessaan saa kimppuunsa vastustajan poliisin, jonka jälkeen kuvakulma muuttuu suoraan lennosta tappelutilaan.

Vaikka kuinka vihaisikin oikean elämän tappeluita, on myönnettävä, että homma toimii hienosti. Toki myös poliisit voivat haastaa toisiaan tappeluihin, ja poikapainin voittaja saa hankittua joukkueelleen lisäenergiaa voitetusta nyrkkeilyottelusta.

Maalivahtien liikettä on Agostinin mukaan niin ikään paranneltu. Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen tätä ei välttämättä huomannut, mutta ainakin one timerit tuntuivat uppoavan realistisemmin kuin ennen, eivätkä maalivahdit venyttäneet räpylöitään kiekon eteen epärealistisesti niin kuin NHL 13 -pelissä. Tosin muutaman pelitunnin rupeama ei tietenkään ollut läheskään tarpeeksi pitkä aika kaikkien pienten muutosten huomioimiseen.

Sen verran vaikuttavaa jälkeä peli kuitenkin oli jo nyt, että on helppo kuvitella NHL 14:n olevan kaikkien aikojen lätkäpeli etenkin kavereiden kanssa pelatessa. Pelaajat liukuvat jäällä saumattomammin kuin ennen, ja fysiikkamoottori tekee kaikesta sulavampaa kuin viime vuoden versiossa.

Entä se mukaan laitettu NHL 94 -pelimuoto?

Testasin 20 vuoden takaista mutta modernisoitua Änäriä yhden pelin verran, ja oikeassahan Agostini oli. Vaikka pelimuoto olikin tehty uusiksi uudella pelimoottorilla, jo yhden ottelun pelaaminen oli melkoisen tuskainen kokemus. NHL 94 -pelimuoto oli kömpelö sekä yksinkertainen kokemus, ja ilman sääntöjä pelattu lätkä oli tänä päivänä typerän tuntuista kohellusta.

Lapsuuden suosikit kannattaa jättää suosiolla sinne lapsuuteen.

NHL 14 ilmestyy PS3:lle sekä Xbox 360:lle 12. syyskuuta.

Lisää luettavaa