Ennakossa Dragon Age: Inquisition – fantasiasarjan valitut palat

BioWaren eeppisen fantasiaseikkailun kolmas osa palaa juurilleen ja pyrkii yhdistelemään edeltäjiensä parhaita puolia.

4.11.2014 10:44

Kehittäjä: BioWare 
Julkaisija: Electronic Arts
Alustat: PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One
Julkaisupäivä: 21. marraskuuta 2014

Dragon Age: Inquisition on tuottaja Cameron Leen mukaan peli, jonka BioWare olisi halunnut jo fantasiasarjan ensimmäisen osan olevan. Pelaaja vieraili viime viikolla Lontoossa tunnustelemassa peliä, eikä Lee ennakkotestin perusteella puhu turhan suuria. Kolmas Dragon Age maistuu toteutetuilta visioilta, ja edellisen osan suoraviivaisuuteen pettyneet voivat huoletta tuulettaa jo ennen pidemmälle lukemista. 

Fereldenin ja Orlaisin valtakuntiin sijoittuva Inquisition usuttaa vastahakoisen päähahmon maailmanpelastushommiin tämän saatua puolivahingossa voiman sulkea ulottuvuuksien välille ilmestyviä repeytymiä. Tuonpuoleisen asukkeja tosimaailmaan sylkevät aukot eivät ole ainoa kansoja piinaava uhka: maagien ja temppeliritareiden sukset ovat edelleen ristissä, ja Orlaisia piinaa sisällissota. Koska apua ei tunnu löytyvän muualta, päähenkilö löytää itsensä luotsaamasta lakikirjojen pölyisimmistä pykälöistä uudelleen esiin kaivettua inkvisitiojärjestöä, jonka tehtävänä on pitää yllä maailmanjärjestystä.

Studio on lupaillut pelaajan ohjastaman inkvisiittorin valintojen vaikuttavan entistä näkyvämmin pelin juoneen ja maailmaan. Muutaman tunnin perusteella valintojen todellista painoa on mahdoton arvioida, mutta peli itse antaa nyt palautetta eri vaihtoehtojen seuraamuksista, mikä saa ne tuntumaan ainakin pintapuolisesti tärkeämmiltä. Tiukasti tiettyä linjaa ylläpitävät pelaajat voivat nyt valita omia tarkoitusperiään ajavat vaihtoehdot helposti ilman turhaa arpomista, vaikka systeemi ryövääkin valinnoilta tietynlaisen ennalta-arvaamattomuuden.

Hahmonluonti on Inquisitionissa tarkempaa kuin aiemmin, ja muistuttaa tuoreen Sims 4:n muovailuvahamaista muokkaussysteemiä. Hahmot ovat ennennäkemättömän todentuntuisia, ja kaikkea silmäripsien pituudesta nenän kyömyisyyteen voi viilata. Myös sivuhahmojen ilmeissä on eloa, ja ääninäyttelyyn on panostettu aikaisempaa enemmän. Toisesta osasta tuttu, sävyltään erilaisia vastausvaihtoehtoja tarjoava keskustelupyörä on edelleen mukana.

Hahmojen kehitys tapahtuu tavalliseen tapaan erilaisten kykyverkostojen kautta, joissa edetään kokemuspisteiden karttuessa. Mukana ovat vanhat tutut hahmoluokat ja aseet, ja eri rodut tukevat tiettyjä luokkavalintoja. Käyttöjärjestelmä on järkeenkäypä ja vaikuttavasti suunniteltu, eivätkä edes roolipelielementit tunnu numeroiden räkläämiseltä.

Matkan varrella nähdään myös vanhoja tuttuja. Aiempien pelien hahmot näyttävät paremmilta kuin koskaan, eikä heitä ole sullottu mukaan pelkkien cameoiden vuoksi. Dragon Age: Originsin tapahtumista on vierähtänyt jo vuosikymmen, ja on mielenkiintoista nähdä, miten sen hahmot ovat kasvaneet ja kehittyneet. Vaikka pelisarjan vanhoja faneja hemmotellaan urakalla, ummikkokaan ei voi valittaa: uudet matkakumppanit ovat luotettavaan BioWare-tapaan mielenkiintoisia ja pidettäviä, ja hahmojen välinen huulenheitto on edelleen erittäin viihdyttävää.

Peli on myös muilta osiltaan harvinaisen mukavaa katseltavaa. Kaunis maailma ei ole aivan avoin, mutta tutkittavat alueet ovat valtavia ja ajatuksella tehtyjä. Lähes kaikki tekeminen pienimmistä hamstraustehtävistä lähtien kasvattaa inkvisition vaikutusvaltaa. Valtapisteillä puolestaan voi esimerkiksi lähettää tiedustelujoukkoja avaamaan uusia alueita. Mikä sen palkitsevampaa kuin sekopäisten maagien valtaaman kylänraunion muuttaminen inkvisition tukikohdaksi? Sivutehtävät ovat itsessään viihdyttäviä ja vaihtelevia: esimerkiksi maailmaan ripotellut astrarium-kaukoputket laittavat pelaajan pohtimaan ”yhdistä pisteet” –tyyppisiä pulmia.

Myös kaikenlainen keräily on aiempaa mielekkäämpää. Esimerkiksi erilaisia yrttejä käytetään nyt juomien paranteluun, ei niiden varsinaiseen keittelyyn. Lyhyt katsaus varusteiden luontiin ja kustomointiin aiheutti lähinnä pakokauhua: ilmeisen laajaa järjestelmää oli aivan turha edes yrittää jäsentää testiajan puitteissa. Tee-se-itse –ihmiset saanevat varmasti paljon irti edellämainituista ominaisuuksista mikäli ensivaikutelma ei petä.

Ensimmäisen Dragon Agen pelaajien mieltymyksiin taipuva taistelusysteemi ihastutti taktisine elementteineen, mutta jatko-osan lättyynlätkintämekaniikat eivät keränneet aivan yhtä suurta suosiota. Inquisition palaa alkulähteilleen: taktinen kamera tekee paluun huomattavasti paranneltuna versiona. Taistelutannerta voi zoomailla mielensä mukaan, ja pelin voi pysäyttää hankalan paikan tullen. Taktikointitila toimii myös kokemattomampien strategistien hyppysissä, ja sitä rohkaistaan käyttämään alusta lähtien. Hahmojen kunto ei parane itsestään ajan myötä, joten jokaisella kohtaamisella on väliä.

Taistelu itsessään on myös kuin päivitetty versio Originsin vastaavasta. Erikoiskykyjä on paljon, ja eri hahmoluokat täydentävät toisiaan sujuvasti. Mekaniikat eivät siis tule mullistamaan kenenkään maailmaa, mutta suurimmaksi osaksi vihollisten niittäminen on nautinnollista ja toimivaa. Myös taistelukumppanit tuntuvat aiempaa fiksummilta: tumput suorina seisoskelu on minimoitu, mutta tekoäly ei tuntunut perustilassaan myöskään itsetuhoisen uhkarohkealta. Normaalivaikeustasolla peli tuntui huomattavasti helpommalta kuin Origins, mutta jokainen löytänee itselleen sopivat asetukset.

Teknisten vikojen ei voi sanoa varsinaisesti piinanneen peliä, mutta joitain ongelmia ei voi jättää mainitsematta. Kontrollit tuntuvat tahmeilta, ja kaikkeen vaikuttava pieni viive alkaa häiritä hyvin nopeasti. Hiiri ja näppäimistö eivät toimi yhtä vaivattomasti kuin peliohjain, vaan vaativat tarpeetonta tarkkuutta esimerkiksi tikkaille kiivetessä tai arkkuja availlessa. Tätä ei todellakaan helpota kameraa liikutellessa näytöltä katoava, muutenkin maastoon sulautuva kursori, jota joutuu esimerkiksi taistelun tuoksinnassa etsimään aivan liian kauan kuvakulmaa vaihdettuaan. Testiversiota vaivasi myös lievä nykiminen, jota ei toivoisi laadukkaammilla koneilla näkevän.

Dragon Age: Inquisition julkaistaan Euroopassa 21. tätä kuuta PC:lle, Playstation 3:lle, Playstation 4:lle, Xbox 360:lle ja Xbox Onelle.

Lisää luettavaa