Ennakossa FIFA 15 – realistisuus huipussaan

FIFA 15 mullistaa jalkapallopelit kertaheitolla. Vierailimme EA:n studioilla Guildfordissa ottamassa siihen tuntumaa.

20.6.2014 08:00

Tunnustetaan hetki alkuun: en pelannut FIFA 14 -peliä oikeastaan lainkaan alkuinnostuksen jälkeen. Etenkin uuden sukupolven konsoleilla se oli toki jälleen sitä kuuluisaa eteenpäinmenoa edelliseen versioon verrattuna. Silti siitä puuttui se uusi, perustavanlaatuinen uudistus, joka olisi pakottanut palaamaan pelin ääreen yhä uudelleen ja uudelleen.

Tänä vuonna samaa ongelmaa ei ole. Tämän vuoden FIFA 15 -pelissä kun on uudistus, joka muuttaa jalkapallopelit täydellisesti ja lopullisesti.

Pallon fysiikkamallinnus on pantu täysin uusiksi. Pallo elää paremmin kuin ennen, ja esimerkiksi raskaat tykitykset 30 metristä ovat entistä aidomman tuntuisia. Suurin, liki messiaaninen uudistus jalkapallopelirintamalla on kuitenkin niin huiman yksinkertainen, ettei pelaaja edes tajua, miksi sitä ei ennen ole ollut peleissä mukana: pallossa on kierre.

Tämä tuntuu vähäpätöiseltä uudistukselta, mutta on kaikkea muuta. EA:n studioilla Guildfordissa peliä testattuamme jokainen toimittaja oli samaa mieltä. Pallon kierre tulee mullistamaan tulevaisuuden jalkapallopelit.

Millä tavoin tämä sitten vaikuttaa peliin? Otetaanpa yksinkertainen esimerkki. Laituri nousee vasemmalta ja heittää keskityksen maalille oikealla jalallaan. Hyökkääjä pääsee palloon kiinni ja puskee. Pois maalilta kiertyvä pallo liukuu kuitenkin hänen otsastaan suuntaa muuttaen ja vierii juuri ja juuri takatolpan ohi.

Vaan mitäpä jos keskitys tulee niin, että pallo kierii sisäänpäin kohti päätyrajaa ja hyökkääjä puskee palloa? Pallo ottaa sisäänpäin kääntyvän kierteen hyökkääjän otsasta, kääntyy jyrkemmässä kulmassa kohti maalia ja uppoaa takanurkkaan.

Pallo elää kentällä jatkuvasti kierteen mukaan. Kun keskikenttämies syöttää maata pitkin sisäsyrjällä kanssapelaajalleen, pallon vastaanottava pelaaja voi ottaa pallon haltuun sen liikerataa myötäillen ja ohittaa vastaantulevan puolustajan pallon omaa liikevoimaa hyväksikäyttäen. Efektiä on vaikea selittää – se on koettava itse.

Pelko siitä, että pallon liukuminen nurmella saisi sen käyttäytymään kuin jäällä, oli aiheeton. Eihän pallo oikeassakaan elämässä pyöri kentällä, vaan se liukuu ja pyörii samaan aikaan. FIFA 15:ssä peli soljuu eteenpäin aivan uudella tavalla, ja osaavien pelaajien kädessä liikkeistä tulee saumatonta balettia.

Toistakaan silmäänpistävää uudistusta on vaikea ohittaa. Koko FIFA 15 -esittelytilaisuus aloitetaan esityksellä siitä, millä tavoin peli on graafisesti edistynyt. Tässä vaiheessa toimittajajoukkiosta kuuluu kollektiivinen huokaus, sillä audiovisuaalisesta annista puhuminen on yleensä silkkaa sen peittelyä, ettei peliin ole saatu tehtyä mitään todellisia uudistuksia.

FIFA 15 -pelin suhteen etenkin grafiikan paraneminen on kuitenkin niin huima askel, että hehkutus on paikallaan. Tämänkin ”uudistuksen” vaikutuksen huomaa vasta ohjaimen käteen ottaessaan. Nurmikko on huimasti yksityiskohtaisempi kuin ennen, ja peliä työstävä EA Canada on oppinut valjastamaan uuden sukupolven laskentatehot käyttöönsä.

Kun pelaaja liukuu maaliviivalle ja pelastaa pallon potkaisemalla sen ylimmälle penkkiriville, hän törmää samalla tolppaan, joka heilahtaa komeasti tärähtäen. Vesisateessa pisarat kimpoilevat pallosta ja pelaajista. Stillkuvissa peliä ei enää erota aidosta jalkapallolähetyksestä, ja liikkeessäkin illuusio hipoo täydellisyyttä.

Viiden tunnin pelisessioiden aikana noin 60-prosenttisesti valmiista pelistä ehti jo nyt nähdä, että muutos menneisyyteen verrattuna on valtava. Pelimuodoista emme vielä kuulleet mitään, mutta jo nyt tuntuu selvältä, että kierre pallossa on tänä vuonna uudistus, joka kirjoittaa virtuaalijalkapallon lait täysin uusiksi. Kierre vaikuttaa pelaamiseen, laukauksiin ja syöttöihin niin perustavanlaatuisesti, ettei paluuta vanhaan ole.

FIFA 15 ilmestyy syyskuun 26. päivä PS4:lle, Xbox Onelle ja vanhan sukupolven konsoleille.

Lisää luettavaa