Ennuste: Pelimyynnit kasvavat yli 130 miljardiin euroon vuonna 2019 / Uutiset / pelaaja.fi

Ennuste: Pelimyynnit kasvavat yli 130 miljardiin euroon vuonna 2019

25.11.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
4
Ennuste: Pelimyynnit kasvavat yli 130 miljardiin euroon vuonna 2019

Pelimarkkinoihin erikoistunut markkinatutkimusyhtiö Newzoo arvioi maailmanlaajuisten pelimyyntien kasvavan tänä vuonna 148,8 miljardiin dollariin, eli 133,8 miljardiin euroon.

Yhtiö arvioi aikaisemmin tänä vuonna pelimyyntien ylittävän 150 miljardin dollarin rajapyykin, mutta tarkisti ennustettaan analyysiensa pohjalta. Alennetusta ennusteesta huolimatta pelimyynnit kasvat  viimevuodesta 7,2 prosenttia. Vahvinta kasvu on mobiilimarkkinoilla, joiden ennustetaan kasvavan tänä vuonna 9,7 prosenttia 68,2 miljardiin. Konsolimarkkinoiden kasvuksi ennustetaan 7,3 prosenttia 45,3 miljardin myynneillä. Pc:n taas arvioidaan jäävän 2,8 prosentin kasvulla ja 35,3 miljardin myynneillä pienimmäksi segmentiksi.

Vahvasta kasvusta huolimatta pelimarkkinoiden kasvu hidastui vuodesta 2018, jolloin konsolimarkkinat kasvoivat Newzoon mukaan 26,6 prosenttia edellisvuodesta. Tämänvuotisen kasvun hidastumisen arvioidaan selittyvän esimerkiksi ensi vuonna saapuvan uuden konsolisukupolven odotuksella sekä battle royale -pelien kulutuksen hiipumisella.

Lähde: Newzoo

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Siinäpä näkee aika selvästi, mikä pelibisneksessä on tätä nykyä vikana monien vanhanliiton pelaajien silmissä: Mobiilipelit johtaa tuotoissa suvereenisti ja pelkästään lisää kaulaansa muihin. Sen päälle kun lisätään se, että ne ovat halvempia tehdä ja niitä voi peluuttaa kansalla käytännössä loputtomiin suhteellisen pienillä ylläpitokustannuksilla, niin ero tähän kivikautiseen "harrastajapelaamiseen" konsoleilla ja pc:llä alkaa olla varmasti merkittävä.

Eipä siis ihme, miksi yhtiöillä on kova halu tuoda kaikki mobiilimaailman epämääräiset monetisaatiomallit myös pc- ja konsolipeleihin ja muokata pelit loputtomiin jatkuvaan palvelumuotoon.

Kyllähän kunnollisille yksinpeleillekin on olemassa markkinarakonsa, mutta jatkuvaa kasvua tarvitsevat pörssiyhtiöt ei enää välttämättä ole niitä, jotka siihen bisnekseen vaivautuisivat. Nykyään ei enää riitä break even ja vähän päälle, kun tuottavampiakin keinoja on keksitty.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn
Lainaus Haerski

Siinäpä näkee aika selvästi, mikä pelibisneksessä on tätä nykyä vikana monien vanhanliiton pelaajien silmissä: Mobiilipelit johtaa tuotoissa suvereenisti ja pelkästään lisää kaulaansa muihin. Sen päälle kun lisätään se, että ne ovat halvempia tehdä ja niitä voi peluuttaa kansalla käytännössä loputtomiin suhteellisen pienillä ylläpitokustannuksilla, niin ero tähän kivikautiseen "harrastajapelaamiseen" konsoleilla ja pc:llä alkaa olla varmasti merkittävä.

Eipä siis ihme, miksi yhtiöillä on kova halu tuoda kaikki mobiilimaailman epämääräiset monetisaatiomallit myös pc- ja konsolipeleihin ja muokata pelit loputtomiin jatkuvaan palvelumuotoon.

Kyllähän kunnollisille yksinpeleillekin on olemassa markkinarakonsa, mutta jatkuvaa kasvua tarvitsevat pörssiyhtiöt ei enää välttämättä ole niitä, jotka siihen bisnekseen vaivautuisivat. Nykyään ei enää riitä break even ja vähän päälle, kun tuottavampiakin keinoja on keksitty.

Mobiilikupla on jo täynnä, eikä suurin osa siellä mitään rahaa tee.

http://www.gamesindustry.biz/articles/2019-11-25-top-1-percent-of-mobile-publishers-take-82-percent-slice-of-downloads

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Kuten Dusk tuossa mainitsikin niin hyvin harva mobiilipeli loppujen lopuksi lyö todella hyvin leiville, mutta ne jotka tässä ovat onnistuneet keräävät suurimmat voitot.

https://www.pocketgamer.biz/feature/66339/mobile-games-billion-dollar-club/entry/23/

Kyllä sille on syynsä miksi SuperCellin kaverit tahkoavat kymmeniä miljoonia vuodesta toiseen. Mutta erittäin harvassa ovat ne pelit jotka tuollaiseen tulokseen pystyvät, muille ei jää kuin murusia.

"Perinteinen" pelaaminen PC:llä ja konsoleilla on siinä mielessä huomattavasti terveemmässä asemassa, että vaikka sielläkin sellaiset pelit kuin Fornite ja Minecraft hallitsevat (osittain myös mobiili-versioidensa ansiosta), niin menestys on kuitenkin jakaantunut laajemmalle ja onhan nuo PS4:n yksinkoikeus pelien menestys selvästi osoittanut myös sen, että niille yksinpeleille löytyy edelleen kysyntää.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Se on tietysti totta, että harvat pärjää myöskään mobiilimarkkinoilla, mutta se ei silti estä uutta porukkaa pyrkimästä sinne top prosenttiin. Tai yrittämästä tuoda vastaavaa monetisaatiota myös muille alustoille.