Entinen Epic-pomo: "Virtuaalitodellisuuslaitteet eivät tule käymään kaupaksi" / Uutiset / pelaaja.fi

Entinen Epic-pomo: "Virtuaalitodellisuuslaitteet eivät tule käymään kaupaksi"

22.03.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
11
Entinen Epic-pomo: "Virtuaalitodellisuuslaitteet eivät tule käymään kaupaksi"

Muun muassa Gears of War -sarjastaan tutun Epic Gamesin entinen johtaja Mike Capps on avautunut virtuaalitodellisuushuolistaan GameIndustry-sivustolle.

Virtuaalitodellisuutta tohtoritasolla tutkinut Capps pelkää vt-kypärän ja pelien pyörittämiseen tarvittavan raudan olevan yhdessä aivan liian suuri kertasijoitus. Myös laitteiston käyttämisen vaatima vaiva huolestuttaa Cappsia.

– Monimutkaisuus ei myy. Jopa kotona käytettävät 3D-lasit olivat kaikessa yksinkertaisuudessaan liian hankalia peruskuluttajille, vaikka ne tekivät selvän eron katselukokemukseen, Capps pohtii.

Erityisen paljon miestä epäilyttää laitteiden koteihin saapumista seuraava totutteluvaihe.

– Jos virtuaalitodellisuuden lähtölaukaisu menee pieleen ja suuri osa lasit ostaneista palauttaa laitteensa vaikkapa pahoinvoinnin takia, peli on menetetty. Ihmiset eivät anna teknologialle toista mahdollisuutta, Capps selittää.

Pienten lasten isänä Capps kokee virtuaalitodellisuuden mukanaan tuoman täydellisen immersion myös eräänlaisena ongelmana niiden kohdeyleisön mielessä pitäen.

– Kun laitan kypärän päähän ja suljen itseni pois muusta maailmasta, en ole enää isä, ja sama pätee valtavaan osaan kuluttajista. Kaikki eivät voi eristäytyä tosimaailmasta syystä tai toisesta, Capps painottaa.

Mies kuitenkin summaa vastaavien huolten vaivaavan jokaista uutta alustaa, joista osa pärjää markkinoilla lopulta mainiosti. Pessimistisyydestään huolimatta Capps toivookin huolella kehitettyjen laitteiden löytävän paikkansa pelaajien kodeista ajan myötä. 

Lähde: GamesIndustry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Jostain syystä olen tämän äijän kanssa samoilla linjoilla ja varsinkin vertaus stereo-3D tekniikoihin on hyvä, koska jos se arvokas tekniikka toimii erittäin huonosti, niin ei sitä lähdetä enää uudelleen kokeilemaan.
Voi tietenkin olla että virtuaalitodellisuus lähtee hieman mallikkaammin eteenpäin koska se on saanut jo jonkin verran suosiota taakseen ja tekniikka on siitä vain kehittynyt. Voin tosin kuvitella että sitten niille joilla ei ole tehotietokonetta tuon käyttöön, valitsevat project morpheuksen ja sony kusee koko homman samaan tyyliin mitä 3D:n.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Voin tosin kuvitella että sitten niille joilla ei ole tehotietokonetta tuon käyttöön, valitsevat project morpheuksen ja sony kusee koko homman samaan tyyliin mitä 3D:n.

Jännä nähdä miten meinaavat saada tuon Morpheuksen ylipäänsä toimimaan PS4:llä. Harva nykyinenkään peli pyörii 1080p resoluutiolla 60 ruudun kuvataajuudella, niin miten meinaavat saada ulos kahta 60fps kuvaa?
Virtuaalitodellisuudesta puhuttaessa tuo 60fps on vielä ehdoton alaraja, joten kompromisseja voidaan tehdä enää resoluution suhteen. Eli luvassa on joko suttuisia tai grafiikoiltaan PS2-tasoisia pelejä, tai sitten jotain yksinkertaisia indiepelejä missä istutaan leimaamassa passeja tai pakkaamassa margariinia.

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

En minäkään usko, että virtuaalitodellisuudesta tulee mitään massahittiä, sillä se karsii liian monta peligenreä hankalan toteutuksen takia pois ja loput pakotetaan ensimmäiseen persoonaan, sillä olisihan se outoa pelata esimerkiksi Super Mario 64:ää Oculus Rift päässä. Niin, ja tuo antisosiaalisoituminen (lieneekö edes oikea sana, tuskin): keneltä löytyy useampi virtuaalikypärä tai kone, joka jaksaa syöttää jokaisella samassa huoneessa pelaavalle henkilöllä eri kuvaa? En myöskään usko, että nettimoninpeleistä tulee juuri mitään, syystä tai toisesta (hyperaktiivinen sotilasräiskintä CoDin tyyliin virtuaalilasit päässä? Tuskin).

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kerrankin joku joka puhuu asiaa. En voisi enempää samaa mieltä olla asiasta.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Juuh, ei noista ole massayleisön laitteiksi vielä pitkään aikaan, mutta eipä olleet perus konsolitkaan ensimmäiseen 20 vuoteen. Saapi nähdä.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Taitaa olla ensimmäinen pelialan työntekijä joka on tätä vastaan. Ymmärrän miehen pointin, että jopa 3D-lasit olivat liian hankalia kuluttajille, mutta onko valmistajien todettu valmistavan VR-laseja Pirjoille ja Perteille?
HC-pelaajat ovat säästäneet rahojaan laseja varten jo vuosia.
Palautusprosentti tulee jäämään minimaaliseksi, koska asiakkaan pitää voida kokeilla laseja kaupassa. Eihän kukaan tällaisia nettikaupasta osta kokeilematta.
Sitten, kun eri valmistajat alkavat kehittelemään laseihin lisävarusteita, ei tälle ole loppua. Lasit itsessään ovat vasta alku.
Nykyisiä pelejä ei ole kehitetty laseja varten, vaan pelit ovat tulossa vasta, kun laseja on kuluttajilla.
Itse aion hommata yhdet lasit heti ilmestyessään (kunhan nyt joskus tulisivat). Vaimonkin aion pakottaa koettamaan edes kerran vaikka kärsiikin matkapahoinvoinnista, mutta eiköhän lasit ole omassa käytössä, kun mukulat nukkuu ja vaimo on töissä.

Käyttäjän Make-1991 kuva
Make-1991

Ja itselläni on semmoinen "ongelma" kuin silmälasit kuten varmasti monilla muillakin ni mitenköhän se on noitten kehittäjien puolesta otettu huomioon kun esim. 3D-lasit ei sovi päähän näitten lasien päälle...

Käyttäjän Support Kai kuva
Support Kai

Virtuaalitodellisuuslaitteet tulee käymään kauppas jos olis nerve gear

Käyttäjän Core kuva
Core

Ja juuri näistä syistä en usko VR:n menestykseen lainkaan.

Lainaus käyttäjältä laurihon

Taitaa olla ensimmäinen pelialan työntekijä joka on tätä vastaan. Ymmärrän miehen pointin, että jopa 3D-lasit olivat liian hankalia kuluttajille, mutta onko valmistajien todettu valmistavan VR-laseja Pirjoille ja Perteille?
HC-pelaajat ovat säästäneet rahojaan laseja varten jo vuosia.
Palautusprosentti tulee jäämään minimaaliseksi, koska asiakkaan pitää voida kokeilla laseja kaupassa. Eihän kukaan tällaisia nettikaupasta osta kokeilematta.
Sitten, kun eri valmistajat alkavat kehittelemään laseihin lisävarusteita, ei tälle ole loppua. Lasit itsessään ovat vasta alku.
Nykyisiä pelejä ei ole kehitetty laseja varten, vaan pelit ovat tulossa vasta, kun laseja on kuluttajilla.
Itse aion hommata yhdet lasit heti ilmestyessään (kunhan nyt joskus tulisivat). Vaimonkin aion pakottaa koettamaan edes kerran vaikka kärsiikin matkapahoinvoinnista, mutta eiköhän lasit ole omassa käytössä, kun mukulat nukkuu ja vaimo on töissä.

Uskoisin että olet pääpiirteissään oikeassa, mutta ongelma on siinä, että pelkkä "HC yleisö" ei ole tarpeeksi houkutteleva/kannattava kovimmille pelintekijöille, jotka ennemmin tekevät sille massiiviselle pelaajakunnalle niitä pelejä kuin kalliin lelun omistavalle marginaaliryhmälle. Riippunee myös ehkä siitä, kuinka paljon työtä tuon tuen lisääminen vaatii..

Tosin luulen että aliarvioit verkkokauppojen "voiman". Puhumattakaan siitä, että mitään demo unitteja tuskin tulee edes valtaosaan kaupoista suuria kaupunkeja lukuun ottamatta.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Nyt alkaa tekniikka pikkuhiljaa mahdollistamaan virtuaalitodellisuuslasit.