Entinen LucasArts-työntekijä: Väitteet Star Wars: Battlefront 3:n valmiudesta ovat paskaa

Keskustelu Star Wars: Battlefront 3:n kohtalosta jatkuu jälleen kiivaana nimettömänä pysyvän LucasArtsin entisen työntekijän astuessa kuvioihin.

7.12.2012 20:34

Keskustelu fanien kiivaasti odottamasta Star Wars: Battlefront 3 -pelistä on jälleen onnistunut nousemaan esiin. Free Radical Designin vuosia kehittämää peliä on pidemmän aikaa ympäröinyt kummallinen mysteerien verho, jota varsinkin pelistudion perustajajäsen Steve Ellis on pyrkinyt pitkin kuukausia avaamaan.

Hiljattain Ellis päätyi avautumaan pelin tarinasta GamesTM-lehdelle, jolle mies kertoi Battlefront 3:n olleen peräti 99-prosenttisesti valmis ennen kuin LucasArts hyllytti projektin taloudellisista syistä. Hänen mukaansa peli olisi vaatinut enää vain muutamien bugien liiskaamista ollakseen valmis kauppojen hyllyille.

Nyt kuitenkin nimettömänä pysyvä entinen LucasArtsin työntekijä on antanut oman näkökulmansa Battlefront-tapaukseen. Henkilön näkymykset eivät menekään aivan yksiin Ellisin väitteiden kanssa

– Tämä puhe 99 prosenttisesta valmiudesta on täyttä paskaa. Jalomielinen arvio olisi, että kasassa olisi ollut 75 prosenttia keskinkertaista peliä, ex-työntekijä kertoi Gamespotille.

– Olin LucasArtsilla noihin aikoihin työskentelemässä Battlefront 3:n parissa ja muistan sen selvästi. Kaikki tuottajista markkinointiin olivat 100 prosenttisesti mukana saadakseen suhteet toimimaan. Olimme epätoivoisia saadaksemme seuraavan sukupolven seuraajan Battlefrontille.

Työntekijän mukaan väitteet siitä, että Battlefront-projekti oltaisiin sabotoitu taloudellisista syistä ovat täysin naurettavia. Battlefrontin kerrotaan olleen noihin aikoihin kunnollinen rahasampo LucasArtsille, miksi yhtiö pyrki siihen kovasti myös panostamaan.

Battlefront 3:n väitetäänkin kaatuneen Free Radicalin Haze-pelin syötyä kehittäjän resursseja ja pelitalon lipsuttua aikatauluista toistuvasti. Yhdessä vaiheessa LucasArtsilla jopa myös pohdittiin, josko heidän rahansa olisivatkin menneet juuri Hazen työstämiseen.

Battlefront 3:n kehityksen kerrotaan alkaneen vuoden 2006 puolessa välissä ja se oli alkujaan tarkoitus saada kauppoihin lokakuussa 2008. Julkaisu ilmeisesti lipsahti kuitenkin aina vuoden 2009 kevääseen, ja kun sekään ei näyttänyt onnistuvan ja joukko ”avainkehittäjiä” jätti Free Radicalin, päätettiin koko peli perua.

Ellis vastasi nimettömän työntekijän väitteisiin nopeasti. Hän vakuutteleekin, että Hazeen käytetyt rahat tulivat pelin julkaisijana toimineelta Ubisoftilta ja että pelitalo oli alusta asti rehellinen, mitä tuli teknisistä ongelmista puhumiseen. Se myös ilmoitti niistä ajoissa. Mainitut ”avainkehittäjätkään” eivät ilmeisesti olleet avainhenkilökuntaa pelin kannalta.

Free Radical -perustajan mukaan LucasArts antoi myös ymmärtää olevansa tyytyväinen pelitalon työhön pyytämällä sitä tekemään myös neljännen osan Battlefront-sarjaan kesken Battlefront 3:n kehityksen. Tämä tapahtui vuoden 2007 lopulla, jolloin LucasArts-työntekijän mukaan Radicalilla oli useita kehitysongelmia kolmannen osan kanssa.

Ellis myöntää sen, ettei yhtiö konsolisukupolven vaihduttua tehnyt välttämättä parhaita mahdollisia teknisiä valintoja. Hän myös toteaa, että Battlefront 3:n 99-prosenttinen valmius oli liioittelua – parempi lukema olisi ollut 97 tai 98 prosenttia.

– Vuonna 2008 LucasArtsilla oli ongelmia. En tietenkään tiedä yksityiskohtia tai selityksiä siitä, mitä sen sisällä tapahtui, mutta osa faktoista ovat selkeitä: koko hallintotiimi, joka oli töissä meidän aloitettua yhteistyömme, korvattiin vuoden 2008 ensimmäisellä puoliskolla. He tekivät suuria leikkauksia sisäisiin tiimeihinsä. He peruivat useita projekteja. Sitten meidän välitavoitteitamme alettiin hylätä. Meille kerrottiin, ettei heillä ole varaa jatkaa sekä BF3:n ja 4:n kehitystä ja näin he neuvottelivat ensin neljännen osan ja lopulta kolmannen osan päättämisestä. Mitään ei lopetettu rikkeiden tekemisen johdosta, Ellis kertoi viestissään Gamespotille.

Free Radical Design on nykyään saksalaisen Crytekin omistuksessa ja kulkee nimellä Crytek UK. Sen pitäisi parhaillaan työstää talousvaikeuksissa olevalle THQ:lle jatkoa Homefront-sarjaan.

Lähde: Gamespot, Eurogamer

Lisää luettavaa