Entinen LucasArts-työntekijä: Väitteet Star Wars: Battlefront 3:n valmiudesta ovat paskaa / Uutiset / pelaaja.fi

Entinen LucasArts-työntekijä: Väitteet Star Wars: Battlefront 3:n valmiudesta ovat paskaa

4.12.2012 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
8

Keskustelu fanien kiivaasti odottamasta Star Wars: Battlefront 3 -pelistä on jälleen onnistunut nousemaan esiin. Free Radical Designin vuosia kehittämää peliä on pidemmän aikaa ympäröinyt kummallinen mysteerien verho, jota varsinkin pelistudion perustajajäsen Steve Ellis on pyrkinyt pitkin kuukausia avaamaan.

Hiljattain Ellis päätyi avautumaan pelin tarinasta GamesTM-lehdelle, jolle mies kertoi Battlefront 3:n olleen peräti 99-prosenttisesti valmis ennen kuin LucasArts hyllytti projektin taloudellisista syistä. Hänen mukaansa peli olisi vaatinut enää vain muutamien bugien liiskaamista ollakseen valmis kauppojen hyllyille.

Nyt kuitenkin nimettömänä pysyvä entinen LucasArtsin työntekijä on antanut oman näkökulmansa Battlefront-tapaukseen. Henkilön näkymykset eivät menekään aivan yksiin Ellisin väitteiden kanssa

– Tämä puhe 99 prosenttisesta valmiudesta on täyttä paskaa. Jalomielinen arvio olisi, että kasassa olisi ollut 75 prosenttia keskinkertaista peliä, ex-työntekijä kertoi Gamespotille.

– Olin LucasArtsilla noihin aikoihin työskentelemässä Battlefront 3:n parissa ja muistan sen selvästi. Kaikki tuottajista markkinointiin olivat 100 prosenttisesti mukana saadakseen suhteet toimimaan. Olimme epätoivoisia saadaksemme seuraavan sukupolven seuraajan Battlefrontille.

Työntekijän mukaan väitteet siitä, että Battlefront-projekti oltaisiin sabotoitu taloudellisista syistä ovat täysin naurettavia. Battlefrontin kerrotaan olleen noihin aikoihin kunnollinen rahasampo LucasArtsille, miksi yhtiö pyrki siihen kovasti myös panostamaan.

Battlefront 3:n väitetäänkin kaatuneen Free Radicalin Haze-pelin syötyä kehittäjän resursseja ja pelitalon lipsuttua aikatauluista toistuvasti. Yhdessä vaiheessa LucasArtsilla jopa myös pohdittiin, josko heidän rahansa olisivatkin menneet juuri Hazen työstämiseen.

Battlefront 3:n kehityksen kerrotaan alkaneen vuoden 2006 puolessa välissä ja se oli alkujaan tarkoitus saada kauppoihin lokakuussa 2008. Julkaisu ilmeisesti lipsahti kuitenkin aina vuoden 2009 kevääseen, ja kun sekään ei näyttänyt onnistuvan ja joukko "avainkehittäjiä" jätti Free Radicalin, päätettiin koko peli perua.

Ellis vastasi nimettömän työntekijän väitteisiin nopeasti. Hän vakuutteleekin, että Hazeen käytetyt rahat tulivat pelin julkaisijana toimineelta Ubisoftilta ja että pelitalo oli alusta asti rehellinen, mitä tuli teknisistä ongelmista puhumiseen. Se myös ilmoitti niistä ajoissa. Mainitut "avainkehittäjätkään" eivät ilmeisesti olleet avainhenkilökuntaa pelin kannalta.

Free Radical -perustajan mukaan LucasArts antoi myös ymmärtää olevansa tyytyväinen pelitalon työhön pyytämällä sitä tekemään myös neljännen osan Battlefront-sarjaan kesken Battlefront 3:n kehityksen. Tämä tapahtui vuoden 2007 lopulla, jolloin LucasArts-työntekijän mukaan Radicalilla oli useita kehitysongelmia kolmannen osan kanssa.

Ellis myöntää sen, ettei yhtiö konsolisukupolven vaihduttua tehnyt välttämättä parhaita mahdollisia teknisiä valintoja. Hän myös toteaa, että Battlefront 3:n 99-prosenttinen valmius oli liioittelua – parempi lukema olisi ollut 97 tai 98 prosenttia.

– Vuonna 2008 LucasArtsilla oli ongelmia. En tietenkään tiedä yksityiskohtia tai selityksiä siitä, mitä sen sisällä tapahtui, mutta osa faktoista ovat selkeitä: koko hallintotiimi, joka oli töissä meidän aloitettua yhteistyömme, korvattiin vuoden 2008 ensimmäisellä puoliskolla. He tekivät suuria leikkauksia sisäisiin tiimeihinsä. He peruivat useita projekteja. Sitten meidän välitavoitteitamme alettiin hylätä. Meille kerrottiin, ettei heillä ole varaa jatkaa sekä BF3:n ja 4:n kehitystä ja näin he neuvottelivat ensin neljännen osan ja lopulta kolmannen osan päättämisestä. Mitään ei lopetettu rikkeiden tekemisen johdosta, Ellis kertoi viestissään Gamespotille.

Free Radical Design on nykyään saksalaisen Crytekin omistuksessa ja kulkee nimellä Crytek UK. Sen pitäisi parhaillaan työstää talousvaikeuksissa olevalle THQ:lle jatkoa Homefront-sarjaan.

Lähde: Gamespot, Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän J-P FIN kuva
J-P FIN

kylla sais tulla battlefront 3,battlefront 2 oli aivan mahtava

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

Potkis sen Homefronti ulos niin saisi varmasti jonkin verran rahaa tehdä sen BF 3 loppun, Ja nytten kuin Crytek on kysessä niin tulisi varmasti hyvää jälkeä ja jos vaikka toi THQ julkaisiaksi niin varmasti BF 3 auttaa nostaa sieltä sonnasta ylös.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Paskempi juttu, olisivat vain pitäneet Pandemicin (jotka kaksi ensimmäistäkin peliä tekivät) vaikka isomman rahatukon turvin Battlefrontin kehittäjänä, mikä neronleimaus oli vaihtaa kehittäjätiimiä? Toki Pandemicilla oli tuolloin monta muuta peliä kehitteillä, joista Mercenaries 2: World in Flames oli se heidän suurin projektinsa.... ja EA taisi ostaa studion samalla kun ostivat BioWaren, mutta vielä 2006 Pandemic ei vielä EA:n omistuksessa ollut.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

ne videot jotka ovat vuodettu tosta battlefront 3 ei todellakaan ole mistään 99% valmiista pelistä ainakaan

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Vaikka BF3 nyt onkin kuollut kuin kivi, ei syytä huoleen sillä:

http://www.moddb.com/mods/star-wars-battlecry

Käyttäjän Muksu kuva
Muksu

Haluan vain sen pelin, en selityksiä. Disney, toimintaa!

Käyttäjän Teppo-Man kuva
Teppo-Man

star wars 1313 graffoilla battlefront 3 olis nannaa.

Käyttäjän CM761 kuva
CM761

Huoh... No, on kuitenkin sen verran haluttu peli kyseessä että eiköhän se joskun jollain ilveellä saada kauppoihin asti. Viimeistään sitten vaikka Kickstarterin kautta.
Samaa mieltä muiden kanssa. BattleFront 1 oli parhautta, kakkonenkin todella viihdyttävä peli.

Nostoja