Entinen PlayStation-veteraani Shawn Layden ei pidä AAA-tuotantoja kannattavina – ”Palaisin mieluusti 12-15-tuntisten pelien pariin”

Shawn Layden uskoo AAA-pelikehityksen vaativan tulevisuudessa muutoksia.

24.3.2022 15:40

Pelialan veteraani ja Sonylla yli 25 vuotta ennen lähtöään työskennellyt Shawn Layden ei pidä nykyistä AAA-bisnesmallia taloudellisesti kannattavana ja uskoo muutosten tapahtuvan seuraavan sukupolven aikana.

Gamelab Livessa keskustelemassa ollut Layden kertoi, että AAA-pelien tuotanto kasvoi noin 80 miljoonasta dollarista 150 miljoonaan dollariin tämän konsolisukupolven aikana, ja vastaavanlainen tuplaantuminen tuotantokuluissa nähtiin myös edellisen konsolipolven aikana.

– En usko, että seuraavan sukupolven aikana voimme tuplata näitä lukuja ja kuvitella, että pystymme jatkamaan kasvua. Uskon, että alan täytyy hengähtää ja tarkastella, millaisia pelejä he ovat luomassa, mitkä yleisön odotukset ovat ja mikä on paras tapa saada tarina ja kehittäjien sanoma esille, Layden sanoo.

Ongelmana hän näkee sen, ettei pelaajien määrä tai pelien hinnat ole muuttuneet vastaavassa tahdissa, mikä tekee talousmallista kannattamattoman. Pelien hinnat eivät ole muuttuneet neljännesvuosisadassa mihinkään suuntaan samalla kuin tuotantokustannukset ovat kymmenkertaistuneet. Laydenin mukaan kyseinen suhdanne onkin ”luonnonoikku”.

– Jos hintapisteessä ei ole joustavuutta, mutta tuotantokustannuksissa on valtavaa epävakaisuutta, talousmallista muodostuu hankala. Uskon näiden kahden törmäävän väistämättä keskenään tämän sukupolven aikana, Layden jatkaa.

Layden ottaa myös kantaa pelien paisuvaan pituuteen ja sen myötä paisuviin tuotantokustannuksiin, sekä toteaa, etteivät kaikki studiot voi yksinkertaisesti saavuttaa monien pelaajien odottamia tuntimääriä. Hän jopa uskoo, että tällaiset odotukset johtavat monien mielenkiintoisten tarinoiden kuoppaamiseen ja alana meidän tulisi tarkastella tällaista näkökulmaa uusiksi.

Hänen mielestään ratkaisu olisikin harkita pelien pituuksia uusiksi ja palata lyhytkestoisempien AAA-pelien pariin tuotantokustannusten ja kehitysajan hillitsemiseksi.

– Henkilökohtaisesti näin vanhempana pelaajana palaisin mieluusti 12-15-tuntisten [AAA]-pelien pariin. Pelaisin tällöin ensinnäkin useampia pelejä, ja aivan kuten hyvät kirjat tai elokuvat, näihin käytetty itsekuri saattaisi johtaa entistä tiiviimpiin ja mukaansatempaaviin sisältöihin. Tämä on jotain, johon haluaisin palata alalla, Layden sanoo.

Lähde: Games Industry

Lisää luettavaa