Entinen PlayStation-veteraani Shawn Layden ei pidä AAA-tuotantoja kannattavina – ”Palaisin mieluusti 12-15-tuntisten pelien pariin” / Uutiset / pelaaja.fi

Entinen PlayStation-veteraani Shawn Layden ei pidä AAA-tuotantoja kannattavina – ”Palaisin mieluusti 12-15-tuntisten pelien pariin”

25.06.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
22
Shawn Layden, AAA

Pelialan veteraani ja Sonylla yli 25 vuotta ennen lähtöään työskennellyt Shawn Layden ei pidä nykyistä AAA-bisnesmallia taloudellisesti kannattavana ja uskoo muutosten tapahtuvan seuraavan sukupolven aikana.

Gamelab Livessa keskustelemassa ollut Layden kertoi, että AAA-pelien tuotanto kasvoi noin 80 miljoonasta dollarista 150 miljoonaan dollariin tämän konsolisukupolven aikana, ja vastaavanlainen tuplaantuminen tuotantokuluissa nähtiin myös edellisen konsolipolven aikana.

– En usko, että seuraavan sukupolven aikana voimme tuplata näitä lukuja ja kuvitella, että pystymme jatkamaan kasvua. Uskon, että alan täytyy hengähtää ja tarkastella, millaisia pelejä he ovat luomassa, mitkä yleisön odotukset ovat ja mikä on paras tapa saada tarina ja kehittäjien sanoma esille, Layden sanoo.

Ongelmana hän näkee sen, ettei pelaajien määrä tai pelien hinnat ole muuttuneet vastaavassa tahdissa, mikä tekee talousmallista kannattamattoman. Pelien hinnat eivät ole muuttuneet neljännesvuosisadassa mihinkään suuntaan samalla kuin tuotantokustannukset ovat kymmenkertaistuneet. Laydenin mukaan kyseinen suhdanne onkin ”luonnonoikku”.

– Jos hintapisteessä ei ole joustavuutta, mutta tuotantokustannuksissa on valtavaa epävakaisuutta, talousmallista muodostuu hankala. Uskon näiden kahden törmäävän väistämättä keskenään tämän sukupolven aikana, Layden jatkaa.

Layden ottaa myös kantaa pelien paisuvaan pituuteen ja sen myötä paisuviin tuotantokustannuksiin, sekä toteaa, etteivät kaikki studiot voi yksinkertaisesti saavuttaa monien pelaajien odottamia tuntimääriä. Hän jopa uskoo, että tällaiset odotukset johtavat monien mielenkiintoisten tarinoiden kuoppaamiseen ja alana meidän tulisi tarkastella tällaista näkökulmaa uusiksi.

Hänen mielestään ratkaisu olisikin harkita pelien pituuksia uusiksi ja palata lyhytkestoisempien AAA-pelien pariin tuotantokustannusten ja kehitysajan hillitsemiseksi.

– Henkilökohtaisesti näin vanhempana pelaajana palaisin mieluusti 12-15-tuntisten [AAA]-pelien pariin. Pelaisin tällöin ensinnäkin useampia pelejä, ja aivan kuten hyvät kirjat tai elokuvat, näihin käytetty itsekuri saattaisi johtaa entistä tiiviimpiin ja mukaansatempaaviin sisältöihin. Tämä on jotain, johon haluaisin palata alalla, Layden sanoo.

Lähde: Games Industry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus

Siis tuo 12-15 tuntiahan on se ihan perus pituus jos roolipelit ja jotkut assassins creed pelit unohdetaan.
Varsinkin peleissä jotka tarjoaa myös moninpelin niin se yksinpeli kestää ehkä sen 10 tuntia.

Käyttäjän meecca kuva
meecca

Mulle kyllä kelpaisi avoimen maailman pelien palaamisen avoimiin putkiin. Imo viime vuosikymmennellä oli ihan tarpeettoman paljon kiinnostavia pelejä, jotka tehtiin avoimen maailman malliin. Tästä hyödyttiin lähinnä pelien pitenemisenä, mutta ei se kyllä niitä mielestäni parantunut. En tietenkään tarkoita että kaikki pelit pitäisi olla tiiviimpiä paketteja.

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0

Kuten partajeesus sanoi niin eikö tuo 12-15h ole aika perus yksinpelin pituus?
Ja mielestäni varsin sopiva sellainen.
Se mitä peliteollisuus eniten tarvitsee on uusi teknologia pelien kehitykseen jolla saataisiin kuluja ja kehitysaikaa pienennettyä. Kuluttajat tuskin ainekaan pienentävät vaatimuksiaan niin näen tuon ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi. Miten esimerkiksi koneoppimista voitaisiin hyödyntää enemmän? Myös siinä uudessa unreal enginessähän oli uutta teknologiaa juurikin kehitystä helpottamaan. Näitä uusia työkaluja tarvitaan vain lisää, jotta pelien kustannuksia saataisiin alemmas laadusta tinkimättä.

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus

Ja yksi asia mitä en tajua on pelien markkinointi johon käytetään välillä kymmeniä miljoonia / peli.
Jos rockstar lataisi just nyt tubeen gta6 trailerin niin menisi korkeintaan vartti kun se olisi jokaisen ison media saitin sivulla ja tube kanavalla ja kaikki isoimmat pelitubettajat puhuisi siitä viikkoja.

Ilmaista ja näkyvää markkinointia.

Silti esim activision tekee jotain täysin turhia live action mainoksia codista jossa joku julkkis näyttelee random sotilasta.
Pelikuvaa ei sekuntiakaan eikä varmasti ole halpoja tehdä.

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain
Lainaus partajeesus

Siis tuo 12-15 tuntiahan on se ihan perus pituus jos roolipelit ja jotkut assassins creed pelit unohdetaan.
Varsinkin peleissä jotka tarjoaa myös moninpelin niin se yksinpeli kestää ehkä sen 10 tuntia.

Ehkä lineaarisemmissa ratkaisuissa, mutta nykypäivän trendikkäimpiä genrejä on open world, ja sen genren peleissä pelkän yksinpelin pituus tuppaa olemaan lähtökohtaisesti ainakin sen 30h. Jotkin pelit ovat myös lineaarisen ja avoimen välisessä "semi open world"-maastossa, mikä edesauttaa sitä, että pituudet kasvavat ja esim. tämänkin sivuston mainosbannereissa pyörivä Last of Us on edeltäjäänsä pidempi +20h. Toisena verrokkina vuoden 2005 God of War on howlongtobeat.com mukaan n. 9 tuntinen, kun taas God of War 2018 kestää 20 tuntia.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus partajeesus

Silti esim activision tekee jotain täysin turhia live action mainoksia codista jossa joku julkkis näyttelee random sotilasta.

Kannattaa oikeasti muistaa, miten laaja yleisö CoDilla on ja kuinka isoa osaa siitä ei saavuteta esimerkiksi silkalla trailerilla ja tubettajapuheella. Sarja on yhä nimenomaan valtava, koska sitä pystytään markkinoimaan joka vuosi korismatsin keskellä muun muassa näille yhden pelin vuodessa ostaville ihmisille, jotka ovat muuten ulkona pelaamisesta harrastuksena. Ja tähän pisteeseen on päästy isosti sen avulla, että pelejä oikeasti rummutetaan.

Ylipäätänsä mainosrummutus vaikuttaa isosti myös yleisfiilikseen, joka pelillä on julkaisussa. Vähäinen, suoraviivainen markkinointi johtaa isommankin pelin kohdalla helposti siihen tunteeseen, että jokin on pielessä, kun peli nyt vain yhtäkkiä ilmestyy ilman, että sen saapumisesta on rakennettu suurjuhlaa.

CoDin pitää erityisesti tehdä tätä, koska se ilmestyy joka saamarin vuosi. Odotuksen muodostamaa jännitystä ei ole sellaisenaan juuri olemassa, vaan se täytyy rakentaa.

En toki väitä, etteikö markkinoinnissakin olisi varmasti asioita, joita voisi virtaviivaistaa. Sen voimaa ja merkitystä ei kannata silti aliarvioida.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer
Lainaus Riepu

[quote="partajeesus"]Silti esim activision tekee jotain täysin turhia live action mainoksia codista jossa joku julkkis näyttelee random sotilasta.[/quote]Kannattaa oikeasti muistaa, miten laaja yleisö CoDilla on ja kuinka isoa osaa siitä ei saavuteta esimerkiksi silkalla trailerilla ja tubettajapuheella. Sarja on yhä nimenomaan valtava, koska sitä pystytään markkinoimaan joka vuosi korismatsin keskellä muun muassa näille yhden pelin vuodessa ostaville ihmisille, jotka ovat muuten ulkona pelaamisesta harrastuksena.

...

En toki väitä, etteikö markkinoinnissakin olisi varmasti asioita, joita voisi virtaviivaistaa. Sen voimaa ja merkitystä ei kannata silti aliarvioida.

Call Of Duty on kyllä jonkinlaisissa vaikeuksissa, ensinnäkin bo4 kehittäjä (pää) sai potkut jonkun ajaksi ja on ehkä palannut takaisin tekemään jotain peliä, samalla kun myös aiempi advanced warfare ja ww2 studio lähti myös pois.

Myöskin normi codin pelaaja määrät ovat laskeneet battle royal pelien tulon jälkeen, enkä usko codin budjetin toimivat ilmaisella battle royal mallilla kovin pitkään jossa tulot muodostuu pelkästään loot box ja skin ostoista.

Tämmöisellä normi cod pelaajalla kuin itse ei enää ole varaa pelata peliä, varsinkaan kun siitä ei oikeastaan saa mitää rahaa takaisin. Ainoastaan huippu streamerit ja muutama turnauksessa pelaava pro joukkue voi tienata peliä pelaamalla rahaa. Muut vain joutuu ostamaan jotain battle royal passeja jotta voi grindata uusia itemeitä sitten kausittain. En näe tämmöistä rahan käyttöä enää itselle kannattavana.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus partajeesus

Siis tuo 12-15 tuntiahan on se ihan perus pituus jos roolipelit ja jotkut assassins creed pelit unohdetaan.
Varsinkin peleissä jotka tarjoaa myös moninpelin niin se yksinpeli kestää ehkä sen 10 tuntia.

Kyllä tuo 20-30 tuntia on minusta ihan normaali pituus kun puhutaan ihan puhtaasti AAA-peleistä. Etenkin kun katsoo Sonyn viime vuosien katalogia (Horizon, God of War, Spider-Man, Death Stranding, The Last of Us Part 2, jne.) niin suurin osa on pituudeltaan melkoisia järkäleitä ja etenkin TLoU2 on saanut myös paljon kritiikkiä tämän tiimoilta. Kun puhutaan kunnon top-level-studioiden top-level-tuotteista, niin jostain syystä 20-30 tuntia tuntuu olevan tavoite, vaikka monessa pelissä se jo aiheuttaa selvää laahausta pelin keskivaiheilla.

Aikaisemminhan toimintapelit eivät olleet lähellekään näin pitkiä vaan ne tosiaan olivat 10-15 tuntisia pyrähdyksiä. Pelaajat ei vaan monesti tunnu tätä muistavan, kun monesti jo 10-tuntinen peli tuomitaan alelaarikamaksi, joka ei ole enää hintansa arvoinen. Monelle tekisi varmaan hyvää käydä vaikka HLTB:stä katsomassa paljonko ne omat lapsuuden ja nuoruuden suosikit todellisuudessa kellottivatkaan.

Käyttäjän thejade kuva
thejade

kyllähän pelien hinnat ainakin Suomessa on nousseet! vajaa 10v sitten uuden pelin vakio hinta oli noin 60e kun nykyään se on 70+e vai muistatko ihan väärin :D ja onhan noita 80 euron pelejäkin(perus versio)näkynyt toisinaan. esimerkkejä en nyt muista mutta mielestäni on hinta vaihdellut kyllä. Amerikassahan hinta on pysynyt samana, en tiedä miksi tämä ero.
Muuten kannattaa ehkä antaa porukan tehdä millaisia pelejä haluaa, jos joku haluaa tehdä 15 tunnin pelejä ja toinen 30 tunnin pelejä niin siitä vaan. kustannuksia voi varmasti säätää valitsemalla musiikin, ääninäyttelyn, grafiikat, mainostuksen yms sen mukaan mikä on oleellisinta millekin pelille. lisää rahaa tienaa kivasti tekemällä kaikenlaisia collector's edition settejä joissa paketin hinta ei yleensä todellakaan ole suhteessa kustannuksiin, varsinkin jos tällainen edikka sisältää lähinnä digi sisältöä.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Kun näitä aaa pelejä tulee niin harvoin, tälläkin hetkellä ainoa pelaamaton ja vielä kaupassa oleva on last of us 2 niin kyllähän niillä pituutta saisi olla ettei heti lopu kesken. Seuraava taitaa olla cyper punk tai uusi assassin sitten joskus. Pakko pelailla välillä witcher 3 kun ei vaan riitä pelattava.