Epic Games astui ahdisteltujen kehittäjien tueksi – "järkyttävä trendi heikentää tervettä keskustelua" / Uutiset / pelaaja.fi

Epic Games astui ahdisteltujen kehittäjien tueksi – "järkyttävä trendi heikentää tervettä keskustelua"

6.08.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
15
Ooblets, EGS, epic games, Epic Games Store, häirintä, uhkailu, ahdistelu

Epic Games on ilmaissut tukensa häirinnän ja uhkailujen kohteeksi joutuneelle Ooblets-pelinä tekevällä Glumberland-tiimille.

Ben Wasserin ja Rebecca Cordingleyn kaksistaan työstämä peli herätti huomiota verkossa runsaasti viime viikosta alkaen, kun kaksikko ilmoitti Oobletsin saapuvan pc:llä ensin Epic Games Storeen. Kehittäjien ilmoitus avasi tilannetta toteamalla, kuinka Epicin tuki auttaa vähentämään pelin julkaisemiseen kuuluvia taloudellisia riskejä. Samalla Wasser esitti omat enemmän tai vähemmän kieli poskessa tehdyt näkemyksensä Epic Games Storen esitetystä kritiikistä. 

– Odotin kyllä pienen osan ihmisiä [yhteisömme] ulkopuolelta lukevan julkistuksemme ja luulin kaikessa naiiviuudessani, että he näkisivät koko Epic Games Store -kiistan yhtä kevyessä valossa kuin mekin. Oltuani suoraan yhteydessä tähän joukkoon, luulin virheellisesti voivani vaikuttaa edes jotenkin heidän mietteisiinsä ja tunteisiinsa sekä purkaa tilanteen kevyellä kritiikillä aiheista, jotka ajoivat heitä hyökkäämään muita kohtaan, Wasser kertoi nyt tiistaina julkaistussa kirjoituksessaan.

Julkistus johti muun muassa Glubmberlandin Discord-kanavalla uusien kävijöiden tulvaan ja runsaaseen häirintään sekä uhkauksiin. Osan näistä Wasser on tuonut esille tuoreen kirjoituksensa yhteydessä. Hän on myös huomioinut, että hänen vastauksia aiheesta on jopa tehty väärennettyjä kuvia ja videoita, joissa hänen väitetään esimerkiksi heittäneen juutalaisvastaiseen sävyyn tehtyjä kommentteja, vaikka hän on itse juutalainen. 

Wasser ymmärtää, etteivät kaikki ole välttämättä samaa mieltä asioista hänen kanssaan. Yhtälailla hän kuitenkin huomauttaa, ettei mikään oikeuta häirintäkampanjoihin.

– En ole mikään megakorporaatiota edustava PR-yhtiö, vaan henkilö, joka puhuu ihmisille niin kuin ihminen. Yleisömme on arvostanut aina, että puhumme heille tällä tasolla, emmekä kohtele heitä kuin tarjoaisimme lehdistötiedotteita muukalaisille, Wasser jatkaa.

Ahdistelun keskellä Wasser ja Cordingley ovat yhtälailla toki kiittäneet tukijoitaan.

Epic Gamesin puolella noussut kohu noteerattiin aluksi lähinnä toimitusjohtaja Tim Sweeneyn toimesta Twitterissä, jossa hän ilmaisi provoavaan sävyyn, kuinka hän piti Glumberlandin ilmoituksesta. Häiriön kasvettua yhtiö julkaisi kuitenkin sivuillaan lopulta virallisen lausunnon, jossa se ilmoittaa tukevansa kumppaneitaan ja puhui terveen julkisen keskustelun puolesta.

– Me Epic Gamesille olemme jakaneet usein näkemyksemme pelialasta sekä siihen kuuluvista yhtiöistä, ja tuemme koko peliyhteisön oikeutta puhua vapaasti sekä kriittisesti näistä asioista aina Epicia, sen tuotteita ja kauppapaikkaa myöten. Kun kaikki jakavat hartaat näkemyksensä, pystyvät parhaat ideat lopulta kukoistamaam. Ooblets-julkistus nosti esiin järkyttävän trendin kasvun, joka on heikentämässä tervettä keskustelua. Tätä ovat olleet koordinoitu ja tarkoituksellinen virheellisen tiedon levittäminen ja työstäminen -- yhdessä kumppaneiden ahdistelun, vihamielisten teemojen edistämisen ja vastakkaisia näkemyksiä omaavien pelottelu, lausunnossa todetaan.

Niin ja mikähän ihme siis on Ooblets? Glumberlanding maanviljelyä, otusten keräilyä ja tanssimista yhdistävä peli julkistettiin alunperin jo vuonna 2017. Matkalla se on pc:n ohella parhaillaan Xbox Onelle. Ohessa traileri vuoden takaa.

Lähde: Epic Games, Medium, Ooblets (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Ahdistelu ja uhkailu on toki aina tuomittavaa, mutta tässäkin tapauksessa kehittäjä heristi keskisormeaan tukijoilleen ja kuittailua tuli ihan asiallisiinkin kysymyksiin, hiukan samantapainen tapaus kuin Guild Wars 2:n Jessica Pricen kanssa. Kritiikkiä Epic-vedosta ei ilmeisesti saa esittää koska "afrikan lapset, ilmastonmuutos, natsit" on isompi ongelma tai jotain, siis mitä helkuttia!?

Nykyään kehittäjien suunnalta tunnutaan ajattelevan usein niin että on pelaajien etuoikeus heittää rahaa peliin ja kun rahalle vaaditaan vastinetta niin se on "vihapuhetta" tai vastaavaa.

Tim Sweeney heitti lisää bensaa liekkeihin ja tämän takia nähtäneen vielä muitakin kehittäjiä jotka hyökkäävät pelaajia vastaan pienimmästäkin kritiikistä, ihan kuin Epic ei olisi tarpeeksi vastenmielinen alusta.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Tarkistin huvikseni, millainen keskustelutulva Oobletsin Steam-foorumille on syntynyt. Ei mitenkään yllättävää, että yhteensä 206 viestiketjusta lähes kaikki on kirjoitettu tämän kuun aikana. Ottamatta kantaa EGS-maanpetosilmiöön olen joka tapauksessa täysin samaa mieltä tämän ketjun aloittajan kanssa: Glumberland hyötyy vihapuheesta, koska kukaan ei edes tiennyt Oobletsin olemassaolosta ennen kohua.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis

Jos olisivat pitäneet ilmoituksen asiallisena niin tuskin tästä edes suurta kohua olisi syntynyt. Perustelutkin olivat kunnossa.

Mutta päättivät kirjoittaa koko jutun veemäiseen sävyyn ja sen jälkeen vielä kuittalivat pettyneille kannattajille Discordissaan niin ihan omaa kuoppaa ovat kaivaneet.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Näsäviisastelua, ylimielisyyttä ja asiakkaiden solvaamista Fortnite-jonneiksi. Hienosti vedetty Glumberlandin PR-tiimiltä. Nähdäkseni tässä on kaksi mahdollisuutta:

  1. Firma halusi vain tehdä ilmoituksestaan huumoripitoisen, mutta teki pahan virhearvion. Yleinen ilmapiiri on vahvasti Epiciä vastaan ja näistä jutuista kannattaisi ilmoittaa kohteliaasti, koska pelaajilla ei ole huumorintajua kun heidän "oikeuksiaan poljetaan". Hauskaksi tarkoitettu teksti vaikuttaa yksinomaan kusipäiseltä.
  2. Pelaajia provosoitiin tahallaan. Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Ohjaamalla paskamyrskyn itseensä tiimi on saanut pelilleen lisää näkyvyyttä ja kiinnittänyt mahdollisesti uusien asiakkaiden huomion - sellaisten, jotka eivät välitä miltä alustalta pelinsä ostavat.

Tappouhkausten lähettäminen on tietysti väärin, mutta ei kai kukaan nyt voinut yllättyä että Glumberlandille alkoi sataa niitä? Tervetuloa internetiin.

Käyttäjän ghjkl kuva
ghjkl

Epic Games pätemässä avoimuudesta ja vapaasta keskustelusta, anna mun kaikki kestää. Miksi Pelaaja-lehti toimii näiden PR-osaston jatkeena? Kaikki tietävät, ettei häirintä ja uhkaukset olleet tämänkään keissin keskiössä.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Yksi syy miksi ihmiset vihaavat epiciä on se että toivoimme alempia hintoja mutta saimmekin vaim samat hinnat kuin aikaisemmin ja entistä ahneemmat kehittäjät.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Angel of Death

Ahdistelu ja uhkailu on toki aina tuomittavaa, mutta tässäkin tapauksessa kehittäjä heristi keskisormeaan tukijoilleen ja kuittailua tuli ihan asiallisiinkin kysymyksiin, hiukan samantapainen tapaus kuin Guild Wars 2:n Jessica Pricen kanssa. Kritiikkiä Epic-vedosta ei ilmeisesti saa esittää koska "afrikan lapset, ilmastonmuutos, natsit" on isompi ongelma tai jotain, siis mitä helkuttia!?

Nykyään kehittäjien suunnalta tunnutaan ajattelevan usein niin että on pelaajien etuoikeus heittää rahaa peliin ja kun rahalle vaaditaan vastinetta niin se on "vihapuhetta" tai vastaavaa.

Tim Sweeney heitti lisää bensaa liekkeihin ja tämän takia nähtäneen vielä muitakin kehittäjiä jotka hyökkäävät pelaajia vastaan pienimmästäkin kritiikistä, ihan kuin Epic ei olisi tarpeeksi vastenmielinen alusta.

Tismalleen samaa mieltä.

Häirintä ei ole tietenkään ok, mutta se ei tarkoita, että häirinnän kohde olisi siihen täysin syytön tai käyttätynyt itse täysin asiallisesti.

Alkuperäinen ilmoitus oli jo "Gamers™":lle ilkkuva ja jälkihoito taas ihan järkyttävä meltdown discordissa, jossa kehittäjä todennäköisesti etäännytti aika monta ihan asiallistakin kritiikkiä esittänyttä seuraajaa, käytännössä rinnastamalla Epic Storen kritiikin "entitled baby gamerseihin". Se siitä keskustelukulttuurista.

Näyttää tosiaan, että etenkin monelta indie-kehittäjältä on unohtunut, että he myyvät tuotetta asiakkailleen ja heillä on myös vastuu siitä mitä myyvät. Kun ruokkii käsitystä, että tässä nyt "yhteisönä" kehitetään loistavaa peliä (btw, pliis syytäkää meille rahaa patreonissa), niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että jos rikot yhteisösi vetämällä yhtäkkiä tällaisen kylmän korporaatiomuuvin, jonka vielä kuorrutat paksulla kerroksella ylimielisyyttä, joku saattaa hieman vihastua asiasta. Patreon ei pakota mihinkään lailliseen vastuuseen, mutta asiakkailleen kehittäjä on silti vastuussa. Deal with it.

"Tosifanien" olisi pitänyt juhlia näiden kehittäjänplanttujen kanssa sitä, että HE saivat Epiciltä massia ja peliä jo epäsuorasti tukeneet ihmiset saavat siitä hyvästä ostaa pelin yhdestä paikasta useiden kilpailevien vaihtoehtojen sijaan. "Emme halua puhua seuraajillemme kuin joku korporaatio". Ai, minusta kun tämä kuulostaa joltain mitä EA:n Andrew Wilson voisi hyvinkin päästää suustaan.

Ja vielä uhkauksiin palatakseni, miksi kehittäjät tässäkin tapauksessa palkitsivat "parhaimmat", eli eniten ihon alle päässeet törkykommentit julkaisemalla ne blogissaan? Siinä on toisille vatipäille oikein top-10 josta ottaa jatkossa mallia.

Niin kuin tosielämässäkin, myös internetissä ainut järkevä tapa vastata törkykommentteihin on olla noteeraamatta niitä mitenkään. Paljastamalla, että kommentti meni ihon alle, annat häiritsijällesi juuri sen minkä tämä halusikin. Tilannetta voisi verrata ihan perinteiseen kiristykseen: Jos maksat mukisematta joka kerta kun kiristäjä ottaa sinuun yhteyttä, niin mitäs luulet, tuleeko se loppumaan koskaan?

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Minäkin olen pari kertaa tukenut pieniä pelinkehittäjiä patreonissa ja olen lopettanut sen tekimisen nykyään kokonaan koska enenevissä määrin pelinkehittäjät ovat alkaneet huijaamaan pelaajia sitä kautta. Alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan sitä sivua joka pyöri joku 4 vuotta sitten josta loppujenlopuksi tuli vain ota rahat ja juokse sivu.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus ghjkl

Epic Games pätemässä avoimuudesta ja vapaasta keskustelusta, anna mun kaikki kestää. Miksi Pelaaja-lehti toimii näiden PR-osaston jatkeena? Kaikki tietävät, ettei häirintä ja uhkaukset olleet tämänkään keissin keskiössä.

Varmaan luodakseen ilmapiiriä keskustelulle niin puolesta kuin vastaankin.

Käyttäjän ghjkl kuva
ghjkl
Lainaus Kornholic

Varmaan luodakseen ilmapiiriä keskustelulle niin puolesta kuin vastaankin.

Mitä keskusteltavaa tässä artikkelissa on? Pelaaja ei ole uutisoinut tämän pelin julkaisusta, Patreon-keräyksestä tai Epic-yksinoikeuskähminnästä mitään, mutta päättää nyt sitten kertoa, että Epicin PR-osaston mukaan joku on sanonut Discordissa pahasti jollekin. Kommenteissa sentään lukijat täydentävät, mistä koko hommassa on ylipäänsä kyse, kun toimittajalta puuttuu ihan perustason lähdekritiikki. Todella laiskaa touhua Pelaajalta.

Nostoja