Esteettömyys kunniaan: näin Uncharted 4:ää kehitettiin vammaisia ajatellen

Uncharted 4:ssä yritettiin panostaa aiempaa enemmän esteettömyydeen, kiitos varsinkin sarjan fanin vinkkien.

22.5.2016 17:08

Viime viikolla julkaisunsa saanut Uncharted 4 on saanut Sonylta ja Naughty Dogilta uuden mielenkiintoisen haastatteluvideon. Tuoreessa pätkässä yhtiöiden edustajat kertovat hieman peliin mukaan ujutetuista esteettömyysominaisuuksista ja siitä, kuinka Naughty Dog ja Sony päätyivätkään lisäämään niitä osaksi peliä.

Videon mukaan merkittävä osa Uncharted 4:n esteettömyyteen keskittyneistä asioista sai syntynsä noin vuosi sitten, kun vammaispelaajille suunnatun D.A.G.E.R.-sivuston päätoimittaja Josh Straub päätyi ottamaan yhteyttä Naughty Dogiin. Straub kertoi kehittäjille olevansa äärimmäisen suuri Uncharted-fani, mutta koska hän on fyysisesti rajoittunut, ei hän koskaan itse pystynyt läpäisemään Uncharted 2:ta ilman apua. Pelin lopusta löytyy nimittäin sarja ovia, jotka pelaajien on avattava jatkuvalla näppäimien rämpyttämisellä.

Naughty Dog otti Straubin ongelmat kuunteleviin korviinsa ja lähti niiden pohjalta pohtimaan, miten Unchartedista pystyisi hiomaan esteettömämmän kokemuksen. Haasteita asian suhteen kehittäjille syntyi varsinkin siitä, miten Naughty Dogin pelit vaativat tavanomaisesti peliohjainten käytön varsin sujuvaa hallitsemista. Lopulta esteettömyyden tavoittelun yhteydessä yhtiön ei nähty kuitenkaan tarpeellisena tehdä varsinaisia uhrauksia pelin pelillisyyden suhteen, vaan tärkeämpää oli löytää vaihtoehtoisia tapoja käyttää peliohjainta.

– Sinun ei täydy tehdä pelistä pelattavaa esimerkiksi pään avulla käytettävän kytkimen voimin. Sinun tarvitsee vain tehdä pelin ohjaimesta tarpeeksi joustava, Straub kuvailee videolla.

Esteettömyyshankkeen kautta Uncharted 4 päätyi saamaan lopulta muun muassa tehostettuja tähtäysasetuksia, dynaamisemmin toimivan apukameran sekä mahdollisuuden korvata nappien rämpyttämisen niiden pohjassa pitämisellä. Hajanaisia estettömyysparannuksia tapahtui pelin kehityksen yhteydessä kyllä vielä noin muutenkin, sillä esimerkiksi Naughty Dogin värisokea skriptaaja Andres Ortiz auttoi hiomaan pelin moninpelin värimaailmaa.

Kokonaisuudessaan haastatteluvideon voi katsastaa ohesta.

Lisää luettavaa