Esteettömyys kunniaan: näin Uncharted 4:ää kehitettiin vammaisia ajatellen / Uutiset / pelaaja.fi

Esteettömyys kunniaan: näin Uncharted 4:ää kehitettiin vammaisia ajatellen

22.05.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Viime viikolla julkaisunsa saanut Uncharted 4 on saanut Sonylta ja Naughty Dogilta uuden mielenkiintoisen haastatteluvideon. Tuoreessa pätkässä yhtiöiden edustajat kertovat hieman peliin mukaan ujutetuista esteettömyysominaisuuksista ja siitä, kuinka Naughty Dog ja Sony päätyivätkään lisäämään niitä osaksi peliä.

Videon mukaan merkittävä osa Uncharted 4:n esteettömyyteen keskittyneistä asioista sai syntynsä noin vuosi sitten, kun vammaispelaajille suunnatun D.A.G.E.R.-sivuston päätoimittaja Josh Straub päätyi ottamaan yhteyttä Naughty Dogiin. Straub kertoi kehittäjille olevansa äärimmäisen suuri Uncharted-fani, mutta koska hän on fyysisesti rajoittunut, ei hän koskaan itse pystynyt läpäisemään Uncharted 2:ta ilman apua. Pelin lopusta löytyy nimittäin sarja ovia, jotka pelaajien on avattava jatkuvalla näppäimien rämpyttämisellä.

Naughty Dog otti Straubin ongelmat kuunteleviin korviinsa ja lähti niiden pohjalta pohtimaan, miten Unchartedista pystyisi hiomaan esteettömämmän kokemuksen. Haasteita asian suhteen kehittäjille syntyi varsinkin siitä, miten Naughty Dogin pelit vaativat tavanomaisesti peliohjainten käytön varsin sujuvaa hallitsemista. Lopulta esteettömyyden tavoittelun yhteydessä yhtiön ei nähty kuitenkaan tarpeellisena tehdä varsinaisia uhrauksia pelin pelillisyyden suhteen, vaan tärkeämpää oli löytää vaihtoehtoisia tapoja käyttää peliohjainta.

– Sinun ei täydy tehdä pelistä pelattavaa esimerkiksi pään avulla käytettävän kytkimen voimin. Sinun tarvitsee vain tehdä pelin ohjaimesta tarpeeksi joustava, Straub kuvailee videolla.

Esteettömyyshankkeen kautta Uncharted 4 päätyi saamaan lopulta muun muassa tehostettuja tähtäysasetuksia, dynaamisemmin toimivan apukameran sekä mahdollisuuden korvata nappien rämpyttämisen niiden pohjassa pitämisellä. Hajanaisia estettömyysparannuksia tapahtui pelin kehityksen yhteydessä kyllä vielä noin muutenkin, sillä esimerkiksi Naughty Dogin värisokea skriptaaja Andres Ortiz auttoi hiomaan pelin moninpelin värimaailmaa.

Kokonaisuudessaan haastatteluvideon voi katsastaa ohesta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Joo. Mietinkin miksi siinä oli super helpoksi tekeviä asetuksia.
Ihan hyvä vaan että on.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Odotan vielä sitä päivää kun videopelit lisäävät mahdollisuuden kääntää QTE:t pois päältä.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

Odotan vielä sitä päivää kun videopelit lisäävät mahdollisuuden kääntää QTE:t pois päältä.

Resident Evil 6, Witcher 2... onhan näitä.

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

Itsellä ei ole kyllä ikinä ollut mitään QTE:tä vastaan... niistä valittajat eivät sitten varmaan kerkeä reagoimaan niihin ajoissa ;)

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus käyttäjältä Smiling Nik

Itsellä ei ole kyllä ikinä ollut mitään QTE:tä vastaan... niistä valittajat eivät sitten varmaan kerkeä reagoimaan niihin ajoissa

(On siinä taas yleistämistä) TAI...

Itse en siedä QTE:ssä sitä kuinka se pilaa pelin temmon yhtäkkiä heittämällä pelaajan eteen täysin pelin pelattavuudesta poikkeavan skenaarion, jossa tatti ei enää liikuta hahmoa ja napit eivät toimi normaalisti, vaan peli lukitsee itsensä tiettyjen nappien taakse joita ei ikinä tulisi käytettyä tilanteessa, jos peli asettaisi sen normaalisti pelattavana osuutena eteesi, ikinä. Nämä segmentit oltaisiin voitu korvata joko normaalisti pelattavalla kohtauksella tai välivideolla. Ai niin, kun pelasin RE4 uudestaan, välivideot voin skipata, QTE:tä en, miksi? Olen jo nähnyt ne, en halua katsoa niitä uudestaan, kääntäkää ne pois prkl!

Ja otetaan huomioon myös se kuinka nopeasti nuo QTE:t välillä tapahtuu ja kuinka suuri rangaistus niissä epäonnistuminen välillä on. Spider-Man 3 rankaisee pelaajaa tylysti pakottamalla pitkän pomotaistelun alusta. Minulla ei ole ongelmaa pelissä epäonnistumisen kanssa, kunhan se on reilua, kuten vaikka Broforce (jossa siis ei ole QTE:tä), jokainen kuolema on oma vikasi josta voit oppia seuraavaa pelikertaa varten miten pelihahmot ja fysiikat toimii, eikä sillä että peli yhtäkkiä sanoo: "AJATTELE NOPEASTI, PUM! Lol, mee tekas viimeseen checkpointiin". Minulla ei ehkä ole maailman nopein reaktioaika, eikä se iän myötä parane, pelaamisen pitäisi olla hauskaa, QTE:t ei ole hauskoja! Ne pilaavat pelin pelaamisen nautinnon ja uudelleenpelaamisen ilon trollailullaan, pois päältä kaikista peleistä. Good for you että sinä pidät niistä, minä en.

(Plus, vammaisilla ja vanhuksillakin, puhumattakaan erilaisista syndroomista kärsivilläkin, uskoisin olevan ongelmia niiden kanssa, siksi kommenttini.)

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

(On siinä taas yleistämistä)

Ilmeisesti huumorintaju ei ole vahvimpia puoliasi :) ja en kyllä tainnut sanoa että pidän QTE:stä... sanoin vain että ei minulla ole mitään niitä vastaankaan. Koska sekin on ihan oma vika jos niissä munaa ja peli "rankaisee" sinua. Olen itsekkin munannut usein QTE tilanteissa (myös RE4:ssä) mutta en silti niistä angstaa tms.... se on pelitekijöiden päätös tehdä sellaisia osuuksia ja se on sillä selvä. Mitä siitä valittamaan. Jos et pidä niin älä pelaa. Simple as that.

Ja joo kyllä ymmärrän että vammaiset, vanhukset jne. voivat/voisivat tarvita tiettyjä pelaamista helpottavia asioita... mutta kuitenkin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itsehän vaihdoin toiselle peluukerralle tuohon pohjassa pitämiseen. Mukavampaa mutta silti nuo kohdat voisi poista kokonaan. Ei mitään oikeaa syytä olla rytmin pilaavaa ja kontrollin poistavia kohtia peleissä.

Lainaus käyttäjältä Smiling Nik

Itsellä ei ole kyllä ikinä ollut mitään QTE:tä vastaan... niistä valittajat eivät sitten varmaan kerkeä reagoimaan niihin ajoissa

Itse ehdin kyllä ongelmitta rämpyttää mutta onhan tuo rämpytys ihan helvetin turhauttavaa. Kuten vielä enemmän se, että kontrolli viedään pelaajalta pois. Tosin nuo sinun argumentoinnit tuossa myöhemmässä kommentissa todistavat ettei sinulle lie järkevää tätä edes kohdistaa. Lopun "mutta kuitenkin" kruunaa argumenttisi. Kyllä tuolla pitäisi jo eduskuntaan pyrkiä tai jotain.

Nostoja