Euroopan komissio tahtoo eroon digitaalisista aluerajoituksista

Pelien aluerajoitukset eivät sovi yhteen Euroopan komission sisämarkkinavision kanssa.

30.3.2015 09:59

Euroopan unionin säädöksiä toimeenpaneva Euroopan komissio keskusteli viime viikolla digimarkkinoiden vapauttamisesta.

Komission lehdistötiedotus panee merkille digimarkkinoiden laahaavan tietyin tavoin Euroopan laajuisten fyysisten markkinoiden perässä. Siinä missä tuotteita voi kuljettaa lähes vapaasti maasta toiseen konkreettisten rajojen yli, digitaaliset palvelut Netflixistä Steamiin ovat usein erilaisten aluerajoitusten takana.

Komission mukaan ajatus perusteettomista aluerajoituksista ja hintaeroista jäsenmaiden välillä ei käy yksiin EU:n ajaman yhteismarkkinakonseptin kanssa. Keskustelu pätee myös pelialaan, jonka ympyröissä aluerajoitetut tuotteet ja verkkokaupat ovat edelleen arkipäivää myös EU:n sisällä.

– Meidän täytyy purkaa verkkoympäristön aidat. Ihmisten täytyy saada kulkea EU-maiden rajojen yli yhtä vapaasti verkossa kuin tosielämässä. Euroopan tulisi hyötyä digiajasta täysin, digitaalisista sisämarkkinoista vastaava komissaari Andrus Asip summasi.

Keskustelu digimarkkinoiden tilasta oli osa suurempaa kokousta, jossa komission digitaalisen sisämarkkinastrategian pääalueet päätettiin. Strategia julkistetaan kokonaisuudessaan toukokuussa, mutta tiedossa ei vielä ole, miten sen sisältöä aiotaan soveltaa käytännössä.

Lähde: European Commission

Lisää luettavaa