Euroopan pelistudiot luottavat pc:n voimaan konsoleiden sijaan / Uutiset / pelaaja.fi

Euroopan pelistudiot luottavat pc:n voimaan konsoleiden sijaan

8.07.2014 // Kirjoittanut: Jarkko Fräntilä
7

Kölnissä vietetään tällä hetkellä Game Developers Conferencea eli GDC-messuja. Tänään julkaistun tiedotteen mukaan messuilla mukana olevat pelintekijät uskovat pc-pelien voimaan.

Messuilla suoritetun kyselyn mukaan 58 prosenttia osallistujista työstää tällä hetkellä peliään pc:lle. 65 prosenttia kyselyyn vastanneista työskenteli tällä hetkellä myös mobiilipelien parissa.

Konsolipuolella PS4 oli ykkönen tulevien projektien määrässä. 18 prosenttia kyselyyn osallistuneista työsti peliään PS4:lle. Xbox Onelle pelejä teki 13 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Konsoliprojektien määrä on kuitenkin nousussa. 33 prosenttia kyselyyn osallistuneista uskoi tekevänsä jatkossa pelejä myös PS4:lle. 23 prosenttia uskoi joskus työstävänsä pelejä Microsoftin laitteelle.

Lisätietoa luvuista löydät täältä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Rixa kuva
Rixa

Monikohan pelinkehittäjä tuohon kyselyyn on vastannut. Samaten mitä määrää Euroopan pelinkehittäjistä kyseinen vastaajien määrä edustaa. Plus aiheuttaako se että kysely tehdään jollain tietyillä messuilla vinoutuneisuutta prosentteihin. En löytänyt mainintaa alkuperäisestä uutisestakaan. Voi olla että aika monta tai voi olla että muutama. Prosentit on kivoja kun on tiedossa luku mistä prosentti on napsattu. Ilman alkuperäistä lukua prosenteilla ei tee mitään. Sama kuin uutisoisi härpäkkeen XXX myynnin lisääntyneen 666% viime viikosta mainitsematta myyntimääriä.

Edit: Googlettelemalla löytyi lukuja. Venturebeat.com uutisoi: The survey was based on responses from 400 European game developers. Linkki kyseiseen uutiseen http://venturebeat.com/2014/07/08/european-game-developers-are-moving-to-the-pc-mobile-and-playstation-4/

Edit2: Niin siis, yleisölle julkiset messut pidetään 11-13.8.14. Nyt k.o. paikassa on menossa pelialan konferenssit.

Käyttäjän giga kuva
giga

Eikö uutisotsikon pitäisi olla pikemminkin, että Eurooppalaiset kehittäjät luottavat mobiilin voimaan? Seuraavan pelin jakautuminen eri alustoille on mielenkiintoinen:

Pc: 60%
Mobiili: 64%
Ps4: 33%
Xbox one: 23%
Yht. 180%

Jotta luvut täsmäisivät, niin esimerkiksi mobiilipeleistä tehdään melko paljon versioita pc:lle tai konsoleille.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kunpa vaan nämä vaan tulisi muutakin kun ipadilta portattuja pilipalipelejä. Kunnon PC:n ehdoilla kehitettyjä pelejä ala Star Citizen.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä giga

Eikö uutisotsikon pitäisi olla pikemminkin, että Eurooppalaiset kehittäjät luottavat mobiilin voimaan? Seuraavan pelin jakautuminen eri alustoille on mielenkiintoinen:

Pc: 60%
Mobiili: 64%
Ps4: 33%
Xbox one: 23%
Yht. 180%

Jotta luvut täsmäisivät, niin esimerkiksi mobiilipeleistä tehdään melko paljon versioita pc:lle tai konsoleille.

Mobiilipelit ovat aika oma maailmansa suhteessa konsoleihin ja PC:hen, eikä kenellekään ole mikään uutinen, että mobiili vetää tällä hetkellä kehittäjiä puoleensa. Sen sijaan se, että PC vie konsoleita kehitteillä olevien pelien määrässä noin selvällä erolla oli minullekin pieni yllätys. Siksi otsikko.

Niin ja en ole varma ymmärsinkö logiikkasi oikein, mutta jos ymmärsin, kannattaisi sinun ehkä harjoitella vähän tilastojen lukua: Kyselyssähän kysyttiin mille alustoille kehittäjät vääntävät pelejään, mutta tämä ei luonnollisesti rajoita vastausta vain yhteen alustaan. Jos peli on tulossa mobiilialustoille ja PC:lle, kehittäjä ilmoittaa alustoiksi mobiilialustat ja PC:n ja molempien prosentit nousevat. Ala-astematematiikan termein nuo luvut eivät siis ole paloja samasta kakusta, vaan erikokoisia itsenäisiä kakkuja.

Käyttäjän giga kuva
giga
Lainaus käyttäjältä Haerski

Niin ja en ole varma ymmärsinkö logiikkasi oikein, mutta jos ymmärsin, kannattaisi sinun ehkä harjoitella vähän tilastojen lukua: Kyselyssähän kysyttiin mille alustoille kehittäjät vääntävät pelejään, mutta tämä ei luonnollisesti rajoita vastausta vain yhteen alustaan. Jos peli on tulossa mobiilialustoille ja PC:lle, kehittäjä ilmoittaa alustoiksi mobiilialustat ja PC:n ja molempien prosentit nousevat. Ala-astematematiikan termein nuo luvut eivät siis ole paloja samasta kakusta, vaan erikokoisia itsenäisiä kakkuja.

Tuotahan itsekin juuri tarkoitin. On aika yllättävää, että niin moni peli tulisi sekä pc:lle että mobiilille.
Jos oletetaan se 400 vastaajaa, niin tulossa on 240 peliä pc:lle ja 256 peliä mobiilille. Täten sekä pc:lle että mobiilille tulevia pelejä on vähintään 96 (24%). Kerro jos laskuissa meni tällä kertaa jokin vikaan. :)

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä giga

Tuotahan itsekin juuri tarkoitin. On aika yllättävää, että niin moni peli tulisi sekä pc:lle että mobiilille.
Jos oletetaan se 400 vastaajaa, niin tulossa on 240 peliä pc:lle ja 256 peliä mobiilille. Täten sekä pc:lle että mobiilille tulevia pelejä on vähintään 96 (24%). Kerro jos laskuissa meni tällä kertaa jokin vikaan.

¨
Jep. Nyt avautui tuo kommentin ydin ja samasta asiastahan tässä tosiaan puhuttiin.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP
Lainaus käyttäjältä giga

Tuotahan itsekin juuri tarkoitin. On aika yllättävää, että niin moni peli tulisi sekä pc:lle että mobiilille.

Eivätköhän nuo prosentit aiheudu kuitenkin siitä, että yhdellä kehittäjällä on enemmän kuin yksi projekti työn alla; Mobiilipelejä kun voi olla suhteellisen vaivatonta kyhäillä siinä sivussa, kun työstetään toista peliä PC:lle tai konsoleille.

Nostoja