
Facebook kertoi aloittavansa pelinsisäisten mainosten testaamisen Oculus Quest 2:ssa tulevina viikkoina.
Oculus Quest -peleissä ja -sovelluksissa näytettävät mainokset perustuvat tietoihin, jotka saadaan käyttäjien Facebook-profiileista. Kokeilu alkaa Resolution Gamesin Blastonilla ja mukaan liittyy pari muutakin kehittäjää. Uutta mainostamistapaa testaillaan siis aluksi vain muutaman sovelluksen kanssa, jonka jälkeen palvelua kehitetään eteenpäin saadun palautteen avulla.
– Tutkimme uusia tapoja, joilla kehittäjät voivat saada tuloja. Tämä on keskeinen osa sen varmistamista, että luomme omavaraisen alustan, joka voi tukea erilaisia liiketoimintamalleja, jotka avaavat uudentyyppisiä sisältöjä ja kohderyhmiä. Se auttaa meitä myös edelleen tekemään innovatiivisista AR/VR-laitteista helposti saatavampia useammille ihmisille, Facebook kertoo.
Lisätietoja mainosten laajemmasta saatavuudesta Oculus-alustalle ja Oculus-mobiilisovellukseen luvataan kertoa kokeilun jälkeen. Suunnitteilla on myös jonkinlaisia täysin uusia tapoja mainostaa VR- ja AR-pelien sisällä, mutta Facebook on niistä vielä vaitonainen.
Lähde: Oculus-blogi
Kommentit
Olishan se ollut ihme jos Facebook ei olis aikonu repiä rahaa irti tästä(kin).
Jepjep, ainakin Blaston on ihan maksullinen peli Oculus Storessa ja pian sen sisällä voi sitten nauttia mainoksista. Uutiskuva herättää hieman huolenaiheita, koska näyttäisi, ettei mainos edes rajoitu siihen, että seinällä on joku tosielämän puljun mainosplakaatti, vaan se myös tarjoilee pop-uppeja pelaajalle. Jos nuo ominaisuudet onkin nyt valinnaisia ja vaatii sitä, että pelaajan pitää asioikseen kopeloida mainosta, niin lienee vain ajan kysymys, koska nuo alkaa hyppiä silmille aina kun vähän sinne päin sohaisee.
Vahvistuu vaan se päätös, että seuraava meidän talouteen tuleva VR-härpäke ei ole enää Oculus.
Juu onhan tämä ihan älytöntä. Maksat pelistä ja silti pitää jotain mainoksia katsoa.
Ja varmaan julkaisevat myöhemmin jonkun Oculus + palvelun jolla ei joudu mainoksia katsomaan.
Tottakai vaikuttaa millä tavalla mainokset tuodaan peleihin. Jos Menussa on joku mainos, niin eihän se paljoa haittaa, mutta jos tulee jotain pop up mainoksia niin siinä mennään jo yli.
Aika jännä veto Facebookilta koska Oculus on saanut kehuja paljonkin ja sitten vaarannetaan laitteen maine tämmöisellä vedolla?
Täältäkin jyrkkä peukku alaspäin tällaiselle peliliikkeelle. Mikään ei tapa immersiota tehokkaammin kuin kesken kiivan pelisession ruudulle pläjähtävä mainoksennos.
Tästähän väännettiin vitsiä jo heti kun Fb osti Oculuksen eli ei tullut millään lailla yllätyksenä. Itseni yllätti kylläkin se, että siinä kesti näin kauan. Pakkohan sitä rahnaa on jostain saatava, kun laitemyynti laskee.
Oculuksen hankinta oli alunperinkin Facebookilta outo veto, koska fb on softafirma, joka on erikoistunut nimenomaan tähän käyttäjätietojen haalintaan ja niiden käyttöön mainonnan kohdentamisessa. Liiketoiminta perustuu sille, että facebookiin pääsee kirjautumaan varmaan omalla leivänpaahtimellakin ja sitten se kerää sinusta hiljaa tietoa.
Mitä hemmettiä tällainen pulju jollain vr-hardwarea valmistavalla yhtiöllä tekee? Oculushan on likipitäen facebookin vastakohta: se on fyysinen laite hyvin kilpaillulla markkinalla ja sen liiketoiminnan pohjana on sulkeutuneisuus. Oma rajattu kauppa, ekosysteemi ja omat pelit.
Facebook on tuntunut ehkä olevan hieman pihalla siitä, miten sen pitäisi Oculus omaan liiketoimintaansa sulauttaa, mutta nyt se selvästi on mielestään keksinyt keinon. Kuulostaa sieltä, että siellä on tosiaan päästetty ne sometyypit sorkkimaan laitteistokehityksen puolta ja siitä tuskin seuraa mitään hyvää.
Veikkaan, että koko homma perustui alunperin siihen, että Zuckerberg ajatteli Oculuksen olevan jotenkin cool juttu ja osti sen pois pyörimästä, miettimättä sen kummemmin oliko hommassa mitään järkeä.
Itsekin sanoit, että Facebookin liiketoiminta perustuu käyttäjätietojen haalintaan. VR-laitteiden urkintapotentiaali on uskomaton.
Käyttäjästä voidaan päätellä pituus, fyysinen kunto (kestävyys liikuntapeleissä), osittain terveydentila (jos esim. ontuu toista jalkaa), kumpaa kättä hän käyttää, millaisessa paikassa hän asuu (Oculuksen seuranta perustuu ympäristöä tarkkaileviin kameroihin), jne jne. Nyt kun tulee mainoksia, saadaan selville paljon muutakin kuin se onko niitä klikattu vai ei. Tiedetään, millainen mainos kiinnittää käyttäjän huomion nopeiten, mitä hän vilkaisee toisenkin kerran, miten kauan hän mainosta katsoo, ja millaisen toiminnan jättää kesken kiinnostavan mainoksen takia.
VR on kultakaivos Facebookin kaltaiselle vakoilufirmalle. Sammakko pitää tosin keittää hitaasti, ja siksi näitä "uudistuksia" tulee pikkuhiljaa. Zuckerberg ei uskalla rysäyttää koko kammottavaa pakettia pelaajien niskaan kerralla.
Harmi että face pilaa teknisesti huippulaadukkaan laitteiston näillä aivopieruideoilla. Tässähän vain lisääntyy modattujen visiirien suosio.
Nyt voin huokaista helpotuksesta, sillä Oculus oli ensimmäisellä sijalla kun aioin ostaa VR-lasit, jätin kuitenkin myöhemmälle kun mitään mielekästä pelaamista ei tuntunut tulevan ja Alyxin saapuessa Facebookilla taisi jo olla näppinsä pelissä. Aika paljon olisi mennyt rahaa hukkaan, sillä en usko että "Facebook-VR" olisi mennyt käytettynä enää kaupaksi.