Falloutin luojiin lukeutuva Tim Cain on paljastanut uusia tietoja pelisarjan taustalta.

Cain kertoo YouTubessa julkaisemallaan videolla, mistä ajatus Falloutin ydinelementteihin lukeutuvista holveista lähti liikkeelle. Cain kertoo ajatuksen syntyneen kuitenkin vasta alkuperäisen Falloutin loppuvaiheilla.

Veteraanikehittäjän mukaan holvien taustalla oli tilaisuus tutkia, kuinka ihmiset voisivat selviytyä tähtienvälisestä matkustuksesta. Enclave ja Yhdysvaltain hallinto olisivat tulleet siihen lopputulokseen, että ydinsodan jälkeen ihmiskunnan selviytyminen olisi kiinni uuden asuinplaneetan löytämisestä. Koska aurinkokunnassa ei suoraan ollut vaihtoehtoja uudelle kodille, oli ainoa vaihtoehto matkustaa toiseen tähtijärjestelmään, mikä edellyttäisi monen sukupolven mittaista matkaa.

Cain kertoo kaikkien holvien olleen myös jonkinlainen testi. Hänen mukaansa Fallout 2:n Vault City oli malliesimerkki, jossa kaikki tehtiin oikein. Falloutin pelaajan lähtöpaikkana toiminut holvi numero 13 taas oli koeholvi, jossa asioiden oli suunniteltu menevän pieleen. Sen ajatuksena oli pyrkiä pitämään ihmiset sisällä sukupolvien ajan, jotta ne joutuisivat selvittämään aikojen mittaan ilmenevät ongelmat itsenäisesti. Fallout-luojan mukaan tieteellisen kokeen konsepti myös selittää, miksi Vault-Tec päätyi pelastamaan vain pienen osan ihmiskunnasta ydintuholta.

Hän toteaa myös, ettei tiedä, mitä pelisarjan nykyinen omistaja Bethesda suunnittelee holvien varalle. Näin ollen alkuperäinen ajatus ei välttämättä ole enää linjassa pelisarjan uudempien osien tarinan kanssa.

Lähde: Tim Cain

Lisää luettavaa