Final Fantasy VII Remakea kehittävä Square Enix uusioversioistaan: emme halua tehdä vain samaa uudelleen / Uutiset / pelaaja.fi

Final Fantasy VII Remakea kehittävä Square Enix uusioversioistaan: emme halua tehdä vain samaa uudelleen

24.06.2019 // Kirjoittanut: Teo Scheepstra
10
FFVII Remake

Square Enix on jo hyvän aikaa julkaissut vanhoja pelejään myös uudemmille konsoleille. Yhtiön toimitus- ja puheenjohtaja Yosuke Matsuda haluaakin tuoda mahdollisimman monta klassikkoa myös uuden pelaajasukupolven nautittavaksi, mahdollisesti digitaalisen tilauspalvelun kautta.

– Jos kyseessä on suosittu sarja, niin haluamme herättää sen henkiin kokonaisuudessaan riippumatta siitä, kuinka tuottoisilta yksittäiset pelit vaikuttavat. Julkaisemme mieluummin koko sarjan, jotta sen voi pelata uudelleen alusta loppuun, Matsuda sanoi.

Square ei kuitenkaan tyydy pelkästään julkaisemaan vanhoja pelejään uudelleen sellaisenaan, vaan kehittelee niistä myös uusia versioita, kuten esimerkiksi ensi vuoden maaliskuussa alkunsa saava, paljon huomiota kerännyt Final Fantasy VII Remake. Uudelleenjulkaisut ovat luonnollisesti helpompia, kuin täysin uuden version kehittäminen. Square Enix haluaa kuitenkin tuoda pelisarjansa nykypäivään myös jatkossakin, mutta vain oikeassa tilanteessa. Kaikkia toiveita ei voi toteuttaa.

– Uusioversioiden tekeminen on haastavampaa, kuin luulisi. Kuten nimikin jo kertoo, olemassa on myös alkuperäinen peli, ja uskon, että uuden version on oltava sitä parempi. Ei riitä, että tehdään vain sama uudelleen, koska mielestäni uusienkin pelaajien on pystyttävä nauttimaan pelistä. On pystyttävä miellyttämään sekä vanhoja faneja, että uusia.

Nykyiset remaket ovat pitkälti saaneet alkunsa siten, että kehittäjät ovat esittäneet ideansa Matsudalle. Pelkkä idea ei kuitenkaan riitä vihreän valon saamiseksi. Matsuda haluaa, että tekijöillä on tarkat suunnitelmat sen suhteen, mitä alkuperäisen pelin sisällöllä tehdään.

Final Fantasy VII Remaken tapauksessa tekijöillä on kuitenkin ollut suhteellisen vapaat kädet sen suhteen, miten he haluavat tuoda pelin uudelle sukupolvelle. Myös episodimuotoinen julkaisu oli tekijätiimin päätös.

– Tekijätiimillä on luonnollisesti ollut monia keskusteluja siitä, miten näinkin kuuluisa peli tehdään uudelleen. Uskon, että tämä julkaisutapa oli niiden keskustelujen tulos. Jokainen osa tehdään itsenäiseksi peliksi, jota voi pelata sellaisenaan ja nauttia siitä. Sen takia haluaisinkin, että myös suhtaudutte niihin sellaisina, Matsuda totesi.

Final Fantasy VII Remaken ensimmäinen osa julkaistaan 3. maaliskuuta 2020.

Lähde: GameInformer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Olisin mieluummin ottanut vaikka hiukan tiivistetyn FF7 remaken kun tämän jättimäisen FF7-sarjan joka ei ehkä pääse koskaan finaaliinsa tai monet alkuperäisen fanit pääse kokemaan päätöstä elinikänään. Ei helvetti miten pettynt olen tähän episodimaisuuteen. Inhoan cliffhangereita ja odotella vuosikymmeniä tarinan päätöstä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Itse olisin mieluummin ottanut sen alkuperäisen pelin, mutta modernilla ulkoasulla. SJW-spedeilyksi meni. Ei jatkoon.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Angel of Death

Olisin mieluummin ottanut vaikka hiukan tiivistetyn FF7 remaken kun tämän jättimäisen FF7-sarjan joka ei ehkä pääse koskaan finaaliinsa tai monet alkuperäisen fanit pääse kokemaan päätöstä elinikänään. Ei helvetti miten pettynt olen tähän episodimaisuuteen. Inhoan cliffhangereita ja odotella vuosikymmeniä tarinan päätöstä.

Kyllä se tahti saattaa hieman tästä nopeutua, jos tuotannossa ei ilmene jatkossa suurempia ongelmia. Kuitenkin pelimoottori, hahmoassetit, taistelusysteemi, ym. ovat jo valmiina seuraavia osia varten. Onhan siinä toki tekemistä, jos jokainen osa on oma kokonainen pelinsä. Olisi myös aika iso pr-tappio ja pyllistys faneja kohtaan jos tätä ei saatettaisi loppuun ja episodit jätettäisiin kesken. Toki jos eka episodi ei myy tai Square Enixillä tulee taloudellisia ongelmia, niin sitten voi olla hankalampaa.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72
Lainaus snaketus

Itse olisin mieluummin ottanut sen alkuperäisen pelin, mutta modernilla ulkoasulla. SJW-spedeilyksi meni. Ei jatkoon.

Mitenköhän SJW liittyy episodimaisuuteen?

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Izmou

Kyllä se tahti saattaa hieman tästä nopeutua, jos tuotannossa ei ilmene jatkossa suurempia ongelmia. Kuitenkin pelimoottori, hahmoassetit, taistelusysteemi, ym. ovat jo valmiina seuraavia osia varten. Onhan siinä toki tekemistä, jos jokainen osa on oma kokonainen pelinsä. Olisi myös aika iso pr-tappio ja pyllistys faneja kohtaan jos tätä ei saatettaisi loppuun ja episodit jätettäisiin kesken. Toki jos eka episodi ei myy tai Square Enixillä tulee taloudellisia ongelmia, niin sitten voi olla hankalampaa.

Toki kehitys nopeutuu, mutta jos osia on sellaiset 5-10 ja kehitysaika 2-3 vuotta per peli (joka on mielestäni aika optimistinen arvio pelin ulkoasun ja koon huomioon ottaen), sitten vielä se että loput osat nähdään melko varmasti PS5:llä jolle kääntynee myös ensimmäinen osa niin vähintäänkin mennee se vuosikymmen, todennäköisesti enemmän varsinkin jos joka osa on oma pelinsä tuunatulla gameplayllä ja ulkoasulla.

Lienee aika ilmiselvää että peli on myös todella kallis, joten on mahdollista ettei edes kovat myyntiluvut riitä ja homma tyssää siihen FFXV lisäosien tavoin, tietysti XV lisärien peruutuksen takana voi olla muutakin kuin liiallinen kunnianhimo ja rahan polttaminen.

Huolestuttavin merkki on mielestäni se ettei tekijät osanneet sanoa mitään muuta tulevasta kuin sen ettei seuraava osa ole vielä edes suunnitteilla, odotetaanko tässä sitten pelin myyntilukuja ennen vihreän valon näyttämistä? Mikäli näin todellakin on ei tulevaisuus kuulosta olevan vakaalla pohjalla.

Lainaus mur72

[quote="snaketus"]Itse olisin mieluummin ottanut sen alkuperäisen pelin, mutta modernilla ulkoasulla. SJW-spedeilyksi meni. Ei jatkoon.[/quote]

Mitenköhän SJW liittyy episodimaisuuteen?

Eiköhän tämä liity enemmänkin Square Enixin eettiseen komiteaan jonka tehtävänä on ilmeisesti varmistaa ettei kukaan loukkaannu pelin sisällöstä ja koska tämä epäonnistui eeppisesti jo heti alkuunsa, niin lienee mahdollista on että peli joutuu vielä muutosten ja sensuurin uhriksi ennen julkaisua. Tifan rintojen pienennyksestä aiheutunut kohu johtui ilmeisesti valtavirtamedian käännösvirheestä tai sitten käännöstä väännettiin vähän clickbait-muotoon.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Taitaa olla ja jäädä ainoaksi remakeksi, jossa alkuperäinen peli levitetään useammaksi peliksi. Rahastukselta tämä enemmän kuulostaa kun alkuperäisessä tuskin lyhyys on ollut ongelmana. Lisäksi kun puhutaan että "uusiakin pelaajia pitää palvella", niin eikö sen vanhan pelin tuominen nykylaitteille muka riitä? Riittäisi todella hyvin ja itse ainakin olen useamman remaken ostanut vain sen takia, että sen saa ehostettuna nykylaitteille.

Toki esimerkiksi Resident Evil 2:n uusiksilaitto oli kuin uusi peli vanhan pohjalta mutta tässä ei ole edes kyse siitä. Tämän tapauksessa vaikuttaa, että otetaan vanha pohja, joka levitetään useampaan osaan, joilla tienata enemmän massia. Muuta loogista syytä en keksi, erityisesti jos pelkkä pelin alkuosio tarvitsee nyt oman pelinsä.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus snaketus

Itse olisin mieluummin ottanut sen alkuperäisen pelin, mutta modernilla ulkoasulla. SJW-spedeilyksi meni. Ei jatkoon.

Japanissa on aika eri kulttuuri kuin länsimaissa. Tuskin ovat edes kuulleet mistään nykyajan SJW tai PC -trendeistä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus

Final Fantasy VII Remaken tapauksessa tekijöillä on kuitenkin ollut suhteellisen vapaat kädet sen suhteen, miten he haluavat tuoda pelin uudelle sukupolvelle. Myös episodimuotoinen julkaisu oli tekijätiimin päätös.

"Tekijätiimin päätös", eli tarkoittanee sitä, että Matsuda on ilmoittanut, että nyt loppuu se hinkkaaminen, valmiin myytäväksi kelpaavan tuotteen tulee olla tässä minun pöydällä tällä päivämäärällä. Make it happen!

Työntekijöiden kontrahdeissa taitaa olla kohta, että heidän on aina uhrauduttava pomojen puolesta ja otettava syyt niskoilleen, jos julkaisijaa aletaan syyttää rahanahneudesta. Vähän samanlaista käytäntöä olen ollut aistivinani myös EA:lla: Mm. Maxis väitti loppuun asti, että idea always-onlinestä uusimmassa Simcityssä oli heidän omansa ja kiitoksena tästä lojaalisuudesta studio käytännössä tapettiin.

Tuskin on joka tapauksessa ollut erityisen vaikea myydä ideaa episodimaisuudesta firman massipäälliköille. Sellaisen yritysjohtajan kun näkisi, joka kieltäytyisi mahdollisuudesta tehdä usean pelin massit yhden pelin vaivalla.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Jos ei halua tehdä samaa, niin ehkä voisi tehdä sitten kokonaan uuden?

Käyttäjän METTO kuva
METTO

Jos tämä ensimmäinen episodi osoittautuu olemaan ja tuntumaan kokonaiselta stand alone-peliltä, niin kyllä se miun vaakakupissa ostamisen puolelle heilahtaa helposti. Kaikin puolin näyttää ja kuulostaa hyvältä, englannin kielistä dubbausta lukuun ottamatta.

Lainaus Bloob

Jos ei halua tehdä samaa, niin ehkä voisi tehdä sitten kokonaan uuden?

"Jos ei halua tehdä samaa" ja "jos ei halua tehdä VAIN samaa" on erijuttu.