Fortnitesta tuttu Battle Pass -idea ujuttautuu seuraavaksi PlayerUnknown’s Battlegroundsiin, Rocket Leagueen

Fortnitea syytetään kovasti välillä kopioinnista, mutta myös sen menestys inspiroi. Nyt Battle Passit ovat tekemässä tuloaan yhä useampaan peliin.

20.6.2018 20:21

Battle Pass näyttää olevan seuraava villitys verkkopelien maailmassa. Fortnitessa jo pidemmän aikaa hyödynnetty vapaaehtoinen keino hankkia uutta kosmeettista sisältöä on seuraavassa matkaamassa niin pelin suoraan kilpailijaan PlayerUnknown’s Battlegroundsiin niin kuin myös autopallopeli Rocket Leagueen.

PlayerUnknown’s Battlegroundsin versio tullaan tuntemaan nimellä Event Pass ja se ollaan lanseeraamassa peliin yhdessä sen uuden kartan kanssa nyt tällä viikolla. Event Passista on tarjolla on kaksi versiosta, joista ilmainen tarjoaa uusia esineitä käyttöön väliaikaisesti, kun taas maksamalla esineet ilmestyvät pysyväksi osaksi pelaajan varustetarjontaa.

Uusia esineitä ansaitaan kerryttämällä Event Passin tasoa. Tämä tapahtuu suorittamalla pelaamisen yhteydessä pelaajille tarjottavia päivittäisiä, viikottaisia ja laajamittaisempia tehtäviä. Passia varten kerrytetyt tasot huomioidaan myös jälkikäteen, jos pelaaja sattuu hankkimaan sen maksullisen version myöhempänä ajankohtana.

Ensimmäinen Event Pass on voimassa noin neljä viikkoa ja sen maksullinen versio kustantaa noin kympin. Fortniten Battle Passin tavoin Event Pass on siis kausittainen ominaisuus.

Rocket Leaguen oma Rocket Pass seuraa hieman vastaavaa ideaa. Tarjolle saadaan sekä ilmainen että maksullinen noin kymmenen euron hintainen versio, joista ilmaisessa ansaittavat asiat, kuten esineet, bannerit, tittelit ja decryptorit, eivät ole tosin vain väliaikaisia. Maksullisella versiolla kamaa on tarjolla enemmän ja sitä voi ansaita tiheämpään tahtiin.

Ansaitseminen tapahtuu jälleen kerran peliä pelaamalla, joskin Rocket Pass ei tarjoa erillisiä haasteita suoritettavaksi ainakaan toistaiseksi. Sen sijaan se sidotaan osaksi pelin piakkoin uusiutuvaa etenemisjärjestelmää, jossa pelistä poistetaan tasokatto ja pelaajat ansaitsevat leveleitä aiempaa tasaisempaa tahtia pidempään. Rocket Pass etenee sitä tahtia, kun pelaajat kasvattavat oman tilinsä tasoa, mistä kaiken päälle palkitaan myös vähintään satunnaisella uncommon-esineellä.

Kehittäjä Psyonixin mukaan yhden Rocket Passin kerrotaan tarjottavan avattavaa arviolta noin sadan tunnin edestä. Myös niiden tarjontaan on mahdollista päästä käsiksi viiveellä, jos maksullisen passin innostuu ostamaan vasta jälkikäteen.

Tarkemmin passeihin voi tutustua lähdelinkeistä.

Lähde: PlayerUnknown’s Battlegrounds (Steam), Rocket League (kotisivu)

Lisää luettavaa