FromSoftwaren Hidetaka Miyazaki on halukas tekemään Red Dead Redemption 2 -tyylisen kerronnallisen pelin / Uutiset / pelaaja.fi

FromSoftwaren Hidetaka Miyazaki on halukas tekemään Red Dead Redemption 2 -tyylisen kerronnallisen pelin

12.04.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
9

FromSoftwaren Hidetaka Miyazaki on kertonut parhaillaan käynnissä olevassa Reboot Develop -konferenssissa olevansa kiinnostunut tekemään Rockstar-tyylisen kerronnallisen pelin.

Miyazaki sekä Shadow of the Colossuksen luoja Fumito Ueda olivat puhumassa yhdessä järjestetyssä paneelissa, jossa tekijät paljastivat omia pelisuunnittelufilosofioitaan.

Keskustelun aikana Miyazaki paljasti, että olisi halukas tekemään Red Dead Redemption 2:n kaltaisen pelin, jossa tarina olisi pelin varsinainen lähtökohta. Hän samalla totesi, että hänen täytyy tulevissa peleissään oppia paremmaksi välittämään oma tarinaideansa tiimille, jotka eivät hänen mukaansa usein ymmärrä työskentelemänsä pelin yleisiä tarinalinjoja.

Ennen Rockstar-viittausta kaksikko keskusteli heidän pelattavuuden ehdoilla lähestyvästä pelisuunnittelusta, jossa molempien kohdalla tarina ja dialogi jätetään usein vasta loppuvaiheeseen kehitystä.

Uedan mukaan hänellä on tosin aina yleinen juoni-idea tiedossa pelejä suunnitellessa, mutta lopullinen tarina ja dialogi muodostuu vasta aivan kehityksen lopussa. Tämä auttaa myös välttämään turhia uudelleenkirjoituksia. Hän uskoo myös, että ennen kaikkea pelien visuaalisuus määrittelee ne peleiksi.

Miyazaki kertoi olevansa asian suhteen samaa mieltä, ja jatkoi, että maailman luonti sekä itse kentät vaikuttavat tarinaan, joten siitä ei ole järkeä aloittaa. Hänelle juuri pelattavuus on pelien sielu. Kun se on saatu viimein muodostettua, hän ryhtyy luomaan tarinaa, joka sopii osaksi pelattavuutta ja vaikuttaa osaltaan siihen.

– Leikit savella ja hiljaa se alkaa löytää muotonsa, Miyazaki kuvaili prosessia.

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Miyazaki on kyllä ainut pelintekijä, jota voin sanoa jollain tavalla fanittavani.

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Lisää sekiroja vaan tulille. Itse odotan jo lisää pelattavaa ja uutta osaa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Jos raskaaseen tarinankerrontaan tähdätään tulevaisuudessa, niin mielestäni ultravaikea vaikeustaso ei siihen enää oikein istu sillä tarinan kulku tökkisi jatkuvasti vaikeustason noustessa.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Tykkään enemmän tyylistä, jossa (esim. Darksoulsien) tarinaa ei valoteta liikaa. Pelaajan haasteeksi jää tarinan kokoaminen erilaisista osista ja palasista. Soulseista esimerkkinä esim. dialogit, maisemat, aseidenkuvaukset jne. Vapaampi tyyli jättää paljon enemmän tilaa mielikuvitukselle. Peleissäkin on jo liikaa valmiiksi pureskeltua tuotosta. Minulla rakkaita pelimuostoja ovat monesti juuri 8 bittiset teokset, joissa mielikuvitus kertoo osan tarinasta. Hyvänä esimkerkkinä Zelda 1 ja 2.

Kun tarina on valmiiksi pureskeltu, niin peli on vähän kuin elokuva, jota saa seurata enmmän tai vähemmän ulkopuolelta. Enkä tällä tarkoita, ettei hyvin kirjoitettu peli voisi olla mielenkiintoinen kokemus. Yleisesti näitä pelejä vain tulee nykyään liikaa. Poikkeukset valtavirrasta ovat siksi aina tervetulleita.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Itsekin arvostan enemmän sitä tarinankerrontaa, jossa pelimaailmassa on kyllä olemassa tarinoita, mutta niitä ei tungeta pelaajan kurkusta alas typerillä ääninauhoilla ja 10-sivuisilla päiväkirjoilla.

Esim Rdr2:sta jäi parhaiten mieleen traagiset tarinat maankuulusta taitoluistelijasta, joka vetäytyi jalkansa menettämisen jälkeen omaan rauhaansa vuoristossa sijaitsevalle järvimökille, sekä näyttelijästä, joka turrutti ikääntymisestään aiheutunutta tuskaansa viinillä ja oopiumilla.

Tarinoiden avautuminen tuntui palkitsevalta, koska ne saatiin itse selville ympäristöä tutkimalla ja erinäisiä palasia yhdistelemällä.

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka

Ei millään pahalla mutta jos Miyazakin tarinoiden laatu on luokkaa Sekiro en kyllä odottaisi mitään

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus Turzka

Ei millään pahalla mutta jos Miyazakin tarinoiden laatu on luokkaa Sekiro en kyllä odottaisi mitään

Miyazakin vahvuus on varmaankin sillä alueella, jossa hämäryys ja kokijan oma mielikuvitus pääsevät kohtaamaan. Hän ei ole mikään perinteinen tarinankertoja, joten mielenkiintoista nähdä, mitä tulee.

Joidenkin mielestä uusin God of War pitää sisällään jotenkin hienon tarinan. Minua se ei kiinnostanut pätkääkään.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna
Lainaus Rokkijani

Joidenkin mielestä uusin God of War pitää sisällään jotenkin hienon tarinan. Minua se ei kiinnostanut pätkääkään.

Uskoisin kyseisen pelin tarinan saaman suitsutuksen johtuvan pääosin siitä, että sen teemat ovat varsin universaaleja ja monille varmastikin joissain määrin samaistuttavia. Tiivistettynähän se on tarina isän ja pojan suhteesta ja sen kehittymisestä heidän yhteisellä matkallaan.

Tässä alla esimerkiksi suhteellisen koskettava video, jossa tubettaja kertoo God of Warin vaikutuksesta häneen. Spoilereita heille, jotka eivät kyseistä peliä ole vielä läpäisseet.

https://www.youtube.com/watch?v=cf3i0JZvSnM

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mitähän tuo "RDR2-tyylinen" sitten tarkoittaa? Peli pakottaa vähintään pääkohdat menemään juuri tietyllä tavalla ilman isompia vapauksia, vai?

Itse pidän enemmän peleistä, joiden tarinaa ei alleviivata eikä isketä päin pläsiä ja sitä kerrotaan itse tekemisen ohessa mahdollisimman vähäiselle kontrollin ja vapauden menettämisellä.