FTC: Shadow of Mordor -julkaisija johti kuluttajia harhaan maksetuilla YouTube-ylistyksillä

Warner Brosin parin vuoden takainen Shadow of Mordor -markkinointikampanja nähtiin harhaanjohtavana Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomission silmissä. Tapaus on nyt kuitenkin soviteltu.

13.7.2016 00:21

Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio FTC on päässyt sopuun julkaisija Warner Brosin kanssa kuluttajien harhaanjohtamiseen liittyvistä syytöksistä.

FTC:n mukaan Warner Bros. ja tämän kanssa toiminut markkinointikumppani Plaid Social Labs ajoivat vuonna 2014 ihmisiä harhaan Middle-earth: Shadow of Mordorin markkinoinnin yhteydessä. Yhtiöt olivat osana markkinointikampanjaansa maksaneet valikoiduille YouTube-persoonille parhaimmillaan jopa kymmeniätuhansia dollareita saadaksen positiivista näkyvyyttä pelilleen. Yhtiöt eivät kuitenkaan kehoittaneet YouTube-persoonia ilmoittamaan sponsoriyhteistyöstä tarpeeksi selvästi, vaan päinvastoin ohjeistivat videoiden tekijät sijoittamaan sponsorointimaininnan nimenomaan videoiden alle löytyvään kuvauskenttään, johon se pyysi myös muuta tekstiä, mikä heikensi helposti sponsorimainninnan näkyvyyttä. Videoiden jakaminen sosiaalisessa mediassa saattoi myös piilottaa maininnan tyystin katsojan näkyviltä.

FTC:n ja Warner Brosin välinen sopimus ei näytä ajavan Warneria vielä minkäänlaisiin maksutoimenpiteisiin. Sen sijaan kauppakomissio on kehoittanut Warneria varmistamaan lähinnä sen, että jatkossa vastaavissa tapauksissa sponsorointidiileistä viestitään kaikkien osapuolten osalta selkeästi.

Hieman vastaavanlainen tapaus nousi julkisuuteen vuosi sitten, kun YouTube-verkosto Machiniman ja Microsoftin välinen Xbox One -sopimus alkoi herättää närää. Myös kyseisessä tapauksessa Machinima selvisi lähinnä kehoituksella parantaa toimintaansa asian suhteen.

Lähde: Ars Technica, FTC

Lisää luettavaa