The Game Awards 2021 -ehdokkaat vuoden parhaiksi peleiksi paljastettiin – Deathloop rohmusi eniten ehdokkuuksia, Cyberpunk 2077 myös ehdolla / Uutiset / pelaaja.fi

The Game Awards 2021 -ehdokkaat vuoden parhaiksi peleiksi paljastettiin – Deathloop rohmusi eniten ehdokkuuksia, Cyberpunk 2077 myös ehdolla

17.11.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
9

Vuotuinen videopelitapahtuma The Game Awards on paljastanut ehdokkaat vuoden 2021 parhaiksi peleiksi.

The Game Awards 2021:ssa ehdolla vuoden parhaiksi peleiksi on kaikkiaan 107 julkaisua viime vuoden loppupuolelta saakka. Yli sadan mediajulkaisun ja vaikuttajan äänestyksellä nimitetyistä ehdokkaista suosituimmaksi nousi Arkane Studiosin Deathloop, joka on ehdolla kaikkiaan yhdeksässä palkintokategoriassa.

Seuraavaksi eniten ehdokkuuksia keräsivät Ratchet and Clank: Rift Apart kuudella ehdokkuudellaan ja viisi ehdokkuutta saaneet It Takes Two ja Psychonauts 2. Kyseiset pelit ovatkin ehdolla vuoden parhaaksi peliksi yhdessä Metroid Dreadin ja Resident Evil Villagen kanssa. Ehdokkuuksia jaettiin myös CD Projektin kovaa kritiikkiä saanelle Cyberpunk 2077:lle, joka on ehdolla parhaan musiikkiraidan ja parhaan roolipelin kategorioissa.

Julkaisijoista eniten ehdokkuuksia keräsi Xbox Game Studios, joka ylsi Bethesda-kaupan myötä 20 nimitykseen. Sony Interactive Entertainment keräsi 11 ehdokkuutta sekä Square Enix ja Electronic Arts molemmat kymmenen ehdokkuutta. Nimitysten lista on nähtävissä kokonaisuudessaan lähdelinkistä.

The Game Awards 2021 järjestetään 9. joulukuuta Los Angelesissa. Tapahtuma on seurattavissa myös ilmaiseksi verkossa.

Lähde: The Game Awards

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus

Ehdokkuuksia jaettiin myös CD Projektin kovaa kritiikkiä saanelle Cyberpunk 2077:lle, joka on ehdolla parhaan musiikkiraidan ja parhaan roolipelin kategorioissa.

Musiikista ehdokkuuden ymmärrän, mutta looter shooter/FarCry-tyylin peli jolla ei ole omasta mielestäni juuri MITÄÄN tekemistä RPG-genren kanssa saa ehdokkuuden tuosta kategoriasta ja vaikka peli on ihan kelpo tekele, jos keskeneräisyys jätetään huomiotta, niin ei TODELLAKAAN mikään vuoden peli-ehdokas, ei edes lähelle.

Peleillä jotka julkaistaan niin keskeneräisinä ettei tuote kaikilla alustoilla edes kunnolla TOIMI ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa palkintoehdokkaiksi, mutta näköjään keskeneräisenä julkaisu ei vaikuta ehdokkuuksiin.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Angel of Death

Musiikista ehdokkuuden ymmärrän, mutta looter shooter/FarCry-tyylin peli jolla ei ole omasta mielestäni juuri MITÄÄN tekemistä RPG-genren kanssa saa ehdokkuuden tuosta kategoriasta ja vaikka peli on ihan kelpo tekele, jos keskeneräisyys jätetään huomiotta, niin ei TODELLAKAAN mikään vuoden peli-ehdokas, ei edes lähelle.

Peleillä jotka julkaistaan niin keskeneräisinä ettei tuote kaikilla alustoilla edes kunnolla TOIMI ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa palkintoehdokkaiksi, mutta näköjään keskeneräisenä julkaisu ei vaikuta ehdokkuuksiin.

Onhan se nyt selkeästi vaikuttanut ehdokkuuksiin. Aiemmat ehdokkuudet kaikista muista peligaaloista voi laskea varmaan yhden käden sormilla, eikä tästäkään tullut kuin kaksi.

RPG-genreen heitellään välillä mitä tahansa pelejä. Esim. monet JRPG-pelit ovat todella lineaarisia ja ovat alusta asti olleet paljon enemmän seikkailu kuin RPG-genreä, eikä niissä luoda esim. yleensä ikinä omaa hahmoa ym. Mutta kukaan ei valita, kun ne laitetaan aina RPG-kategoriaan. Japanilaisista Action-RPG -peleistä pyhumattakaan, jotka niputetaan joskus myös samaan genreen. Enemmän Cyberpunk tuntuu roolipeliltä kuin tietyt muut esimerkit, joka sentään perustuu pöytäroolipeliin.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Izmou

[quote="Angel of Death"]
Musiikista ehdokkuuden ymmärrän, mutta looter shooter/FarCry-tyylin peli jolla ei ole omasta mielestäni juuri MITÄÄN tekemistä RPG-genren kanssa saa ehdokkuuden tuosta kategoriasta ja vaikka peli on ihan kelpo tekele, jos keskeneräisyys jätetään huomiotta, niin ei TODELLAKAAN mikään vuoden peli-ehdokas, ei edes lähelle.

Peleillä jotka julkaistaan niin keskeneräisinä ettei tuote kaikilla alustoilla edes kunnolla TOIMI ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa palkintoehdokkaiksi, mutta näköjään keskeneräisenä julkaisu ei vaikuta ehdokkuuksiin.[/quote]
Onhan se nyt selkeästi vaikuttanut ehdokkuuksiin. Aiemmat ehdokkuudet kaikista muista peligaaloista voi laskea varmaan yhden käden sormilla, eikä tästäkään tullut kuin kaksi.

Tämä on tietysti vain oma kokemukseni pelistä, mutta vaikka peli olisi julkaistu täysin bugittomana ei se mielestäni silti ole riittävän hyvä edes ehdokkaaksi. Pelin maailma on mielestäni aivan liian suuri tekemisen määrään nähden.

Lainaus Izmou

RPG-genreen heitellään välillä mitä tahansa pelejä. Esim. monet JRPG-pelit ovat todella lineaarisia ja ovat alusta asti olleet paljon enemmän seikkailu kuin RPG-genreä, eikä niissä luoda esim. yleensä ikinä omaa hahmoa ym. Mutta kukaan ei valita, kun ne laitetaan aina RPG-kategoriaan. Japanilaisista Action-RPG -peleistä pyhumattakaan, jotka niputetaan joskus myös samaan genreen. Enemmän Cyberpunk tuntuu roolipeliltä kuin tietyt muut esimerkit, joka sentään perustuu pöytäroolipeliin.

JRPG-genre on ollut aina lineaarista genreä, joten heti kun tuo tagi näkyy itselleni tulee heti mieleen lineaarinen seikkailupelimäinen tarina sekalaisen kerättävän hahmokaartin kera. ARPG vähän sama, mutta reaaliaikaisella taistelulla ja usein yhdellä hahmolla ryhmän sijaan. CRPG taas hiukan vähemmän lineaarista tarinaa pöytäroolipelivaikutteilla.

Jossain vaiheessa RPG-tagia ryhdyttiin käyttämään lähes kaikissa peleissä josta löytyy edes yksi minkä tahansa RPG-genren piirteistä. Ehkä Cyberpunkin tapauksessa on ajateltu että mainstream genreissä ei palkintoja irtoa, joten pistetään peli sellaiseen genreen jossa mahdollisuudet palkinnoille ovat suuremmat (en tosin tiedä miten nämä gaalojen genret määräytyvät). Esimerkiksi nyt alennuksessa olevaa Ouridersiä olen silmäillyt, mutta on jäänyt epäselväksi mistä peli on ansainnut RPG-taginsa.

Tietysti toisinaan vähän tuntuu että nämä gaalat ovat vain markkinoinnin jatke parhaimman pelin valitsemisen sijaan, sillä muuten mukana olisi enemmän myös niitä vähemmän tunnettuja laadukkaita indie-pelejä kuten Wildermyth tai Forgotten City, mutta tällaiset harvoin nousevat omien pienempien kategorioidensa ulkopuolelle.

Sukupuolineutraali näyttelijakategoria? Tämä kertookin jo itselleni kaiken tarvittavan gaalan uskottavuudesta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Genret nyt on useimmiten vähän veteen piirrettyjä viivoja, koska nykypeleissä on yleensä vaikutteita vähän sieltä sun täältä.

Roolipelipuristi voisi esimerkiksi sanoa, ettei mitkään CRPG:t ole oikeita roolipelejä, koska ei missään CRPG:ssä voi vain heittää game masterille jotain täysin urpoa ideaa, josta sitten tulee osa peliä ja sen maailmaa, vaan aina toimitaan pelin asettaman tarinallisen tai mekaanisen raamin puitteissa. Kaikki vaihtoehdot mitä voit tehdä on oltava pelin skripteissä mahdollistettuna ja siten valinnat ja "roolin pelaaminen" ovat jo valmiiksi hyvin rajattuja.

Itse sanoisin, että CRPG:iden puitteissa roolipeli tarkoittaa sitä, että voit jotenkin vaikuttaa hahmon suuntaan, joko hahmonkehityksen, tarinallisten valintojen tai näiden molempien kautta. Lineaarinen hahmonkehitys, jossa kaikki unlokkaa käytännössä samat kyvyt ja juoksee läpi käytännössä saman tarinan ei ole mielestäni roolipelaamista. Merkitykselliset valinnat on siis se avaintekijä.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Haerski

Genret nyt on useimmiten vähän veteen piirrettyjä viivoja, koska nykypeleissä on yleensä vaikutteita vähän sieltä sun täältä.

Roolipelipuristi voisi esimerkiksi sanoa, ettei mitkään CRPG:t ole oikeita roolipelejä, koska ei missään CRPG:ssä voi vain heittää game masterille jotain täysin urpoa ideaa, josta sitten tulee osa peliä ja sen maailmaa, vaan aina toimitaan pelin asettaman tarinallisen tai mekaanisen raamin puitteissa. Kaikki vaihtoehdot mitä voit tehdä on oltava pelin skripteissä mahdollistettuna ja siten valinnat ja "roolin pelaaminen" ovat jo valmiiksi hyvin rajattuja.

Itse sanoisin, että CRPG:iden puitteissa roolipeli tarkoittaa sitä, että voit jotenkin vaikuttaa hahmon suuntaan, joko hahmonkehityksen, tarinallisten valintojen tai näiden molempien kautta. Lineaarinen hahmonkehitys, jossa kaikki unlokkaa käytännössä samat kyvyt ja juoksee läpi käytännössä saman tarinan ei ole mielestäni roolipelaamista. Merkitykselliset valinnat on siis se avaintekijä.

On olemassa peligenre joka keskittyy vain ja ainoastaan merkityksellisiin valintoihin. Tämän genren edustajia ovat Tellatalen pelit ja esimerkiksi Life is Strange - sarjen, mutta nämä eivät ole tietääkseni koskaan saaneet RPG tageja. RPG on niin merkityksetön genre valtavan laajutensa vuoksi että koko sen käytön voisi jo mielestäni lopettaa. Väittäisin että jopa Deathloop (ainakin oletan näin kuulemani perusteella) voisi helposti saada RPG-tagin ja näin olla ehdolla tässäkin genressä.

Tagi on myöskin nykyään suht hyödytön (ainakin itselleni), sillä tagin alta löytyy aivan liikaa nimikkeitä nykyään, mutta esimerkiksi jrpg sekä crpg toimivat ainakin vielä toistaiseksi aika hyvin, tosin arpg on jo taitanut levitä liikaa.

Cyberpunkia lukuunottamatta yhtäkään peliä ei ole riittvän isoista ehdokkaista palkinnoille tullut pelattua, Village olisi backlogissa. Deathloop on noista itseä eniten kiinnostava, mutta PC:ssä ei riitä puhti. Lost Judgement, Forgotten City, Guardians of the Galaxy sekä Wildermyth olivat kaikki itselleni Cyberpunkia kovempia kokemuksia tämän vuoden peleistä.

Indiepuolella 12 minutes jäi kiinnostavasta konseptistaan huolimatta kesken koska liiallinen toisto tappoi mielenkiinnon. Mainitsemani Wildermyth ja Forgotten City taas jäivät ehdokaslistan ulkopuolelle, joskin Forgotten City löytyy tulokkaiden joukosta, tuskinpa kuitenkaan voittoa vie kun tulokkaista on pari parhaaksi indieksi ehdolla.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Haerski

Genret nyt on useimmiten vähän veteen piirrettyjä viivoja, koska nykypeleissä on yleensä vaikutteita vähän sieltä sun täältä.

Roolipelipuristi voisi esimerkiksi sanoa, ettei mitkään CRPG:t ole oikeita roolipelejä, koska ei missään CRPG:ssä voi vain heittää game masterille jotain täysin urpoa ideaa, josta sitten tulee osa peliä ja sen maailmaa, vaan aina toimitaan pelin asettaman tarinallisen tai mekaanisen raamin puitteissa. Kaikki vaihtoehdot mitä voit tehdä on oltava pelin skripteissä mahdollistettuna ja siten valinnat ja "roolin pelaaminen" ovat jo valmiiksi hyvin rajattuja.

Itse sanoisin, että CRPG:iden puitteissa roolipeli tarkoittaa sitä, että voit jotenkin vaikuttaa hahmon suuntaan, joko hahmonkehityksen, tarinallisten valintojen tai näiden molempien kautta. Lineaarinen hahmonkehitys, jossa kaikki unlokkaa käytännössä samat kyvyt ja juoksee läpi käytännössä saman tarinan ei ole mielestäni roolipelaamista. Merkitykselliset valinnat on siis se avaintekijä.

On olemassa peligenre joka keskittyy vain ja ainoastaan merkityksellisiin valintoihin. Tämän genren edustajia ovat Tellatalen pelit ja esimerkiksi Life is Strange - sarjen, mutta nämä eivät ole tietääkseni koskaan saaneet RPG tageja. RPG on niin merkityksetön genre valtavan laajutensa vuoksi että koko sen käytön voisi jo mielestäni lopettaa. Väittäisin että jopa Deathloop (ainakin oletan näin kuulemani perusteella) voisi helposti saada RPG-tagin ja näin olla ehdolla tässäkin genressä.

Tagi on myöskin nykyään suht hyödytön (ainakin itselleni), sillä tagin alta löytyy aivan liikaa nimikkeitä nykyään, mutta esimerkiksi jrpg sekä crpg toimivat ainakin vielä toistaiseksi aika hyvin, tosin arpg on jo taitanut levitä liikaa.

Cyberpunkia lukuunottamatta yhtäkään peliä ei ole riittvän isoista ehdokkaista palkinnoille tullut pelattua, Village olisi backlogissa. Deathloop on noista itseä eniten kiinnostava, mutta PC:ssä ei riitä puhti. Lost Judgement, Forgotten City, Guardians of the Galaxy sekä Wildermyth olivat kaikki itselleni Cyberpunkia kovempia kokemuksia tämän vuoden peleistä.

Indiepuolella 12 minutes jäi kiinnostavasta konseptistaan huolimatta kesken koska liiallinen toisto tappoi mielenkiinnon. Mainitsemani Wildermyth ja Forgotten City taas jäivät ehdokaslistan ulkopuolelle, joskin Forgotten City löytyy tulokkaiden joukosta, tuskinpa kuitenkaan voittoa vie kun tulokkaista on pari parhaaksi indieksi ehdolla.

Omat veikkaukset voittajiksi täysin mutulta (ei siis niitä mitä toivon voittavan vaan niitä mitä veikkaan voittavan):

Deathloop
Deathloop
Final Fantasy XIV
12 minutes
Kena
Life is Strange
Kena
Cyberpunk
RE Village

Miesnäyttelijä: Giancarlo Esposito
Naisnäyttelijä: Ozioma Akagha

Akagha voittanee, Espositon (tai jonkun muun) palkinto ryöstetään koska sukupuolineutraalius.

Hittoako games of impact edes tarkoittaa? Sanotaan vaikka Life is Strange

Final Fantasy XIV
Genshin Impact
Resident Evil 4
Deathloop
Metroid Dread
Cyberpunk 2077
Guilty Gear Strive
It Takes Two
Forza Horizon 5
Microsoft Flight Simulator
Back 4 Blood
Elden Ring
Forza Horizon 5

Edit: Tuplapostauksen olen näköjään taas onnistunut jotenkin tekemään, pahoitteluni

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Angel of Death

Kuvaus oli ehkä vähän vajaa, mutta TellTalen pelithän on nimenomaan sellaisia, jotka etenee 99% ajasta tiukasti raiteillaan. Aukoton määrittely on tosiaan lähes mahdotonta. Ehkä se roolipeli kuitenkin vaatii jonkin yhdistelmän hahmonkehitystä ja vapaita valintoja etenemisen suhteen.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Jos Cyberpunkilla ei ole mitään tekemistä roolipelien kanssa, niin eipä liioin ole Witcher-sarjallakaan. Rakenteeltaan nuo kun ovat samanlaisia – isoimman eron ollessa lähinnä siinä, että toisessa heilutaan miekkojen kanssa ja toisessa ammutaan aseilla.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Haerski

@Angel of Death

Kuvaus oli ehkä vähän vajaa, mutta TellTalen pelithän on nimenomaan sellaisia, jotka etenee 99% ajasta tiukasti raiteillaan. Aukoton määrittely on tosiaan lähes mahdotonta. Ehkä se roolipeli kuitenkin vaatii jonkin yhdistelmän hahmonkehitystä ja vapaita valintoja etenemisen suhteen.

Telltale taisi olla huono esimerkki, mutta Until Dawnissa muutokset olivat muistaakseni aika merkittäviä, sillä kuka tahansa taisi pystyä kuolemaan. Tarina tietysti kulki samaa reittiä, mutta eipä moni muukaan peli paljon haaraudu. Esimerkiksi Mass Effectissä ei meno merkittävästi muutu vaan samoja jaksoja mennään myös ja tulevaisuudessa tulee seuraus aiemmasta valinnasta, samoin taisi toimia myös Telltalen pelit. Walking Deadissa ja Mass Effectissä on kovinkin samanlainen valinta joka tappaa joko hahmon A tai B ja kyseisen hahmon puuttuminen näkyy myöhemmässä tarinassa joskin Walking Dead taisi vääntää tarinan taas samoille kiskoille myöhemmässä vaiheessa, kun ME:n valinta taisi kestää kaksi peliä jättäen keskimmäisen pelin väliin muutamaa huomautusta lukuunottamatta.

Ainoat selkeät erot mitkä tulee mieleen ovat ne että tarinanohjauspeleissä hahmoa ei ole muistaakseni koskaan itse luotu vaan se on aina valmis, ero ei tosin ole merkittävä sillä ulkonäöstä ja sukupuolesta huolimatta esimerkiksi Mass Effectien dialogi on aika lailla samaa ja valinnat ohjaa keskustelua hahmoa enemmän, Shepard on valmis "rooli" joskin hiukan suuremmalla liikkumavaralla.

Toinen ero on se että tarinapelit kulkevat aina pisteestä A pisteeseen B ja siitä pisteeseen see. Mass Effectin pystyi tekemään missä järjestyksessä tahansa ABC, CBA, ACB jne. Tosin EA:n alaisuudessa sarja meni lineaarisempaan suuntaan.

Sitten on Disco Elysium, peli vailla taistelua ja hahmoluontia. Taistelua lukuunottamatta kaikin puolin crpg, mutta oikeastaan myöskin point & click sekä monelta osin myös Until Dawnin tapainen tarinapeli ilman elokuvamaista kerronta ja paljon suuremmalla määrällä haarautumista.

Mutta kuten sanoit aukoton määrittely on lähes mahdotonta, RPG yksinään ei kerro enää mitään ja on mielestäni ilman alamäärittelyä lähes hyödytön, enkä usko että tekniikan kehittyessä ja pelin sisäisen tekemisen tullessa entistä monipuolisemmaksi määrittely yhtään helpottuu, päinvastoin. Monipuolistuminen ei välttämättä ole huono asia, mutta ei välttämättä hyväkään. Luulisin että RPG-elementtien yleistyminen saattaa osittain myös johtua siitä että ne on helppo monetisoida.

Lainaus Vaapukkamehuw

Jos Cyberpunkilla ei ole mitään tekemistä roolipelien kanssa, niin eipä liioin ole Witcher-sarjallakaan. Rakenteeltaan nuo kun ovat samanlaisia – isoimman eron ollessa lähinnä siinä, että toisessa heilutaan miekkojen kanssa ja toisessa ammutaan aseilla.

Itse asiassa en pidä myöskään Witchereitä roolipeleinä, sillä peli on todellakin lähes yksi yhteen Cyberpunkin kanssa mitä esitystapaan tulee. Tavallaan Witcher on vähemmän RPG kuin Cyberpunk koska hahmo on ennalta määritelty Geralt jossa on V:tä huomattavasti vähemmän liikkumavaraa, tosin omasta mielestäni sarjan jokainen peli ensimmäinen mukaanlukien on Cyberpunkin yläpuolella.

Pahoittelut offtopicista