GDC: Useat pelinkehittäjät epävarmoja uusien konsolimallien suhteen / Uutiset / pelaaja.fi

GDC: Useat pelinkehittäjät epävarmoja uusien konsolimallien suhteen

15.01.2017 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
18

Vuosittaisen Game Developers Conferencen teettämän kyselyn mukaan suurin osa pelinkehittäjistä ovat epävarmoja uusien puolivälisyklin konsolimallien, PlayStation 4 Pron ja Project Scorpion, suhteen.

Kyselyssä kysyttiin, pitivätkö pelinkehittäjät päivitettyjä konsolimalleja hyvänä kehityksenä peliteollisuudelle. Peräti 41 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa epävarmoja, kun taas 36 prosenttia näki asian neutraalina. 18 prosenttia piti asiaa hyvänä peliteollisuudelle, ja ainoastaan viisi prosenttia piti sitä huonona kehityssuuntana.

- Konsolit tarvitsivat virkistyksen ottaen huomioon niiden alemmat tehot verrattuna julkaisun aikaisiin tietokoneisiin. Tosin en halua markkinoiden jakaantuvan. Enkä myöskään halua nähdä mahdollisuutta, että uusia konsoli[malleja] julkaistaan vuosittain, sillä uskon tämän vahingoittavan konsolimarkkinoita pahasti, yksi vastaajista tarkensi vastaustaan.

- Konsolit ovat hyötyneet kiinteistä alustoilta, yksistä spekseistä, johon keskittyä. Tämä syklin puolivälin 'päivitys' rikkoo tuon edun. Kehittäjät joutuvat joko kehittämään kaksi peliä, julkaisemaan pienimmän yhteisen nimittäjän tehokkaammalle alustalle, tai julkaisemaan kompromissiversion heikompitehoiselle alustalle, vastaa toinen kyselyyn osallistuneista.

Lisäksi kyselyssä tiedusteltiin muun muassa pelinkehittäjien kiinnostusta Nintendo Switchin suhteen sekä VR-pelinkehityksestä.

GDC:n kyselyyn osallistui yli 4500 pelinkehittäjää

Lähde: Gamasutra

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

Miksei tehdä kuin DOOMissa ? Eli olisi tavallaan 2-Modia, laatu ja sujuvuus minkä voi vaikka valikosta laitta nimi vois kylläkin olla esim, PS4Pro Mode ja PS4 Orginal....

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Rockstarin pelit last genillä vs nykygenillä. Jäätävää. Gta V remastered on vähän sama kun Bully scholarship edition. Tai itseasiassa San andreas X360 edition.
Olis mielenkiintosta nähdä joku lista missä näkyy monta konsolipeliä kunakin vuonna on julkaistu 2000 luvulta lähtien.
Linkatkaa jos tiedätte

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä -raffision-

Miksei tehdä kuin DOOMissa ? Eli olisi tavallaan 2-Modia, laatu ja sujuvuus minkä voi vaikka valikosta laitta nimi vois kylläkin olla esim, PS4Pro Mode ja PS4 Orginal....

Itsekkin ihmettelen samaa, miksei konsoliversiossa ylipäätään voi antaa PC-pelien tapaan pelaajan itse päättää laajemmin haluaako parempaa ruudunpäivitystä karsimalla yksityiskohtia ja grafiikan laatua, vai päinvastoin...luulisi muutenkin olevan helpommin toteutettavissa kuin "skaalautuva" resoluutio/ruudunpäivitys.

Käyttäjän realOG kuva
realOG

raffision- jos tuo ei lisää pelistudioille lisää hommia niin erittäin hyvä idea

Käyttäjän Collector kuva
Collector

Koko väliversio idea olisi pitänyt heittää roskiin. Uusi sukupolvi vain käyntiin. Vielä kun lisätehoja ei edes hyödynnetä kokonaan.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä Collector

Koko väliversio idea olisi pitänyt heittää roskiin. Uusi sukupolvi vain käyntiin. Vielä kun lisätehoja ei edes hyödynnetä kokonaan.

Niinpä PS4 pro ja Scorppiooni on molemmat täysiä vitsejä. Sama asia kun että pelit tulisivat vieläkin cross geninä vanhalle sukupolvelle. Kaikki häviävät.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mikäli itse tulisi ostettua joko Scorpio tai Pro, niin veikkaan että tulisi välillä olo, ettei vehkeestä saada kaikkea irti kun pelit kuitenkin pitää tehdä tehottomampien laitteiden ehdoilla. Ihan sama vaikka olisikin kakkua kuorrutettu muskelivehkeen pelissä enemmän, on se pohja silti tehty sen heikomman ehdoilla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Pidin näitä konsoli refreshejä hyvinä alkuun, mutta ainakin toistaiseksi vielä käytännössä lisätehoilla ei ole oikein tehty mitään järkevää. Vähän sama asia kun omistaa sen kunnon peli-pc:n niin ylimääräsiä tehoja voi käyttää ainoastaan tarpeettoman suuriin resoluutioihin, kuten PS4 Pro:lla tällä hetkelä. Hauaisin joka ainooseen konsolipeliin 1080p tai helvetti edes 900p moodin joka pyörii 60 fps minkään 4K kikkailun sijaan joka ei kuitenkaan pyöri kunnolla.

Myöskin Sonyn typerä päätös tunkea Prohon edelleen se sama surkea CPU, joka tomiii pullonkaulana sen hyvän ruudunpäivityksen saavuttamiseksi, edes alhaisilla resoluutioilla oli aivan älytöntä ja se, että Prolla ei saa mitään suorituskykyetua peleissä jotka ei sitä kehittäjän puolesta millään tavalla tue.

Odotin pelaavani Prolla monia PS4-pelejä edes sillä vakaalla 30 fps sen sinne päin -ruudunpäivityksen sijaan, mutta pettymys oli suuri, kun sain tietää, että ei Pro-päivitetyt pelit pelaavat identtisesti vanhan PS4:n kanssa. Tähänkin olisi kiva saada valinta jossa olisi vaikka sitten se iso varoitusteksti "kytkemällä tämän moodin päälle saat mahdollisuuden ajaa peliä kaikella teholla, mutta täyttä yhteensopivuutta ei voida taata". Kytkisin joka kerta tuon Pron omistajana päälle ja SITTEN JOS peli ei pelaa oikein, niin yhteensopivuusmoodi päälle. Tai sitten vaan ne grafiikka-asetukset peleihin kuten pc:llä. En ymmärrä miksi konsolipelaajille ei voida suoda moista valtaa päättää omasta kokemuksestaan ja kun kerran kaikilla on sama rauta, niin ne vakioasetukset voisi olla ne kehittäjän määrittelemät niille jotka ei oikeasti niistä mitään ymmärrä ja taas kerran se siihen valikkoon sukeltaminen voisi sitten tulla sen ison punaisen varoitustekstin saattelemana.

Ainut etu Prolla on puolet pienempi virran kulutus ei Pro-tuetuissa peleissä verrattuna julkaisu-PS4:ään sekä huomattavasti pienempi tuuletinmelu, koska CPU on alikellotettu normaalin PS4:n vauhtiin (niiden älypää devien takia jotka sitoo 2017 pelilogiikan prosessorin kellotaajuuteen) ja toinen GPU kytketty pois päältä. Eli tämä on käytännössä ei lämpöisenä käyvä ja hiljainen PS4.

Tällä hetkellä nämä Prot ja Scorpiot ovat vitsi, toivottavasti näiden ominaisuuksia käytetään tulevaisuudessa paremmin hyödyksi ja jos seuraavan sukupolven laitteet joskus tulevat markkinoille ja tätä samaa käytäntöä jatketaan, niin tämän sukupolven virheistä opitaan jotain.

Loppujen lopuksi en kadu Pron ostoa, koska olin markkinoilla muutenkin toista PS4:ää varten, koska tarvitsen yhden olohuoneeseeni ja yhden pelikuvankaappaus setupiiini. Löytyy myös PS2 molemmista. Toinen PS3 on ostoslistalla.

Käyttäjän MacGyver69 kuva
MacGyver69

Voin kuvitella, että pienet studiot eivät varsinkaan arvosta tätä. Valmiiksi pienillä resursseilla täytyisi yrittää tarjota "saman" konsolin pelistä kaksi versiota, jotka sitten syövät lisää resurreja ja pitkittävät julkaisua.

Käyttäjän humungus kuva
humungus

Itseppähän pelaajat ja varsinkin PC-pelaajat ovat tämän aiheuttaneet jatkuvilla toivomuksilla ja vaatimuksilla tehokkaammista konsoleista. Huudettiin ja valitettiin kurkku suorana että Ps 4 ja One julkaistiin "alitehoisina" ja ovat pullonkaulana pelien kehitykselle, nyt kun ne julkaisivat/julkaisevat tehokkaammat mallit niin sekään ei ole hyvä asia. Päättäkää jo mitä haluatte. Mitä tulee tuohon Amd:n Jaguariin niin sehän on niinsanottu "APU" piiri eli siinä on Cpu ja Gpu samalla piirillä, eikä siihen aikaan kun PS 4 ja One julkaistiin niin ollutkaan edes todellista vaihtoehtoa tuolle, hinnan ja suorituskyvyn puolesta. Katsokaas kun konsolin virrankulutus ja melu täytyy saada media PC:n tasolle ja allekkin sen. Konsolin täytyy olla myös mahdollisimman kestävä/luotettava ja hinta saa olla vain halvimpien läppärien luokkaa. Ottakaa todellisuus mukaan näitä miettiessänne.

Nostoja