God of Warista olisi voinut tulla hyvin erilainen peli – tekijät eivät halunneet jatkaa Kratosin kanssa

Sony Santa Monica oli aikeissa muuttaa peliä perusteellisesti.

27.6.2019 13:25

Sony Santa Monica oli lähellä muuttaa menestyksekästä God of War -peliään radikaalisti kehittämisprosessin yhteydessä. Jotkut pelin tekijöistä olivat sitä mieltä, että päähahmo Kratosin oli aika lähteä.

– Varhaisimmissa keskusteluissa jotkut olivat sitä mieltä, että meidän pitäisi hankkiutua eroon Kratosista. Heidän mielestään hän oli ärsyttävä, kertoi pelin ohjaaja Cory Barlog.

Barlogin mukaan Kratosin tarina alkoi aikana, jolloin antisankareita ei ollut vielä kovin paljoa, ja hahmosta tehtiin tarkoituksella hankalasti pidettävä. Kolmen pelin jälkeen jotkut tekijätiimin jäsenet ajattelivat, että on muutoksen aika.

Barlogille ehdotettiin, että pelin sankari olisi täysin uusi hahmo. Pelin kantavana voimana pidettiin kreikkalaista mytologiaa, eikä Kratosia. Barlog kuitenkin vakuutti vastaanväittäjille, että Kratosin pelastamisesta tämän omilta synkiltä mielihaluilta saisi hienon tarinan.

Kratosin pelastajaksi nousee hänen oma poikansa, Atreus, joka myös oli lähellä päätyä hyllylle. Muut Santa Monicalla pelkäsivät, että Atreuksen ottaminen mukaan tekisi seikkailusta koko pelin mittaisen saattotehtävän, mutta Barlog vetosi Naughty Dogin The Last of Usin menestykseen esimerkkinä siitä, kuinka tekoälykumppani saataisiin pelissä toimimaan.

Atreuksin pois pudottamista vaadittiin eniten pelin kehityksen keskivaiheilla. Animoijat ja ohjelmoijat eivät tahtoneet löytää tarpeeksi aikaa saadakseen hahmoa toimimaan järkevästi.

– Yhdessä vaiheessa olimme aikeissa jättää Atreuksen pois kokonaan, pääosin budjettisyistä, Barlog sanoi.

Ohjaajalla olikin jo kaiken varalta olemassa pelin tarinasta versio, jossa Atreus ei ollut mukana. Hän ei kuitenkaan koskaan lähettänyt sitä yhtiön johtoportaalle.

Sekä Kratosin uudelleenluonti, että Atreuksen mukanaolo muistuttavat Barlogia hänen ajastaan poissa Santa Monica Studiolta, kun hän työskenteli elokuvaohjaajien kanssa.

– Jos sinulla ei ole yhteyttä kirjoittamaasi tarinaan, se näkyy ruudulla.

Barlogille tuo yhteys olivat hänen omat muistonsa isäksi tulemisesta. Hän lisäsi, että hänen omien henkilökohtaisten kokemustensa tuominen peliin antoi myös muille tekijätiimin jäsenille mahdollisuuden tehdä samoin.

God of War on yksi menestyneimpiä PlayStation 4:n yksinoikeuspelejä. Viimeisimpien tietojen mukaan sitä on myyty yli 10 miljoonaa kappaletta.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa