God of Warista olisi voinut tulla hyvin erilainen peli – tekijät eivät halunneet jatkaa Kratosin kanssa / Uutiset / pelaaja.fi

God of Warista olisi voinut tulla hyvin erilainen peli – tekijät eivät halunneet jatkaa Kratosin kanssa

27.06.2019 // Kirjoittanut: Teo Scheepstra
3
God of War Kratos ja Atreus

Sony Santa Monica oli lähellä muuttaa menestyksekästä God of War -peliään radikaalisti kehittämisprosessin yhteydessä. Jotkut pelin tekijöistä olivat sitä mieltä, että päähahmo Kratosin oli aika lähteä.

– Varhaisimmissa keskusteluissa jotkut olivat sitä mieltä, että meidän pitäisi hankkiutua eroon Kratosista. Heidän mielestään hän oli ärsyttävä, kertoi pelin ohjaaja Cory Barlog.

Barlogin mukaan Kratosin tarina alkoi aikana, jolloin antisankareita ei ollut vielä kovin paljoa, ja hahmosta tehtiin tarkoituksella hankalasti pidettävä. Kolmen pelin jälkeen jotkut tekijätiimin jäsenet ajattelivat, että on muutoksen aika.

Barlogille ehdotettiin, että pelin sankari olisi täysin uusi hahmo. Pelin kantavana voimana pidettiin kreikkalaista mytologiaa, eikä Kratosia. Barlog kuitenkin vakuutti vastaanväittäjille, että Kratosin pelastamisesta tämän omilta synkiltä mielihaluilta saisi hienon tarinan.

Kratosin pelastajaksi nousee hänen oma poikansa, Atreus, joka myös oli lähellä päätyä hyllylle. Muut Santa Monicalla pelkäsivät, että Atreuksen ottaminen mukaan tekisi seikkailusta koko pelin mittaisen saattotehtävän, mutta Barlog vetosi Naughty Dogin The Last of Usin menestykseen esimerkkinä siitä, kuinka tekoälykumppani saataisiin pelissä toimimaan.

Atreuksin pois pudottamista vaadittiin eniten pelin kehityksen keskivaiheilla. Animoijat ja ohjelmoijat eivät tahtoneet löytää tarpeeksi aikaa saadakseen hahmoa toimimaan järkevästi.

– Yhdessä vaiheessa olimme aikeissa jättää Atreuksen pois kokonaan, pääosin budjettisyistä, Barlog sanoi.

Ohjaajalla olikin jo kaiken varalta olemassa pelin tarinasta versio, jossa Atreus ei ollut mukana. Hän ei kuitenkaan koskaan lähettänyt sitä yhtiön johtoportaalle.

Sekä Kratosin uudelleenluonti, että Atreuksen mukanaolo muistuttavat Barlogia hänen ajastaan poissa Santa Monica Studiolta, kun hän työskenteli elokuvaohjaajien kanssa.

– Jos sinulla ei ole yhteyttä kirjoittamaasi tarinaan, se näkyy ruudulla.

Barlogille tuo yhteys olivat hänen omat muistonsa isäksi tulemisesta. Hän lisäsi, että hänen omien henkilökohtaisten kokemustensa tuominen peliin antoi myös muille tekijätiimin jäsenille mahdollisuuden tehdä samoin.

God of War on yksi menestyneimpiä PlayStation 4:n yksinoikeuspelejä. Viimeisimpien tietojen mukaan sitä on myyty yli 10 miljoonaa kappaletta.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Erilaisen pelin olisin ostanut. SJW-perseilyä en tue.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus snaketus

Erilaisen pelin olisin ostanut. SJW-perseilyä en tue.

Hanki hyvä mies harrastus/työ tai jotain että keksisit parempaa käyttöä ajallesi kuin kytätä olemattomia "SJW"-asioita peleistä ja muusta viihteestä. Keskittyisit vaikka välillä siihen itse pelaamiseen.

Olen jo varmaan puolenkymmentä kertaa kysynyt eri tapauksista että mikä tässä on "SJW" mutta vastausta ei ole kuulunut. Sen takia joudun veikkaamaan: syynä lienee se, että tässä ei tainnut olla yhtään tissejä kun taas aiemmissa niitä taisi jopa olla? Menikö oikein? Sehän se tärkeintä on peleissä ja muussa viihteessä.

Ei ole ihme että aivoton viihde menestyy kun pelkät tissit riittää joillekin tahoille.

PS. Huvittava muutenkin että "erilaisen pelin olisit ostanut" vaikka olet jatkuvasti valittamassa joka toisesta pelistä että miksi et sitä voi ostaa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

En ole vielä God of Waria pelannut vaikka se hyllystä löytyykin, mutta itse käsitin sen niin että tämän pelin teemoihin ei sovi tissit ja paneskelu. Aiemmissa peleissä oli Kreikkalaisia jumalia ja Conan-henkistä mättöä, joten tissit ja paneskelu sopi tähän voimafantasiaan kuin nenä päähän.

Nyt olen saanut sellaisen vaikutelman että teemat joita sivutaan on isyys ja eikö jumalatkin ole vaihtunut suurimmalta osin pohjoisempiin versioihin joille orgiat sun muut eivät ole niin keskeinen juttu?

Lisäksi jos tarkoitus oli miellyttää valtavirtamediaa muistelen nähneeni otsikoita ettei God of War aikuistunut tarpeeksi, joten siinä tarkoituksessa epäonnistuttiin.

Omasta mielestäni Mortal Kombat 11 on paljon parempi esimerkki mielipahan ja kohun välttelystä, mikä on hiukan ironista sillä ennen nykypäivää peli suurinpiirtein eli kohulla. Peli on toki silti laadukas, mutta asenne on vastakohta entisestä Mortal Kombatista.

Itse aiheeseen. Tämä peli oli jättimenestys, mutta silti toivoisin että Kratos siirtyisi jossain vaiheessa sivummalle ettei Kratoksesta tulisi samanlainen painolasti kuin Skywalker-jatkumosta Star Warsille.